Berichten: 54
Topics: 16
Lid sinds: Mar 2006
Mijn 245 GL uit '83 houdt af en toe wat in en loopt stationair een beetje schokkerig. De demperolie loopt er ook continu uit. Ik heb een vermoeden dat de carburateur eens goed moet worden nagekeken. Vorig jaar is de naald en het membraam al een keer vervangen. Weet iemand een adres in de buurt van Amsterdam/Haarlem waar ik hiervoor terecht kan? (niet garage West, die hebben geen fantastisch werk geleverd de laatste keer).
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
probeer het eens bij estate services in obdam. voor de rest moet je bij mij zijn
Berichten: 1.585
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Bij Van Vloten in Amsterdam-Noord staan regelmatig oude Volvo's dus zou zomaar kunnen dat ze ze daar nog op waarde kunnen schatten. Zelf geen ervaring mee maar vast wel iemand hier...
Berichten: 54
Topics: 16
Lid sinds: Mar 2006
Estate Services ben ik vaak geweest, prima garage. Maar voor het afstellen van carbs denk ik dat Johan niet de juiste man is (vorig jaar ook met hem besproken). Van Vloten in A'dam ken ik niet, maar ga ik zeker proberen.
Berichten: 1.585
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Nogmaals, zelf absoluut geen ervaring mee dus ga niet op alleen mijn tip af. Viel me alleen op dat er bij die dealer regelmatig oudere Volvo's stonden toen ik er nog elke dag langs fietste op weg naar mijn stage. Zelfde geldt trouwens voor de Oude Ster Garage daar om de hoek, doen volgens mij vooral Mercedessen uit de jaren '70 en '80, maar staan regelmatig ook Volvo's uit de 1-, 2- en 7-serie dus weten ws wel het eea over carburateurs. Ook met die garage zelf geen ervaring...
Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
BCCP weet heel veel over carburateurs en heeft een uitgebreide webshop. Ze verkopen ook allerhande gereviseerde carbs (al zit er geloof ik geen zenith-stromberg bij) en je hebt de mogelijkheid om je carb daar aan te leveren en te laten nakijken/reviseren.
Als de demperolie weglekt, betekent dit dat het o-ringetje in de naaldbasis niet goed meer is. Dat ringetje kan je zelf vervangen (BCCP verkoopt ze, maar dat staat niet vermeld op hun webshop), maar hiervoor heb je ook de tool 999 5159 nodig om de naald te kunnen verwijderen uit de zuiger.
Tool:
Het meeste w.b. afstellen aan je carb kan je zelf. Dit is de handleiding:
http://www.scribd.com/doc/24702977/TP117...el-Systems
Berichten: 54
Topics: 16
Lid sinds: Mar 2006
Heel fijn dit, ik ga dat tool meteen bij BCCP bestellen..
Berichten: 54
Topics: 16
Lid sinds: Mar 2006
Nog een vraagje Rubicon: als ik met het speciale tool het mechaniekje heb verwijderd dan komt de naald ook vrij? Levert dat niet heel veel problemen op met opnieuw naald plaatsen en afstellen? M.a.w: is het een lastig klusje? Ik ben echt een NOOB op het gebied van carbs...
Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
Ja, de naald komt hiermee ook vrij. Je gebruikt dezelfde tool namelijk ook om de naaldhoogte te verstellen. De naaldhoogte heeft natuurlijk invloed op het mengsel: hoe hoger de naald komt te staan t.o.v. de zuigerbasis, hoe rijker het brandstofmengsel en omgekeerd.
Het greenbook schrijft voor dat de basis van de naald op gelijke hoogte komt met de basis van de zuiger, maar hoe rijk precies het brandstofmengsel in werkelijkheid zal zijn, zal je enkel zeker weten door een CO-meting te laten doen. Het demonteren van de zuiger (met naald incluis dus) zal geen invloed hebben op je mengsel. Als je de zuiger los hebt, kan je natuurlijk even kijken hoe hoog/laag je naald momenteel staat. Misschien even nameten met een schuifmeter en er een foto van nemen. Dat zal je helpen om na demontage van de naald alles weer min of meer in oorspronkelijke positie te monteren.
Het demonteren is op zich helemaal geen lastige klus. Maar ik moest zelf ook effe trial-and-error-en voor ik helemaal door had hoe het nu precies zat. Maar op zich wordt het wel heel duidelijk in de greenbook omschreven hoor!
Mijn geklungel, met uiteindelijk wel goede afloop, staat beschreven in dit topic:
http://volvolvo.nl/forum/topic,8013.30/
Berichten: 11.642
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
wÃl oppassen dat het exentriekje onderin de buis niet afbreekt, eea kan behoorlijk vast zitten, dan wordt het al snel een "jammer maar helaas" verhaal..