Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
AW71 Kaduuk?
Gisteren via het 240-260 register bij Nordicar een winterklaarmaaksleuteldag gehad. Alles goed maar de monteur constateerde dat er olie lekte vanuit de achterkant van mijn automaatbak waar de aandrijfas uit het staartstuk komt (stomstomstom geen foto genomen :'( ).

Tectyl was al aardig weggevreten door de ATF olie en de aandrijfstang had aardig wat speling op de plek waar ie in het staartstuk steekt. Monteur zei dat ze bij Nordicar zich niet wagen aan dit soort reparaties en dat ik maar op zoek moest gaan naar een nieuwe bak of deze laten reviseren. Moest 800ml ATF-olie er bij gooien voordat ie weer op peil was. Heb verder qua rijden helemaal niets gemerkt, bak schakelde boterzacht en kan me herinneren dat ik bij gas los wel eens een zachte kloink hoorde onder me maar verder niets!

Kan ik straffeloos verder rijden als ik de bakolie op peil hou, of moet ik zsm een nieuwe bak erin gooien..? Of gaat het nou alleen om het staartstuk en is de bak verder goed?

Wat zijn de verschillen tussen AW70/AW71/AW70-L/AW71-L en past alles eronder?

En weet iemand wat de kosten voor het reviseren zijn?

Bas

En heeft iemand onder zijn bed nog een automaatbak liggen die goed is?
Antwoord
Vreemd dat ze dat niet doen. Zoek in de berichten van Kwekkel, hij heeft de bus en keerring zelf vervangen.

Nog wat inspiratie: http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/Tr...ft_Bushing
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Marc1970 schreef:Vreemd dat ze dat niet doen. Zoek in de berichten van Kwekkel, hij heeft de bus en keerring zelf vervangen. ;D

Nog wat inspiratie: http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/Tr...ft_Bushing

Eeuwig zonde en weggegooid geld om hiervoor de hele bak te vervangen. Het was niet de meest fantstische klus om te doen
omdat ik de auto op oprijbruggen had staan. Het was een heel gepruts om de versnellingsbak ophanging weer op zijn plek te krijgen. Motor en bak hangen ook scheef en uiteindelijk met een potkrikje kon ik de boel weer op zijn plek duwen.
Kosten vielen mee: keerring + lagerbus + pakking ca. 32 euro. Kruip eerst eens onder de auto en voel of er veel speling op de lagerbus zit. Als ik me het goed herriner mag dit max. 0,8 mm zijn. Zit er niet al te veel speling op dan kun je volstaan met alleen het vervangen van de keering. Dit is echt een werkje van niks.

Kijk hier eens voor een stap voor stap uitleg: http://www.volvoclubofbc.com/technical/t..._aw71.html
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Antwoord
Goeie info word ik weer iets blijer van! Smile

Ziet er best ingewikkeld uit zo op het eerste gezicht en mijn Engels is wat betreft technische termen ook niet op peil, dus eigenlijk niet iets wat ik als beginnend techneut ff tussen lunch en avondeten uit ga voeren denk ik!

Kent iemand een monteur die dit kan voor een redelijke prijs?
Antwoord
Geldt dat verhaal ook voor een M46?
Mijn M46 laat af en toe ook een druppeltje olie achter.
Daar ben ik achtergekomen toen ie op de brug stond voor een grote onderhoudsbeurt. Als de auto ergens heeft gestaan dan zie je geen olievlek op het asfalt/vloer. Dus het is puur en alleen met rijden.
245L VAN
Antwoord
Kan ook gelden voor een M46, het gaat uitendelijk om de aandrijfas-aansluiting in het staartstuk van de versnellingsbak (automaat of handgeschakeld)
Antwoord
Inmiddels is de lagerbus en de keerring vervangen door Sweden-parts, bakolie was bruin geworden door het rondrijden met te weinig olie. Die is vervangen en het verschil is duidelijk merkbaar, schakelt veel soepeler dan voorheen terwijl ik dat ook al soepel vond.....

Tevens zijn de ontsteking en de kleppen afgesteld op LPG rijden en heb ik nu een zijdezacht lopende motor, die voorheen toch flink stond te schudden bij het stoplicht!
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  solenoid aw71 automaat aansturen Paul P1800 ES 6 251 7 August 2025, 19:14
Laatste bericht: Madman
  tandwieltje aandrijving tellerkabel (AW71) BartJu 24 20.457 8 January 2023, 16:34
Laatste bericht: BartJu
  KM kabel voor AW71+BW55 staartstuk Yezzz 6 4.296 27 January 2021, 09:32
Laatste bericht: Yezzz
  Staartstuk BW55 swap naar AW71 gerbenvdlindeu 9 6.500 29 March 2019, 09:48
Laatste bericht: polestar-volvo
  AW71 zonder aandrijving Drk 9 8.477 2 July 2018, 20:15
Laatste bericht: Marc1970
  D24tic Aw71 wesleyscheggetman 10 10.308 11 February 2018, 00:56
Laatste bericht: Jerry
  Bedrading AW71 wat is wat? petervanriemsdijk 6 6.565 1 February 2018, 18:26
Laatste bericht: skidje
  wat is dit voor onderdeel op de AW71 Goedkoetje 2 4.256 1 March 2016, 17:40
Laatste bericht: v700r
  AW71 slaat af Volvo 1800E Niels178 3 4.401 24 September 2015, 15:21
Laatste bericht: Marc1970
  m41 kaduuk? jantjebeton 2 3.427 7 July 2015, 23:29
Laatste bericht: Laurens Zondag

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)