Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 240 met een B230F motor olie lekkage of krukas kering
#1
Ik heb nu 2 jaar een volvo 240 2.3 Gl uit 1990 met iets meer dan 307500km 2 jaar gelden over genomen van me Pa.
Heb nooit problemen gehad met de auto en altijd goed onderhoud, ook al heb ik nul verstand van autotechniek, lekker door de dealer.

Alleen nu is het geval zo dat tot me spijt deze auto al ruim 2 weken stil staat vanwege olie lekkage.
ik reed naar huis en toen ik me auto stil zetten kwam er rook onder de motor kap vandaan.
motor kap open geen rook te zien, wel over al olie ( vooral tegen het achter schot )
Anwb gebeld en die zei dat het de achterste krukas kering was die lek was, hij had wel 15sec nodig om dit te zien.
Dealer gebeld, kosten 400 a 500 euro. maar het kon ook een olie slang waar een filter in zit die achter de motor loopt die gesprongen is door de kou?
ik heb alles schoon gemaakt maar kon geen lekkage vinden/slang met een filter.

Maar omdat ik de auto elke dag gebruik voor me werk, heb ik snel een besluit moeten nemen en een andere Volvo gekocht.

Ik heb deze auto te koop staan op dit forum en op autoscout24. Vraag er 900euro voor.

nu is mijn vraag hoe kan je precies zien of je krukas lek is? En over welke slang hebben ze het?

heb net nog de olie gecheckt maar na twee weken stil staan zit er geen/weining olie meer in.


hier heb ik een paar foto's

[Afbeelding: dsc0151nw.jpg]

[Afbeelding: dsc0165it.jpg]

[Afbeelding: dsc0166oc.jpg]





Antwoord
#2
Jammer, maar geen foto's. Is de plug niet uit de achterkant vd kop gevlogen? Keerringen lekken meestal naar onderen, en niet zo heftig.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
sorry, hierbij een andere link voor de foto's

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=ljavgwyvzhux

Antwoord
#4
Ik zag hem ja. Grappig interieur. Zoveel olie van een krukaskeerring? Echt niet. Ik dacht dat ze verstand van auto's hadden bij de ANWB.

Mijn vrouw rijdt daar elke dag langs, witte 240.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Ik heb echt totaal geen kennis van auto's, het zijn echt super auto's, vind het ook jammer dat die weg moet.
maar wat bedoel je met een plug van de kop?
Antwoord
#6
De cilinderkop is dat aluminium gedeelte bovenop, waar de bougies (?) insteken. Zit een zwart deksel met VOLVO op. Aan de achterkant zit middenin een zwarte plug, ca. 3 cm doorsnee.

Het lekt zo te zien al een heel poosje, maar nu ineens goed begonnen.

Ziehier de plek waar de plug hoort, derde foto: http://link.marktplaats.nl/422467682
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Ook super ik snap ongeveer wat je bedoelt.
Alleen ik kan die kant van de motor niet zien, kan je ongestraft die zwarte deksel eraf halen?
Zo ja, kan je het dan zien? Of die plug er uit is?

Bedankt alvast voor de tips!
Antwoord
#8
Je kan er met je vinger net tussenkomen, als je ff voelt weet je het.
Klepdeksel kan je wel loshalen, maar als ie een tijdje niet los is geweest scheurt waarschijnlijk je pakking (kosten 13 euro) en je kan het dopje/plugje niet zien omdat er een soort van halve maan overheen zit die hem vasthoud.
Ik heb zelf ook gehad dat het dopje er af ging, zelf weer kunnen monteren met vloeibare pakking.

Hieronder zie je een foto met het halve maantje en de dop, dat blauwe spul is de vloeibare pakking.
[Afbeelding: Foto-MPA8PU6L-D.jpg]


Mocht je het zelf niet willen/kunnen doen, kost het de kop ook niet om het bij een garage te laten doen, kan je gelijk ff de kleppen laten stellen, is de boel toch los.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#9
A super, ga het even allemaal bekijken bij dag licht morgen als ik tijd heb Anders vrijdag of zaterdag.
Er zit als het goed is net een nieuwe pakking op want zo'n 15000km terug zijn de koppen nagekeken/gestelt.

Antwoord
#10
Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je je handen vuil maakt. Dus, graaien en grabbelen in die zwarte olieprut tot je genoeg weet.

Of je laat je fototoestel daar achter zakken, scheelt weer.

Als je het kleppendeksel eraf haalt, zie je de nokkenas, die keurig het zicht op de plug belemmert. Daar schiet je niet zo veel mee op.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor nummer D24 edantonissen 0 38 24 July 2025, 21:05
Laatste bericht: edantonissen
  B230F met klopgeest Kogelman 4 143 21 June 2025, 00:02
Laatste bericht: Kogelman
  B230F probleem met één cylinder stoffel 18 2.283 6 April 2025, 21:21
Laatste bericht: stoffel
  Motor blijft koud? Boet 4 443 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
  volvo 244 uit 1977 met alleen LPG skidje 16 10.788 5 January 2025, 19:54
Laatste bericht: BartJu
  volvo 240 2.3i start lastig HendrikJan 4 586 13 December 2024, 13:55
Laatste bericht: HendrikJan
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 655 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.255 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 1.114 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 893 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)