Berichten: 156
Topics: 22
Lid sinds: Jun 2010
Hallo allemaal,
Ik heb een 164e gekocht, een echte 'schuurvondst".
Deze wil niet starten.
Er zit een gastank in.
De motor slaat wel een kleine 2 seconden aan als ik (bij gebrek aan start spray) deodorant in de luchtfilter spuit.
Lijkt mij dus iets met brandstof toevoer?
Iemand tips trucs?
Berichten: 228
Topics: 12
Lid sinds: Dec 2008
Slaat even aan, dus elektrisch is niet het grootste probleem. Dus benzine uitzoeken. Er is een metalen filter bij de tank: vervangen. Kan je meteen kijken of de pomp het doet. Vervolgens kijken of er 2 bar benzinedruk op het injectiesysteem staat. Koudestart injector controleren, evt. schoonmaken (hoogfrequent te reinigen). Injectoren controleren (NB! werken op 3V, geen 12V).
Als je dan wel benzineinjectie hebt maar nog geen broem, bougies en kabels vervangen, evt. punten, rotorkap en rotor.
Als dat nog niet wil, kan je de werking van de trigger-contacts onderin de verdeler toetsen.
Verder kan je de druksensor controleren, maar die zal niet de oorzaak zijn van 'helemaal niet'.
succes!
Berichten: 156
Topics: 22
Lid sinds: Jun 2010
aha, heb er eerlijk gezegd totaal geen verstand van.
Maar lijkt me leuk om uit te gaan zoeken.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De E is voor Einspritzung, het systeem is van Bosch en het heet D-jet, hele vroege elektronische injectie met een aantal gevoelige membranen, regelschuiven en sensors. Lijkt me niet vreemd dat-ie niet wil starten na zelfs een half jaar stil staan. Op starthulp draait alles want het werkt als diesel (detoneert onder compressie). Succes ermee (waarschijnlijk is het systeem betrouwbaarder dan ik denk), leuke uitdaging. Als je er niet uitkomt zijn er wel een paar specialisten, Jan Ooms in Monster bv.
Dit is de club:
http://www.164club.se/indexen.html
Basic beschrijving en troubleshooting:
http://www.vclassics.com/archive/efi.htm
Systeem werd ook gebruikt in andere auto's:
http://www.bmwcsregistry.org/Technical/D-jet.html
Hier een paar geweldige links van Bosch zelve uit de tijd, auf Deutsch bitte:
"An Electronic Fuel Injection System for Automobiles", Von Gunther Baumann, Bosch Technical Journal, 1967.
http://members.rennlist.com/pbanders/Baumann.pdf
"Electronic Fuel Injection - Jetronic", Von Hermann Scholl, Bosch Technical Journal, 1969 (part 1):
http://members.rennlist.com/pbanders/Scholl_1.pdf
"Electronic Fuel Injection - Jetronic", Von Hermann Scholl, Bosch Technical Journal, 1969 (part 2):
http://members.rennlist.com/pbanders/Scholl_2.pdf
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Ik kwam net bij het opruimen van mijn download map nog een interessant documentje tegen:
VOLVO fuel injection fault tracing ; 68 pagina's in (engelse) jip en janneke taal vol met plaatjes over E-injectje.
Ik ga even kijken of ik nog een download link kan vinden anders zal ik het zelf even uploaden.
Berichten: 156
Topics: 22
Lid sinds: Jun 2010
kijk dat zou mooi zijn! ;D
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Stuur me even een PB (met je email) of een goede site waar je pfd's kan uploaden. Photobucket kan dat niet.
Berichten: 469
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
DopdeDouwer schreef:... een goede site waar je pfd's kan uploaden. Photobucket kan dat niet.
Heb goede ervaringen met
http://www.yousendit.com
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 156
Topics: 22
Lid sinds: Jun 2010
;D Nou de techniek staat voor niks.
Hij doet het.
Het was een kwestie van kapotte zekering.
Zojuist al een stuk gereden, moet wel wat afstel werk aangebeuren.
Sputterd bij hoge toeren, iemand een idee.
p.s Het AMP lampje blijft branden.