Berichten: 9
Topics: 3
Lid sinds: Jan 2012
Ik heb deze week een Volvo 240(89) op benzine gekocht!
Heel erg blij mee

Alleen nu heb ik dat die s'morgens heel erg moeilijk wil starten, hij draait wel rond maar slaat niet aan pas na een halve min. gaat die lopen
en moet ik hem beetje helpen met gas erbij.
Als die een min. of 2 heeft gereden loopt die prima wel beetje hoog stationair en stotter die een beetje.
Iemand die mij kan een beetje op weg kan helpen of een idee heeft wat ik eens kan proberen?
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Draai er eens een bougie uit en kijk eens naar de staat ervan.
Misschien heeft de auto een winterbeut nodig: nieuwe bougies,verdelerkp,rotor,bougirkabels.
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
28 January 2012, 21:59
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 January 2012, 22:20 door Marc1970.)
Op z'n minst al die dingen van onder tot boven bekijken, en alle vacuumslangen, alle zekeringen, alle stekkers, etc. Het is natuurlijk de beste auto ooit gemaakt maar toch ook wel gevoelig voor onderhoud.
Prachtig overzicht:
http://volvolvo.nl/showthread.php/2640-Kleine-beurt
Ivm stationair zou ik ook de stat. regelklep (onder het gasklephuis) loshalen en uitboenen met peut en een wattenstokje. Aangenomen dat je een injectiemotor hebt natuurlijk.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9
Topics: 3
Lid sinds: Jan 2012
Ga morgen eens een lekker vieze/koude vinger maken!
Volgens de bonnen die er bij zitten is de verdelerkap en bougikabels nog geen half jaar geleden vervangen.
Hij heeft wel 2maanden bijna stil gestaan.
Laat wel horen of het lukt.
Voor nu alvast bedankt.
Berichten: 630
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2006
29 January 2012, 00:47
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 January 2012, 00:51 door Gideon.)
Luchtmassameter wel in orde?? Veroorzaakt ook het moeilijke starten en stotteren.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Berichten: 143
Topics: 4
Lid sinds: Feb 2011
sproeiers keertje schoonblazen wil ook wel eens helpen.
en even de luchtfilter checken vooral in de koude tijd kan het veel verschil uit maken. veel lucht betekent een armer en andersom
en inderdaad zoals gezegd

bougies elektra contactpuntjes bobine etc even checken...
maar dat ie na 2 minuten wel stationair draait en een beetje stottert klinkt als een bougie "ontsteking"probleem
V142 BJ1968
L.B. Racing
Berichten: 11.643
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
ik denk dat het tijd wordt om per motortype een gesloten topic (?) te plaatsen onder het kopje "troubleshooting" (narigheid schieten red.) met daar in alle na te lopen zaken, van licht naar zwaar, zodat er makkelijker aan storing oplossen kan worden begonnen. Alles in dezen is inmiddels meer dan regelmatig de revue gepasseerd..
@Lauwie, dit is geen commentaar op je topic hoor, het is jouw hopenlijk kortstondige probleem waar er meer mee kampen.. en dat kan handiger worden aangepakt..
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Voor de B230F (de motor in dit verhaal) is er een uitgebreide FAQ in het Engels,
http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/FAQSummary1.htm
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.643
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
zoiets dus, ff vertalen met toestemming van de auteur..