Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Carburateur en benzinepomp raadsel.
Hallo, ik zal mij even kort voorstellen. Mijn naam is Arthur en ik heb een Volvo 244 uit 1975. Ik ben de auto aan het afbouwen (gekocht van een gestopte liefhebber) terwijl ik er in rijd. Alles ging tot nu toe redelijk goed en met het mooie weer op komst heb ik besloten verder te gaan met het brandstofsysteem. Stoffel (de volvo) liep namelijk alleen maar op LPG. Wel voordelig maar niet handig aangezien ik niet zo op de metertjes let (ik heb stoffel al een keer 2 KM naar de pomp gedruk, maar dit ter zijde).

Om te beginnen heb ik de carberateur Zenith stromberg 175 CD voorzien van een revisiesetje, deze lekte namelijk benzine en liep er ook slecht op. Helaas hielp het revisiesetje niet. Hij lekt nog steeds benzine (vlotter afgesteld) en loopt alleen hoog in de toeren.
Wat mij opviel is dat hij ook benzine langs de naald drukt terwijl deze gewoon naar beneden staat. Het leek er dus op dat de vlotter niet afsluiten (doet hij wel, getest), of dat er te veel benzine druk is. Boeken er bij gepakt en denk dat ik het probleem gevonden heb, maar wil er wel zeker van zijn. En als dat het probleem is, hoe kan ik dit oplossen? ???

Daar kom ie: nu blijkt mijn volvo (Motor B21A) eerder met een injectie systeem gereden heeft en dus de tank ook voor een injectie systeem is, wat volgens mij betekent dat er een pomp in de tankt zit en een extra aan de buitenkant (deze zit er, gecontroleerd). Ook zit er een mechanische pomp op het blok. Kan dit de rede zijn dat ik te veel brandstofdruk heb? En nog belangrijker, hoe kan ik dit dan oplossen? gewoon stekkertje van de pomp buiten de tank er af? Moet ik dan nog iets doorschakelen? Krijgt hij dan nog benzine?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, zal heel blij zijn als ik ook eens op benzine kan rijden met mijn volvo, dat heb ik namelijk nog niet kunnen doen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten,
Arthur.

p.s. ik hou een klein blog bij over Stoffel, wie dat wil zien: http://www.gominigo.nl/pages/go-resto-stoffel.html
Ja ik vindt Mini's ook leuk, mooi contrast dacht ik zo. :Smile
Antwoord
Welkom!
Vooral je "nieuwe" dashboard staat best goed in een 75 er, en een ideale thuisbrug. Klust wat makkelijker dan een met een gewone krik neem ik aan.
Volvo 244 DL 1974
Antwoord
Dank u!
Nieuwe type dashboard zit er mooi in ja, rest van het interieur is overigens ook uit een ander type (240 uit 1987) ook het onderstel is compleet overgezet van de donor. Thuis brug is ideaal! Kost even wat, maar scheelt een hoop erfenissen met krikken en je kan overal mooi bijkomen aan de onderkant :Smile.

Hoop dat iemand de oplossing voor mijn probleem heeft.
Antwoord
Ja, de druk van een injectiesysteem is veel te hoog voor de vlotter. Haal daar eerst de stroom eens af.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Mijn carburatiemotor heeft alleen de mechanische pomp op het blok. Zoals Marc aangeeft: stekkers van de pompen af in je tank en onder de auto. Waarschijnlijk hebben ze teveel restrictie om er goed mee te kunnen rijden, maar stationair zou moeten kunnen. Uiteindelijk zal je beide pompen moeten verwijderen en de slangen doorverbinden.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
Dat is/was een "goed" idee, maar dan komt er helemaal geen benzine meer naar voren. Getest door de zekering van de pomp er uit te halen. Er zitten toch twee pompen achter bij de tank? ÃÃn in de tank, en de ander aan de buitenkant? Als ik ze allebei uitschakel (zekering van de benzinepomp er uit) komt er helemaal geen benzine meer naar voren. Zou ik er ÃÃn kunnen uitschakelen? Ik denk die aan de buitenkant van de tank. Terwijl de pomp in de tank dan wel blijft werken? en komt er dan nog genoeg benzine naar voren?

Antwoord
Kun je het niet gewoon met een drukregelaar oplossen? Deze gooit dan alles wat de elektrische pomp teveel opvoert terug in de retour leiding.
De druk van de drukregelaar moet dan zo ingesteld worden dat de vlotter het qua toevoer kan afhandelen.
Als het er toch al zit, is een elektrische pomp misschien zo gek nog niet. De mechanische kun je dan helemaal demonteren, scheelt ook weer.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
Mmm, dat is misschien wel een goed idee. Waar kan ik een instelbare druk regelaar kopen dan? Een retourleiding zit er volgens mij nog niet, maar vermoed dat er toch ook wel een drukregelaar is te krijgen zonder retour?

Nog een optie...
Zit er veel verschil tussen een benzinetank van een injectie, en een carburateur model? Ofwel, is dit om te bouwen?
Antwoord
Door wat reverse engeneering (stekkertjes thv de pompen afkoppelen) kun je uitsluiten/proberen of een van de 2 pompen toch wel brandstof doorlaat als hij niet aangestuurd wordt.
Antwoord
Reverse engeneering. Top, dat is wat ik zoek ;D
Ga ik eens proberen dit weekend, wie weet.. misschien als ik ÃÃn van de pompen afkoppel... Smile

Nog ff een vraagje over de tank, wat ik nu uit de boeken begrijp zit er geen elektrische pomp in de tank van een een carburateur versie? Klopt dit? Heeft een pomp op het blok dan echt zoon zuigende werking dat hij het gewoon aan kan zuigen?
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Zenith 175 cd Carburateur probleem Richard 2 576 17 September 2024, 09:07
Laatste bericht: Richard
  B20A - carburateur afstellen Latten 7 3.788 6 November 2022, 16:33
Laatste bericht: Jambon
  Carburateur overzetten VervelendeGozer 3 1.954 1 September 2022, 19:26
Laatste bericht: Marc1970
  Carburateur Naald en sproeierbuis Rob 5 3.581 23 April 2022, 17:33
  dubbele carburateur pieter2 7 3.849 17 December 2020, 19:32
Laatste bericht: pieter2
  Ombouw naar carburateur Ruud245 22 11.725 25 July 2020, 18:30
Laatste bericht: Ruud245
  175cd carburateur overstroomt Nivek 7 7.252 24 January 2017, 20:42
Laatste bericht: Nivek
  Pierburg carburateur Yellow240 4 6.224 13 January 2017, 15:00
Laatste bericht: Yellow240
  Weber carburateur op B230K inlaatspruitstuk? Gouden240 5 6.198 26 April 2016, 13:34
Laatste bericht: asterix
  Aansluiting Solex Carburateur B200K Stephan_244 2 5.164 23 April 2016, 22:21

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)