Berichten: 5
Topics: 2
Lid sinds: Dec 2011
Beste lezers,
Ik heb een Volvo S60 bifuel uit 1992. Ik heb nu 325.000 km op de teller staan. De laatste tijd heb ik het volgende probleem. Als ik op gas rij begint de auto plotseling te stotteren. Als ik dan omschakel naar benzine is het weg. Als ik vervolgens de auto uitzet (ik hoor dan 3x klik) en vervolgens weer start kan ik probleemloos doorrijden. Laatst van Roermond naar Nijmegen gereden. Na de eerste 10 km ging het mis. Auto uitgezet en opnieuw gestart en probleemloos tot Nijmegen gereden.
Ik ben hiermee naar de lokale garage geweest (geen volvo garage). Deze verwees me naar de Volvo garage. Hebben ernaar gekenen. De volvo garage werkt met pakketen. Ze stellen voor alle filters te vervangen. Kosten ca euro 600- Heb ik niet gedaan daar ik ook de distrubitie riem moet laten vervangen. Ik wil eerst het gas op orde hebben. Pakket distributieriem bevat ook onderdelen die in het gaspakket zitten. Dus dan ga ik dubbel betalen.
Mijn gevoel zegt dat het iets electronisch is. Dit zit niet in hun offerte. Kunnen ook niet garanderen dat het probleem hiermee is opgelost.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
Met vriendelijke groet,
Geert
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
28 December 2011, 11:42
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 December 2011, 11:47 door Volvo 142 B23.)
Je bedoelt een S60 uit 2002 denk ik, anders heb je een zeeeer vroeg studiemodel van Volvo te pakken ;-).
Soortgelijk probleem heb ik heeeeeel af en toe met mijn S70, het lijkt dan of er een injector wegvalt. Ik gok op een slechte injector die blijft hangen o.i.d. in mijn geval. Bij mij hoef ik overigens niet te stoppen met rijden. Overschakelen naar benzine en weer terug naar gas is ook genoeg. Is dat voor jou ook zo? Wat niet weg neemt dat het een probleem is natuurlijk. Om even je probleem vast te stellen: als er een cilinder wegvalt (bij mij dus het geval) dan is er bij constant 60 rijden niet gek veel aan de hand alleen een lichte trilling in de auto. Als ik dan accelereer begint de auto hevig te rammelen en schudden. Is dit bij jou ook het geval?
Als ie alleen begint te stotteren omdat ie op alle cilinders tekort/teveel krijgt dan is er een ander probleem. Maar dan zou ie niet trillen maar 'inhouden'. Welk van deze twee problemen heb je?
Edit: overigens is een bifuel volgens mij een mooier ingebouwde vialle lpi installatie. Een goede lpg specialist weet hier wellicht ook raad mee voor minder geld dan de dealer.
Berichten: 5
Topics: 2
Lid sinds: Dec 2011
28 December 2011, 11:55
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 December 2011, 11:59 door aben.)
Beste lezer,
Bedank voor de reactie.
Inderdaad, auto is uit 2002!!
Tijdens het rijden kan ik niet overschakelen naar benzine. Ik moet echt stoppen en de motor helemaal uitzetten.
De auto gaat stotteren maar ook langzamer rijden. Als ik de koppeling intrap (de motor zou nu stationair moeten lopen) slaat hij af!!
Ik heb een keer geprobeerd door te rijden, maar gaat te keer als een gek. Krijg dan ook een foutmelding over een katalisator of zo iets?? Maar alleen als ik blijf doorrijden. Wat je doorrijden mag noemen, want de auto gaat steeds langzamer en blijft stotteren op gas.
Ben ook al naar een lpg specialist geweest, dit voordat ik naar de volvo dealer ben gegaan, deze zij dat hij de auto niet kon uitlezen daar de installatie af fabriek was ingebouwd.
Groeten,
Geert
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Lijkt me toch een teveel of tekort aan lpg. Hierdoor gaat je kat lampje ook wel branden.
Waarom kun je niet overschakelen naar benzine? Is dit niet beschikbaar bij een bifuel of sta je voor die tijd al stil?
Lpg tekort kan optreden bij een slechte brandstofpomp in je lpg tank. Heb je met een volle lpg tank minder last van het probleem?
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Dit kan van alles zijn. Waarom ga je niet even naar de LPG specialist? Ik heb ook een poos lang lopen tobben om zo'n soortgelijk probleem opgelost te krijgen. Achteraf was het makkelijker en goedkoper geweest even een oordeel van de LPG specialist te vragen. Ze testen de LPi installatie en dan weet je waar je aan toe bent.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 79
Topics: 10
Lid sinds: Jun 2007
Vaker gehoord, volvo zou niet (lang) genoeg geinvesteerd hebben in opleiden technisch personeel m.b.t. bifuel, opfriscursus zou niet bestaan, meeste volvo monteurs kunnen er dus niets mee. Je bent vaak beter uit bij een goede gas specialist, al blijft het een probleem dat enkele bifuel onderdelen niet altijd universeel uitwisselbaar zijn.
Berichten: 5
Topics: 2
Lid sinds: Dec 2011
Hoi iedereen,
Ik kan wel overschakelen naar benzine. Dit gaat probleemloos. Maar als ik dan weer terug schakel naar gas gaat de auto weer stotteren. Ik moet de auto dus echt uitzetten en vervolgens weer opnieuw starten. Nu kan ik weer gewoon op gas rijden.
Ik denk dat ik maar naar een tweede lpg specialist ga. De eerste die ik benaderde zei dat hij de Volvo niet kon uitlezen. Leek me toch een groot bedrijf (LPG service limburg).
Lees ook wel eens dat het iets met het gaskleppenhuis kan zijn??
Groeten,
Geert
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Aben, waar zit jij ergens? In Belgisch Limburg? Dan kan ik je Rutten LPG techniek aanbevelen namelijk.
Misschien dat men je hier aan een vertrouwd adres kan helpen indien deze te ver weg is? Ik zit in Den Haag dus dan heb je wsl weinig aan mijn LPG boer in Rijswijk. Ken verder alleen deze Rutten vanwege dat m'n pa (c70) daar vaker met veel lof over praat.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 5
Topics: 2
Lid sinds: Dec 2011
Hallo the saint
Ga ik doen. Heb reeds gebeld. Heeft tot 9 jan vakantie
Berichten: 1
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2012
Hey,..
Als je weet wat het is kun je het dan posten, mijn bi fuel doet precies het zelfde... een stuk op gas rijden, dan stotteren en wanneer je geen gas geeft slaat hij af...... Op benzine is er niets aan de hand... Kan trouwens wel schakelen tussen lpg en benzine...
Groet Willem