Berichten: 13
Topics: 5
Lid sinds: May 2020
Ik heb een Volvo 144 met B20 uit 1974. Hij heeft een automaatbak zonder OD.
Het is al meerdere keren besproken, maar ik weet nog steeds niet helemaal hoe ik erachter kom wat voor versnellingsbak ik precies heb. Moet je hem echt op een brug hebben staan om de type aanduiding te kunnen zien van de bak? Want ik heb al onder de auto gelegen, maar kan het zo even niet vinden.
Ook zie ik veel verschillende soorten olie voor de versnellingsbak voorbij komen. Kan ik GL-4 80W90 gebruiken voor mijn bak? Er zit te weinig olie in en hij zweet nogal (de bak komt er binnenkort nog een keer onder weg, maar ik wil eerst wat laswerk afhebben en er ondertussen wel nog mee kunnen rijden).
Ook als ik op het type aanduiding van de motor zoek, wordt ik niet veel wijzer (Volvo B20, dan een stukje richting de cabine staat er op een 'lager' stukje 49 in reliëf, daarnaast staat op een 'hoger', gevlakt stukje "80 31" geslagen).
Wie oh wie kan mij helpen?
Ford Taunus tc1 coupé - 1973
Volvo 144 DL automatic - 1974
Suzuki GS 500 E slingshot - 1990
Hanway RAW50 euro4 - 2018
Berichten: 682
Topics: 59
Lid sinds: Feb 2006
Auftomaten hebben ATF nodig, geen GL-4.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 9.900
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
23 September 2020, 20:48
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 September 2020, 20:55 door Marc1970.)
De automaat is een BW35 en er moet inderdaad ATF in, ATF type F (Ford) dat is nogal specifiek. Als je de bak voor je hebt, zit er een typeplaatje op met een bepaalde kleur en een cijfercode. De cijfercode is meest onleesbaar dus de kleur is de beste aanwijzing voor de versie, veeg het plaatje niet schoon voor je de kleur gezien hebt (want dan is alle verf meteen weg).
Hier zit ie:
https://www.ebay.co.uk/itm/263223467097
De bakaanduiding is niet zo interessant want alle BW35's zijn even sloom (mijn 144 heeft er ook één). En gebruiken dezelfde ATF.
Het vaste nummer 49 is het begin van een 6 cijferige motorcode. Voorheen, toen ze nog niet zo allemachtig veel motoren hadden gemaakt, was het vaste nummer 4969 voor de B20.
Motor 498031 is een B20A met 82 DIN pk, standaard motor.
Behalve dat in 1974 en later wel krukassen met 8 vliegwielbouten ipv de eerdere 6 bouten gebruikt werden. Je hebt dan ook wat andere drijfstanglagers en nog zo wat. Van buiten te herkennen aan de metrische bout in de krukaspoelie (voorheen zoals bijna alle andere bouten en moeren aan de 140 van SAE afmeting)
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 13
Topics: 5
Lid sinds: May 2020
23 September 2020, 21:57
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 September 2020, 22:01 door easy rider.)
Super bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik ga direct ATF type F (Ford) kopen!
Nu ik weet wat voor motor en bak er precies in liggen, is het ook een stuk makkelijker kijken voor onderdelen!
Ford Taunus tc1 coupé - 1973
Volvo 144 DL automatic - 1974
Suzuki GS 500 E slingshot - 1990
Hanway RAW50 euro4 - 2018
Berichten: 9.900
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Behalve dat er sinds 1974 van alles veranderd kan zijn aan de motor behalve het gietnummer. Er kan een dubbele carburateur op gezet zijn, of een nieuwere dynamo, de carterventilatie klopt meestal niet erg meer, de verdeler kan een andere zijn, ik heb allerlei onderdelen van B20's gehaald. Het gekst was een B18 kop.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 13
Topics: 5
Lid sinds: May 2020
Kan maar zo zijn dat mijn bolide ook allemaal verschillende onderdelen heeft die er niet op horen. Toen ik hem kocht was het echt een beunbak. Ik probeer er weer wat toonbaars van te maken. De vorige eigenaar zei dat hij een keer olie bijvulde toen de Volvo er om vroeg, maar verder controleerde hij niet eens de bandenspanning. De remmen waren ook levensgevaarlijk. De pinnetjes die de remblokjes op hun plek moeten houden, ontbraken zelfs bij één remklauw. Gelukkig staat hij er nu al een stuk beter (lees: minder slecht) bij.
Ford Taunus tc1 coupé - 1973
Volvo 144 DL automatic - 1974
Suzuki GS 500 E slingshot - 1990
Hanway RAW50 euro4 - 2018
Berichten: 13
Topics: 5
Lid sinds: May 2020
Ondertussen is de Volvo 144 al een stuk netter en technisch in goede staat en de remmen zijn allemaal gereviseerd en remslangen vervangen en aan de motor zijn ook alle standaard dingen vervangen (luchtfilter, oliefilter, enz.). Toch ben ik nog niet met het hevig zwetende motorblok bezig geweest. Ik weet niet zeker of de BW35 automaat ook zweet, maar die zit ook helemaal onder olie, dus vervang ik ook maar de keerring die daar in zit.
Nu weet ik alleen niet welke keerringen ik moet hebben. Kan iemand mij helpen? Ik heb al even rondgezocht door het forum, maar kon zo snel niet vinden wat ik zoek.
Ford Taunus tc1 coupé - 1973
Volvo 144 DL automatic - 1974
Suzuki GS 500 E slingshot - 1990
Hanway RAW50 euro4 - 2018
Berichten: 682
Topics: 59
Lid sinds: Feb 2006
Wellicht helpt
dit. Wel even dubbelchecken want ik heb verder geen kennis van of hands on experience met de automaten.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 13
Topics: 5
Lid sinds: May 2020
(6 March 2021, 21:23)Grey240Polar schreef: Wellicht helpt dit. Wel even dubbelchecken want ik heb verder geen kennis van of hands on experience met de automaten.
Bedankt Grey240Polar, ik heb ondertussen voor elke keerring en pakking en filter van de BW35 een nieuwe gekocht, dus echt wel nodig. Alles brokkelde helemaal af of liet duidelijk sporen van lekken zien. Voor het blok heb ik ook direct een nieuw keerringhuis-, carter- en kleppendekselpakking, oliefilter en een nieuwe achterste krukaskeerring besteld. Straks is de de aandrijving weer zo goed als nieuw!
Ford Taunus tc1 coupé - 1973
Volvo 144 DL automatic - 1974
Suzuki GS 500 E slingshot - 1990
Hanway RAW50 euro4 - 2018