Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
740 met B230K met pierburg loopt opeens niet meer op lpg
In een poging de carb. wat schoner te krijgen heb ik vandaag diverse keren tussen benzine, niets en LPG geschakeld.
De gedachte was de carb te vullen met benzine, dit leeg te rijden even op LPG en weer terug op benzine.
Ik heb, al rijdend, dit diverse keren herhaald en ben uiteindelijk verder gereden op LPG.

Totdat de motor bij afremmen afsloeg en niet meer aan wilde op LPG. Op benzine loopt ie nog wel. Ook met hogere snelheid omschakelen op LPG niet meer.

In de auto hoor je de klik van het relais op/bij de LPG tank bij het schakelen van de keuzeschakelaar.
Ik heb gemeten op de klep op de verdamper en deze krijgt spanning en je voelt dat een schroevendraaier aangetrokken wordt bij de geactiveerde spoel.
In de tank moet nog ca. 50 liter zitten dus dat is het probleem ook niet.

Oja, een kilometer voordat ie afsloeg had ik al het idee dat de auto bij loslaten van het gas, meteen "doodviel".

Iemand een idee waar ik de oorzaak zoeken moet?
Antwoord
http://rtjeb.tweakdsl.nl/verdamper740.jpg

http://rtjeb.tweakdsl.nl/carb740.jpg
Antwoord
Zojuist even met een los snoertje de kleppen in en aan de verdamper getest; ze klikken dan duidelijk.

Ik ben daarom de draden eens gaan volgen;
de solenoids staan parallel en worden geschakeld door een gewoon relais.

Het vreemde is dat de spoel van het relais (86) gevoed wordt door de min draad van de bobine (1).
De GND van het relais (85) zit direct aan massa.
Het relais zal dus nooit een mooie 12V krijgen, maar wel schakelen omdat deze al bij ca. 8V werkt?

Het common schakelcontact (30) komt waarschijnlijk vanaf de keuzeschakelaar en het NO contact (87) gaat naar de beide solenoids.
Antwoord
Die zit toch op de bobine zodat de gassolenoid dichtvalt als de motor afslaat? Ik heb geen lpg trouwens, maar dat heb ik ooit zo begrepen.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
Da's vreemd ja. Een normaal relais zou niet erg goed reageren op de 'spanning' die de bobine - pool over houdt. Daar zijn speciale LPG veiligheidsrelais voor.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Hij doet het weer. Oorzaak onbekend:

Eerst nadat ik de solenoids getest had met een losse draad nogmaals geprobeerd te starten op LPG. Dat wilde niet, ook overschakelen van benz. naar LPG lukte niet.
Toen de LPG slang van de carb. losgenomen en de solenoids aangestuurd met een losse draad. Dat gaf duidelijk hoorbaar LPG. Als een mooi lopende luchtcompressor.
Ook via het relais duidelijk blaasgeluid uit de slang.

Vervolgens, uit nieuwsgierigheid, het carb. deksel met LPG mengstuk losgenomen, uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Alleen boven het mengstuk was het wat vettig.
De boel teruggeplaatst, gestart op benzine en overgeschakeld naar LPG en hij doet het weer.

Wat nou de oorzaak geweest is?
Antwoord
Ik weet de oorzaak!

Gisteren na enkele knetters in de auto opeens een rookpluim vanaf omgeving contactslot.
Snel contact af en de accu losgenomen.

Bleek dat de voedingsdraad naar de LPG tank, vanaf het contactslot, uitgefikt was.
Deze draad liep over de stuurstang en was kennelijk na jaren sturen doorgesleten en maakte zo sluiting.
De zekering zat pas bij de tank, dus die had weinig effect.

De draad was volledig doorgebrand en had aan de voedende kant blaasvorming.

Achteraf had ik de dag ervoor al een plastic smelt lucht geroken, maar dat was toen natuurlijk de auto voor mij. ;-)
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 435 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.122 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 816 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 5.228 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.630 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.712 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 2.088 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970
  B200(F) wil niet harder dan ~2500rpm (?) Dinges 5 2.616 20 October 2022, 11:17
Laatste bericht: Dinges
  Pierburg naald Rin 10 2.984 23 September 2022, 20:26
Laatste bericht: Rin
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.633 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)