Berichten: 27
Topics: 7
Lid sinds: Sep 2011
Sinds een paar dagen doet de Overdrive raar. Ene moment pakt hij hem wel.. andere moment gewoon niet en draai ik grote toeren voordat ik de eerste afslag eraf kan nemen. Wat kan dit nou zijn? Mn moeder heeft wel een keer de versnellingspook dop eraf getrokken daar zitten natuurlijk wel die snoertjes? In het boekje staat dat je naar je overdrive moet schakelen door de koppeling in te drukken .. op de knop te drukken en langzaam weer op laten komen. Op die manier doet de overdrive het niet maar brand wel het knopje.. Ik schakel door naar Overdrive door 1 tempo te rijden hem dan in te drukken zonder gas ofzo eraf te halen.
Hopelijk weet iemand het hier?
Berichten: 102
Topics: 7
Lid sinds: Jan 2011
Inschakelen moet hij onafhankelijk van wel of niet de koppeling gebruiken (met is beter voor de overdrive en gaat dan altijd zonder schok). Ik zou het eerst de bekabeling nakijken, al naar gelang hoe het aangesloten is kan het lampje branden ofschoon de solenoide geen stroom krijgt (kun je natuurlijk ook even meten). De solenoide kun je natuurlijk ook electrisch testen door er direct stroom op te zetten, dan moet hij klikken. Natuurlijk ook even de oliestand controleren, met te weinig olie werkt hij ook niet. Als het electrisch en de olie goed is wordt het waarschijnlijk duurder. Succes.
Berichten: 9.865
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Als het lampje wel aangaat maar de OD niet, zit het waarschijnlijk fout in de OD zelf. De solenoide of de drukzuigers. Dit laatste vooral bij bakken van voor 1985.
Zit er wel genoeg olie (ATF-F) in?
Toerenmaken is prima, ik doe niet anders in mijn 144's.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 27
Topics: 7
Lid sinds: Sep 2011
Bedoelen jullie olie als gewoon olie? 15/40 ofzo gebruik ik als type olie.
Berichten: 102
Topics: 7
Lid sinds: Jan 2011
Er hoort ATF in zoals Marc1970 al schreef, geen motorolie zoals 15/40 ofzo.
Berichten: 9.865
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Voor de M46 versnellingsbak (4+OD) is ATF type F voorgeschreven, dat zou ik er in doen.
Maar het schijnt dat het overdrivegedeelte met elke olie even goed werkt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 27
Topics: 7
Lid sinds: Sep 2011
En waar zou dat ingegoten moeten worden?? Onder de motorkap ergens? Heb nooit geweten dat daar aparte olie in moest.
Berichten: 102
Topics: 7
Lid sinds: Jan 2011
Er zit een vulplug (en ook een onderaan zittende aflaatplug) aan de versnellingsbak zelf (zijkant, als ik het mij goed herinner linker kant): vulplug eruit, rustig vullen totdat het overloopt (auto liever iets achteroverstaand dan voorover zodat de overdrive ook vol loopt), plug er weer in draaien. Een oliefles met een "vulslurf" werkt het makkelijkst als je geen speciaal gereedschap hebt.
Berichten: 18
Topics: 4
Lid sinds: Aug 2011
Nu heb ik sinds kort ook een 244 uit 1983 met overdrive, maar de overdrive deed het al niet toen ik de auto kocht. Elektrisch is volgens mij alles in orde, je hoort de solenoide "klikken' bij inschakelen.
Maar verder gebeurt er niets, en ook genoeg olie in de bak. Ik denk niet dat ik zelf aan de overdrive ga prutsen, weet iemand een adresje waar ze een overdrive tegen redelijke prijzen kunnen repareren?
Berichten: 940
Topics: 24
Lid sinds: Feb 2010
Normaal gesproken zit het in je pook mis, draadje los.Relais onder het dashboard zit een storing in of het draadje onder je bak zit los. Heel l#llig draadje is dat. Ik schakel altijd naar de overdrive zonder te koppelen, wel met beleid.