18 December 2011, 21:37
Toeval bestaat, of toch niet...
De 244 van mijn vriendin rijdt op LPG. Normaal gesproken start ze ook op LPG.
Sinds deze zomer is (was) de mechanische benzinepomp stuk, dus de auto deed het geheel niet meer op benzine.
Met de winter in aantocht leek het mij verstandig om toch op benzine te kunnen starten of te kunnen rijden, zodoende heb ik een nieuwe benzinepomp gekocht.
Vandaag met groot enthousiasme naar de garagebox gelopen om deze te gaan monteren:
Ik startte de auto (logischerwijs op LPG) de auto liep meteen en ik wilde de garagebox uit. Ze sloeg echter meteen weer af, vervolgens wilde de auto niet meer aanslaan. De tank was al grotendeels leeggereden en ik dacht in eerste instantie dat de tank te leeg was.
10 minuutjes later zat de nieuwe benzinepomp gemonteerd en de motor startte en liep meteen op benzine. Weliswaar niet mooi "rond" maar toch, het was ook weer even wennen voor de auto om op benzine te mogen rijden. Meteen naar het tankstation gereden om LPG te gaan tanken. Tank volgepompt en even een kwartiertje gereden op benzine. Dit ging prima, hoewel niet stationair. Overschakelen naar LPG ging echter niet, de motor sloeg dan af. Op benzine ging het echter prima.
Wat mij overigens wel opviel is dat de gasschakelaar "anders" werkte:
Normaal gaat het zo:
stand 1: onderste oranje lampje (en met een volle tank 4 groene lampjes: brandt: volledig op LPG
stand 2: onderste oranje lampje en bovenste rode lampje brandt; overschakelen van LPG naar benzine
stand 3: rode lampje brandt; volledig op benzine
stand 4: geen lampjes, carburateur leegrijden, zodra motor inhoudt overschakelen op LPG (stand 1)
in stand 4 echter, bleef de auto maar rijden, kilometers lang. Normaal is na een paar honderd meter de carburateur wel leeg.
Omdat het een automaat is en de motor afsloeg op benzine bij stationair toerental, remde ik met links en gaf ik een klein beetje gas, dat "spelen" met het gaspedaal gaat prima, mijn vriendin vindt dat echter geen fijn idee. Zodoende de ANWB gebeld. De ANWB wilde dit komen fixen, en korte tijd later was de wegenwacht er al.
Deze -overigens bijzonder aardige vent- kon het niet vinden. Alles wat ik zelf ook al had gedaan deed hij, maar hielp niets. Zodoende heeft hij de motor op benzine goed afgesteld en kan mijn vriendin in ieder geval op benzine rijden.
Wat er gedaan is:
Controle of er wel LPG in de verdamper komt (ja dus)
Benzinekraan gesloten en stekker losgehaald
Controle wel of niet afsluiten van gas met de LPG-schakelaar
Controle zekering gasinstallatie
Het feit dat stand 4 van de schakelaar niet werkt, heeft geen invloed op LPG, dus dat uitgesloten.
Vonk is voldoende sterk, bougies zijn schoon, ontsteking staat goed.
De installatie is 17 maanden oud en verkeert in goede staat.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Ik snap het niet meer.
Ik hoor het graag!
De 244 van mijn vriendin rijdt op LPG. Normaal gesproken start ze ook op LPG.
Sinds deze zomer is (was) de mechanische benzinepomp stuk, dus de auto deed het geheel niet meer op benzine.
Met de winter in aantocht leek het mij verstandig om toch op benzine te kunnen starten of te kunnen rijden, zodoende heb ik een nieuwe benzinepomp gekocht.
Vandaag met groot enthousiasme naar de garagebox gelopen om deze te gaan monteren:
Ik startte de auto (logischerwijs op LPG) de auto liep meteen en ik wilde de garagebox uit. Ze sloeg echter meteen weer af, vervolgens wilde de auto niet meer aanslaan. De tank was al grotendeels leeggereden en ik dacht in eerste instantie dat de tank te leeg was.
10 minuutjes later zat de nieuwe benzinepomp gemonteerd en de motor startte en liep meteen op benzine. Weliswaar niet mooi "rond" maar toch, het was ook weer even wennen voor de auto om op benzine te mogen rijden. Meteen naar het tankstation gereden om LPG te gaan tanken. Tank volgepompt en even een kwartiertje gereden op benzine. Dit ging prima, hoewel niet stationair. Overschakelen naar LPG ging echter niet, de motor sloeg dan af. Op benzine ging het echter prima.
Wat mij overigens wel opviel is dat de gasschakelaar "anders" werkte:
Normaal gaat het zo:
stand 1: onderste oranje lampje (en met een volle tank 4 groene lampjes: brandt: volledig op LPG
stand 2: onderste oranje lampje en bovenste rode lampje brandt; overschakelen van LPG naar benzine
stand 3: rode lampje brandt; volledig op benzine
stand 4: geen lampjes, carburateur leegrijden, zodra motor inhoudt overschakelen op LPG (stand 1)
in stand 4 echter, bleef de auto maar rijden, kilometers lang. Normaal is na een paar honderd meter de carburateur wel leeg.
Omdat het een automaat is en de motor afsloeg op benzine bij stationair toerental, remde ik met links en gaf ik een klein beetje gas, dat "spelen" met het gaspedaal gaat prima, mijn vriendin vindt dat echter geen fijn idee. Zodoende de ANWB gebeld. De ANWB wilde dit komen fixen, en korte tijd later was de wegenwacht er al.
Deze -overigens bijzonder aardige vent- kon het niet vinden. Alles wat ik zelf ook al had gedaan deed hij, maar hielp niets. Zodoende heeft hij de motor op benzine goed afgesteld en kan mijn vriendin in ieder geval op benzine rijden.
Wat er gedaan is:
Controle of er wel LPG in de verdamper komt (ja dus)
Benzinekraan gesloten en stekker losgehaald
Controle wel of niet afsluiten van gas met de LPG-schakelaar
Controle zekering gasinstallatie
Het feit dat stand 4 van de schakelaar niet werkt, heeft geen invloed op LPG, dus dat uitgesloten.
Vonk is voldoende sterk, bougies zijn schoon, ontsteking staat goed.
De installatie is 17 maanden oud en verkeert in goede staat.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Ik snap het niet meer.
Ik hoor het graag!