Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
veerpootlagers vervangen?
#1
Ik had van de week ff mijn olie ververst(met MPM MOTOROIL 10W-40 SEMI SYNTHETIC HIGHER MILEAGE).
Toen ik de kap open had ontdekte ik dat het rubber boven de veerpoot wat scheurtjes vertoont.
Is dit kwalijk, of kan ik er gewoon mee doorrijden?
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#2
Die scheurtjes heeft de mijne ook, het antwoord weet ik ook niet en ben dus ook benieuwd.

245DL 1980 USA
Antwoord
#3
Ik heb wel eens ergens een doorsnede van dat ding gezien, een dikke bonk rubber met een stalen bus en een kogellager erin. De bus loopt taps toe naar boven, dus als er ooit iets mee mis gaat is dat als het wiel uit de vering komt. Paar scheurtjes bovenin lijkt mij geen kwaad kunnen, de mijne hebben dat ook.

De vervangers van merk X zijn om te huilen, haal ze desnoods van een sloopauto als het maar org. Volvo is.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
in ieder geval geen apk afkeur
Antwoord
#5
Als ze echt gescheurd zijn zeker vervangen, de wegligging gaat er echt van achteruit. Zelf heb ik ze vervangen maar weet niet hoeveel ze bijdragen aan comfort/wegligging omdat er tegelijkertijd nieuwe dempers/veren/bussen/kogels onder gekomen zijn..
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#6
bedankt voor de antwoorden, ik rij er nog ff verder mee. Als de scheuren erger worden ga ik ze wel vervangen.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#7
Meestal gaat het om de lagers bij de APK, Immers de veerpoot draait bij iedere stuurbeweging mee op die lagers.

Wat het rubber betreft, die zakt ook wat in en dat resulteert alleen wat in de uiteindelijke hoogt van de auto.

Maar als het rubber zal zo ver in geteerd is, dan krijgt uiteindelijk alles in het toplager wat meer ruimte en meestal is het lager ook al op zijn eind.

Black Moose schreef:bedankt voor de antwoorden, ik rij er nog ff verder mee. Als de scheuren erger worden ga ik ze wel vervangen.
Antwoord
#8
Die van mij zijn rondom ingescheurd. Dus vervangen denk ik zo als ik dit lees. Iemand goede tips en/of truuks om ze te vervangen?
Gr peter
Antwoord
#9
Meeste rubbers zijn ingescheurd aan de oppervlakte, sommige zelfs vrij ver zoals de voorste bussen van de voorste draagarmen. Als je de auto opkrikt, wordt de scheur van veel groter? Zo niet lekker laten zitten.
Vervangen behelst o.a. het losmaken van de voorveren. Dan zou ik de hele veerpoot vervangen door ÃÃn van een sloper.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
oke. mooie klus weer. poot vervangen dus.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Vervangen onderste kruiskoppeling stuurhuis Kogelman 9 766 13 October 2024, 07:28
Laatste bericht: skidje
  Wielmoeren/bouten vervangen t.b.v. lichtmetalen velgen UraniumFever 5 5.813 6 August 2017, 21:46
Laatste bericht: RM
  vervangen fuseekogels 144 (1972) Justin 26 27.340 29 July 2017, 15:22
Laatste bericht: Justin
  Vervangen alle wielbouten, hoeveel uur werk? Uberbrick 13 15.116 24 October 2016, 20:30
Laatste bericht: Pedor
  Volvo 245GL 1981 > Stuurhuis vervangen voor jonger model? Brampie 2 4.639 27 September 2016, 19:00
Laatste bericht: Brampie
  Stuurhuis vervangen, waar rekening mee houden? Mark244 10 15.694 3 June 2016, 22:04
Laatste bericht: Mark244
  Stuurhuis speling, preload piston vervangen? Volvo 142 B23 2 5.994 3 February 2015, 18:11
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Wiellagers vervangen / gereedschap nodig ZOAB 6 8.365 11 February 2013, 23:26
Laatste bericht: ZOAB
  Vervangen rubbers bij achteras Jaco 28 28.015 13 April 2012, 23:25
Laatste bericht: Jambon
  vervangen stabilisatorstangetjes 245 MarkBeerink 10 8.248 23 March 2012, 20:14
Laatste bericht: MarkBeerink

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)