Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Adres voor afstellen carburateur
#1
Mijn 245 GL uit '83 houdt af en toe wat in en loopt stationair een beetje schokkerig. De demperolie loopt er ook continu uit. Ik heb een vermoeden dat de carburateur eens goed moet worden nagekeken. Vorig jaar is de naald en het membraam al een keer vervangen. Weet iemand een adres in de buurt van Amsterdam/Haarlem waar ik hiervoor terecht kan? (niet garage West, die hebben geen fantastisch werk geleverd de laatste keer).
Antwoord
#2
probeer het eens bij estate services in obdam. voor de rest moet je bij mij zijn Wink
Antwoord
#3
Bij Van Vloten in Amsterdam-Noord staan regelmatig oude Volvo's dus zou zomaar kunnen dat ze ze daar nog op waarde kunnen schatten. Zelf geen ervaring mee maar vast wel iemand hier...
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#4
Estate Services ben ik vaak geweest, prima garage. Maar voor het afstellen van carbs denk ik dat Johan niet de juiste man is (vorig jaar ook met hem besproken). Van Vloten in A'dam ken ik niet, maar ga ik zeker proberen.
Antwoord
#5
Nogmaals, zelf absoluut geen ervaring mee dus ga niet op alleen mijn tip af. Viel me alleen op dat er bij die dealer regelmatig oudere Volvo's stonden toen ik er nog elke dag langs fietste op weg naar mijn stage. Zelfde geldt trouwens voor de Oude Ster Garage daar om de hoek, doen volgens mij vooral Mercedessen uit de jaren '70 en '80, maar staan regelmatig ook Volvo's uit de 1-, 2- en 7-serie dus weten ws wel het eea over carburateurs. Ook met die garage zelf geen ervaring...
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#6
BCCP weet heel veel over carburateurs en heeft een uitgebreide webshop. Ze verkopen ook allerhande gereviseerde carbs (al zit er geloof ik geen zenith-stromberg bij) en je hebt de mogelijkheid om je carb daar aan te leveren en te laten nakijken/reviseren.

Als de demperolie weglekt, betekent dit dat het o-ringetje in de naaldbasis niet goed meer is. Dat ringetje kan je zelf vervangen (BCCP verkoopt ze, maar dat staat niet vermeld op hun webshop), maar hiervoor heb je ook de tool 999 5159 nodig om de naald te kunnen verwijderen uit de zuiger.

[Afbeelding: schroef.jpg]

Tool:
[Afbeelding: volvo_192221.jpg]

Het meeste w.b. afstellen aan je carb kan je zelf. Dit is de handleiding:
http://www.scribd.com/doc/24702977/TP117...el-Systems
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#7
Heel fijn dit, ik ga dat tool meteen bij BCCP bestellen..
Antwoord
#8
Nog een vraagje Rubicon: als ik met het speciale tool het mechaniekje heb verwijderd dan komt de naald ook vrij? Levert dat niet heel veel problemen op met opnieuw naald plaatsen en afstellen? M.a.w: is het een lastig klusje? Ik ben echt een NOOB op het gebied van carbs...
Antwoord
#9
Ja, de naald komt hiermee ook vrij. Je gebruikt dezelfde tool namelijk ook om de naaldhoogte te verstellen. De naaldhoogte heeft natuurlijk invloed op het mengsel: hoe hoger de naald komt te staan t.o.v. de zuigerbasis, hoe rijker het brandstofmengsel en omgekeerd.

Het greenbook schrijft voor dat de basis van de naald op gelijke hoogte komt met de basis van de zuiger, maar hoe rijk precies het brandstofmengsel in werkelijkheid zal zijn, zal je enkel zeker weten door een CO-meting te laten doen. Het demonteren van de zuiger (met naald incluis dus) zal geen invloed hebben op je mengsel. Als je de zuiger los hebt, kan je natuurlijk even kijken hoe hoog/laag je naald momenteel staat. Misschien even nameten met een schuifmeter en er een foto van nemen. Dat zal je helpen om na demontage van de naald alles weer min of meer in oorspronkelijke positie te monteren.

Het demonteren is op zich helemaal geen lastige klus. Maar ik moest zelf ook effe trial-and-error-en voor ik helemaal door had hoe het nu precies zat. Maar op zich wordt het wel heel duidelijk in de greenbook omschreven hoor!

Mijn geklungel, met uiteindelijk wel goede afloop, staat beschreven in dit topic: http://volvolvo.nl/forum/topic,8013.30/ Wink
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#10
l oppassen dat het exentriekje onderin de buis niet afbreekt, eea kan behoorlijk vast zitten, dan wordt het al snel een "jammer maar helaas" verhaal..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Carburateur wissel vraag (stromberg 175CD, B21A, ‘84) michieldevolvoman 0 25 30 May 2025, 22:14
Laatste bericht: michieldevolvoman
  Zenith 175 cd Carburateur probleem Richard 2 568 17 September 2024, 09:07
Laatste bericht: Richard
  Wat is dit voor metertje? Kogelman 9 1.022 25 July 2024, 14:21
Laatste bericht: Roodblok
  Welke temperatuur switch voor een elektrische fan? gydomatra 2 990 1 January 2023, 20:22
Laatste bericht: gydomatra
  B20A - carburateur afstellen Latten 7 3.759 6 November 2022, 16:33
Laatste bericht: Jambon
  Carburateur overzetten VervelendeGozer 3 1.930 1 September 2022, 19:26
Laatste bericht: Marc1970
  Carburateur Naald en sproeierbuis Rob 5 3.556 23 April 2022, 17:33
Laatste bericht: Marc1970
  Sensor locaties voor 52mm tellers Yezzz 6 5.320 17 May 2021, 08:41
Laatste bericht: DanielR
  dubbele carburateur pieter2 7 3.809 17 December 2020, 19:32
Laatste bericht: pieter2
  Ombouw naar carburateur Ruud245 22 11.662 25 July 2020, 18:30
Laatste bericht: Ruud245

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)