Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B21A loopt niet meer op LPG. Snap er niets van. HELP
Toeval bestaat, of toch niet...

De 244 van mijn vriendin rijdt op LPG. Normaal gesproken start ze ook op LPG.
Sinds deze zomer is (was) de mechanische benzinepomp stuk, dus de auto deed het geheel niet meer op benzine.
Met de winter in aantocht leek het mij verstandig om toch op benzine te kunnen starten of te kunnen rijden, zodoende heb ik een nieuwe benzinepomp gekocht.
Vandaag met groot enthousiasme naar de garagebox gelopen om deze te gaan monteren:

Ik startte de auto (logischerwijs op LPG) de auto liep meteen en ik wilde de garagebox uit. Ze sloeg echter meteen weer af, vervolgens wilde de auto niet meer aanslaan. De tank was al grotendeels leeggereden en ik dacht in eerste instantie dat de tank te leeg was.

10 minuutjes later zat de nieuwe benzinepomp gemonteerd en de motor startte en liep meteen op benzine. Weliswaar niet mooi "rond" maar toch, het was ook weer even wennen voor de auto om op benzine te mogen rijden. Meteen naar het tankstation gereden om LPG te gaan tanken. Tank volgepompt en even een kwartiertje gereden op benzine. Dit ging prima, hoewel niet stationair. Overschakelen naar LPG ging echter niet, de motor sloeg dan af. Op benzine ging het echter prima.

Wat mij overigens wel opviel is dat de gasschakelaar "anders" werkte:

Normaal gaat het zo:
stand 1: onderste oranje lampje (en met een volle tank 4 groene lampjes: brandt: volledig op LPG
stand 2: onderste oranje lampje en bovenste rode lampje brandt; overschakelen van LPG naar benzine
stand 3: rode lampje brandt; volledig op benzine
stand 4: geen lampjes, carburateur leegrijden, zodra motor inhoudt overschakelen op LPG (stand 1)

in stand 4 echter, bleef de auto maar rijden, kilometers lang. Normaal is na een paar honderd meter de carburateur wel leeg.

Omdat het een automaat is en de motor afsloeg op benzine bij stationair toerental, remde ik met links en gaf ik een klein beetje gas, dat "spelen" met het gaspedaal gaat prima, mijn vriendin vindt dat echter geen fijn idee. Zodoende de ANWB gebeld. De ANWB wilde dit komen fixen, en korte tijd later was de wegenwacht er al.
Deze -overigens bijzonder aardige vent- kon het niet vinden. Alles wat ik zelf ook al had gedaan deed hij, maar hielp niets. Zodoende heeft hij de motor op benzine goed afgesteld en kan mijn vriendin in ieder geval op benzine rijden.

Wat er gedaan is:
Controle of er wel LPG in de verdamper komt (ja dus)
Benzinekraan gesloten en stekker losgehaald
Controle wel of niet afsluiten van gas met de LPG-schakelaar
Controle zekering gasinstallatie
Het feit dat stand 4 van de schakelaar niet werkt, heeft geen invloed op LPG, dus dat uitgesloten.
Vonk is voldoende sterk, bougies zijn schoon, ontsteking staat goed.

De installatie is 17 maanden oud en verkeert in goede staat.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Ik snap het niet meer.

Ik hoor het graag!
Antwoord
Je zegt dat in stand 4 de auto doorrijd terwijl dat niet zou moeten zijn omdat dit de stand is waarin je de carb leeg rijd. Het lijkt er dan op dat de elektrische benzineafsluiter niet afsluit. Hierdoor loopt de wagen op twee brandstoffen als er word overgeschakeld. Hierdoor zal ie wel af willen slaan. Ik zou de afsluiter eens nakijken.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
Volvo 142 B23 schreef:Je zegt dat in stand 4 de auto doorrijd terwijl dat niet zou moeten zijn omdat dit de stand is waarin je de carb leeg rijd. Het lijkt er dan op dat de elektrische benzineafsluiter niet afsluit. Hierdoor loopt de wagen op twee brandstoffen als er word overgeschakeld. Hierdoor zal ie wel af willen slaan. Ik zou de afsluiter eens nakijken.
Goed bedacht! +1
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
Zou je dus benzine en gas moeten ruiken bij uitlaat. Aangezien hij zich zelf zo verzuipt?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
BartJu schreef:Zou je dus benzine en gas moeten ruiken bij uitlaat. Aangezien hij zich zelf zo verzuipt?
Op stand 1 wel als ik het systeem goed begrijp, anders niet.
Overigens heb ik het systeem met 4 standen nog niet eerder gezien. Ik heb maar 3 standen op mijn Amazon met carburateur: LPG, niets, benzine.
Wat stand 2 nu precies doet snap ik ook niet.
Is dit een systeem waardoor je automatisch op benzine start, ook met een carburateur?
Antwoord
Heb je al gekeken of alle stekkerschoentjes achter aan de schakelaar nog vast zitten?

tip : gooi die schakelaar met niveau-indicator eraf en vervang hem door een simpele B/G schakelaar en rijdt op de dagteller.

Die niveau-indicators dat ziet er wel leuk uit met die groene lampjes maar ze zijn onnauwkeurig EN zijn vaak de oorzaak van storingen is me opgevallen.
Antwoord
Citaat:Die niveau-indicators dat ziet er wel leuk uit met die groene lampjes maar ze zijn onnauwkeurig EN zijn vaak de oorzaak van storingen is me opgevallen.
Ik rij er nu al 3 jaar mee, maar nog geen storing aan gehad en ik vind ze redelijk nauwkeurig ±70km per ledje, maar houd altijd wel de km-stand in de gaten.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
Dank voor de antwoorden. Flauw genoeg stond het benzinekraantje gewoon dicht, wanneer de motor dus afslaat, krijgt hij in het geheel geen brandstof. Waarom de auto niet op LPG loopt blijft dus een raadsel...
Antwoord
Zit de slang naar je mengstuk goed vast?
Zit het mengstuk zelf goed vast?
Hoe heb je vastgesteld dat er LPG de verdamper in komt?
Dit lijkt toch op een elektrisch probleem met een van de kleppen die de LPG toevoer aansturen.
Antwoord
Ja mengstuk zit goed, er komt LPG in de verdamper en de kleppen lijken hun werk te doen.Voor mij is het een klein raadsel, voor de wegenwacht was/is het ook een raadsel... vrijdagavond helpt de lpg-boer me telefonisch. Ik hoop dat dat het probleem oplost.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 435 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.122 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 816 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 5.228 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.630 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.712 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 2.088 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970
  B200(F) wil niet harder dan ~2500rpm (?) Dinges 5 2.616 20 October 2022, 11:17
Laatste bericht: Dinges
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.633 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje
  940 slaat niet aan.. Jambon 5 2.981 5 February 2022, 22:30
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)