Berichten: 463
Topics: 68
Lid sinds: Jun 2008
Hij start niet.
Normaal hoor je bij omdraaien van het contact de brandstofpomp draaien. Dat is nu niet het geval.
Nu wil ik het brandstofrelais (bij de motorkap opener) testen.
Ik heb hiervoor green book CI injection system blz 6, maar loop vast bij het aansturen van het relais.
Ik meet 12V op 30 en 15 t.o.v. 31=gnd.
31 is de massa, 30 is de spanning naar het schakelcontact, 15 is de 12V voor het relais.
Als ik het contact omdraai, krijg ik geen spanning op 87 en/of 87b.
Het relais schakelt dus niet.
Contact 31b gaat naar de min van de bobine, dus naar het ontstekingsmodule.
Mag ik dit contact naar massa leggen terwijl het ontstekingsmodule is aangesloten om het relais te testen?
Of had het relais, ongeacht de spanning op contact 31b, tijdelijk de pomp moeten aktiveren? ???
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
pomp moet altijd even draaien bij het witte relais. jij hebt het over een groen relais:
KLIK maar volgens mij moet die ook eventjes meedraaien. hoe ziet hij er van binnen uit?
Berichten: 463
Topics: 68
Lid sinds: Jun 2008
Ja, mijne is groen op een blauwe voet.
Inwendig zoals op foto in volgend draadje
http://volvolvo.nl/forum/topic,3361.msg59576/
die met dat 555 timer IC erop
Ik heb het relais losgenomen en zelf 12V aangeboden.
Als ik dan de 31b aan massa schakel, gebeurt er niets, geen klik, niets..
Volgens mij is ie dan stuk.
Naar 0V schakelen is toch goed?
http://volvolvo.nl/forum/topic,2325.45/
Ik had het relais vorig jaar doorgesoldeerd, die verbindingen zitten nog goed.
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
al iets wijzer geworden?
ik volg de nummertjes even niet maar heb je de pomp al aan 12v gehangen?
Berichten: 463
Topics: 68
Lid sinds: Jun 2008
Ik had het relais losgenomen en getest. Ontsteking heeft dan geen invloed meer.
Reageert niet op trigger naar 0V. Ik kreeg het 555 timertje niet hoog.
Wordt dus een nieuw relais.
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
In mijn 244 zit ook een groen relais.
Na vervanging van het relais reageert de pomp als volgt:
- Draait niet bij op contact zetten
- Na starten en niet aanslaan draait hij daarna nog heel even
Volgens mij is dat zoals het de bedoeling is.
Voor vervangen van relais draaide hij continu, ook niet de bedoeling dus.
Berichten: 463
Topics: 68
Lid sinds: Jun 2008
Voordat je start, wil je toch alvast benzinedruk voor de injectors en cold start?
Ik zou direct draaien verwachten, bij omzetten van het contact.
Aan de andere kant, je wilt geen stroom door je bobine, als je alleen je contact aanzet.
Dan mag je dus geen 0V/min schakelen in rust. En dus is er in rust geen min puls om het relais te activeren?
Ik denk dat mijn relais altijd aktief was. Op zich ook niet zo'n probleem omdat LPG de pomp uiteindelijk afschakelt.
Ik heb een nieuw relais besteld.
Misschien dat ik de oude aanpas zodat deze in nood te gebruiken is (altijd aktief / aan)
Berichten: 463
Topics: 68
Lid sinds: Jun 2008
???
Nieuw relais; doet de pomp het nog niet.
Oude doorverbonden relais erin; pomp draait, maar motor slaat niet aan.
Berichten: 463
Topics: 68
Lid sinds: Jun 2008
Hij doet het
+12V van de accu naar het +12V verdeel blokje maakte beroerd contact.
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
blij toe, hele traject volgen wil wel eens zin hebben