Topics: 7
Hoi ik ben bezig de olie van me BW 35 te vervangen. Maar ik heb geen idee hoe ik die koppel omvormer leeg zou moeten halen. Ik las op het net dat er wel is een gat in word geboord om hem te spoelen en dat gat vervolgens weer dicht te lassen maar dit lijkt me niet echt de manier...
Iemand een tip?
Koen.
Topics: 84
Of door te koppelomvormer eruit halen en leeg te gieten (pfff), of gewoon 4-5x verversen via de pan (= eigenlijk de oude ATF verdunnen, 5.4L en 0.8 in evt. koeler, 2.4 L blijft achter in de omvormer, je ververst per keer slechts de helft*), of de koelleiding aftappen terwijl de motor draait en tegelijk ATF bijvullen (knoeiboel) tot er schone olie uit de koelleiding komt.
Beide laatste methodes kosten erg veel ATF, de eerste erg veel moeite.
Je hebt toch wel ATF-F?
*Volgens mij blijft er na 1 keer verversen nog 50% oud achter, dan 25%, dan 12,5%, na 4x 6,25% en na 5x nog 3,125%.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 7
Ik heb wat op gevonden ;D. Een oude rem kabel slang van een fiets erin gedaan en hevele maar. De hevel druppelt langzaam en de koppel omvormer loop iets sneller weer vol.
Na 2 dagen ruim 1,5 liter eruit (moest wel 2 keer opnieuw aanzuigen).
ps: ik heb gewoon de olie die ze me bij nordicar gegeven hebben toen ik zij dat het om een ??? bw ???35 ging (weet ff de naam niet meer)
Topics: 84
Via het oliepeilgat? Daarmee leeg je precies hetzelfde reservoir als wanneer je de pan zou laten zakken, en dezelfde hoeveelheid olie. Alleen veel langzamer.
Of ik snap het hevelproces niet helemaal, kan ook.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969