Van mijn 245 heeft de solenoïde van de startmotor het begeven. Heb m al geprobeerd te repareren, maar dat is mislukt. Nu wil ik de gehele startmotor vervangen, maar de bovenste bout is nagenoeg onbereikbaar. Er is weinig ruimte voor uitslag van een ringsleutel oid. Wie weet hoe ik dr wel bij kan? Of moet de automaat los van de cardan en die opzij trekken?
En wie heeft er anders een werkende solenoïde te koop. Het heeft 2 bevestigingsbouten.
Ervan uitgaande dat het bij jouw 245 hetzelfde zit als mijn 244 (B21A), zou het met een steeksleutel wellicht beter te doen zijn.
Het moet kunnen , maar ik herinner me inderdaad dat heel veel korte slagen zijn, steeksleutel telkens omdraaien, en aan de bakzijde van de startmotor zit de boutkop. Die moet je met een andere sleutel dus tegenhouden.
Kan je hem via de onderzijde beter benaderen?
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
Bij latere startmotoren is de flens de 'moer', is draad in getapt. Volgens mij kan je het makkelijkst wat verlengstukken 1/2" bij elkaar lenen en een cardan, dan onderaf langs bak.
Je moet hem langs de boutkant losdraaien en aan de moerkant tegenhouden met een steeksleutel of grote schroevedraaier.
Alleen een heel dunne ringsleutel zou je over de moer kunnen schuiven.Ik vraag me af of die verkrijgbaar zijn.
4 November 2013, 08:17 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 November 2013, 08:35 door equinox.)
Heb via onderkant geprobeerd. Zal steeksleutel proberen. Er zit draad in de startmotor.
En met de verlengstukken plus cardandeel voor dopsleutel zal ik ook proberen.
Gr. Nico
equinox schreef:Heb via onderkant geprobeerd. Zal steeksleutel proberen. Er zit draad in de startmotor.
En met de verlengstukken plus cardandeel voor dopsleutel zal ik ook proberen.
Gr. Nico
Dus zoals Mark zegt is het een latere versie (mogelijk van een 740/940) met draad in de flens. Maar als je die een paar slagen los hebt kun je deze toch met het handje verder draaien? (wel even aan de voorkant de schroefdraad schoonspuiten met remmenreiniger)