Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Ik had van de week ff mijn olie ververst(met MPM MOTOROIL 10W-40 SEMI SYNTHETIC HIGHER MILEAGE).
Toen ik de kap open had ontdekte ik dat het rubber boven de veerpoot wat scheurtjes vertoont.
Is dit kwalijk, of kan ik er gewoon mee doorrijden?
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 185
Topics: 23
Lid sinds: Jul 2006
Die scheurtjes heeft de mijne ook, het antwoord weet ik ook niet en ben dus ook benieuwd.
245DL 1980 USA
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik heb wel eens ergens een doorsnede van dat ding gezien, een dikke bonk rubber met een stalen bus en een kogellager erin. De bus loopt taps toe naar boven, dus als er ooit iets mee mis gaat is dat als het wiel uit de vering komt. Paar scheurtjes bovenin lijkt mij geen kwaad kunnen, de mijne hebben dat ook.
De vervangers van merk X zijn om te huilen, haal ze desnoods van een sloopauto als het maar org. Volvo is.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
in ieder geval geen apk afkeur
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
Als ze echt gescheurd zijn zeker vervangen, de wegligging gaat er echt van achteruit. Zelf heb ik ze vervangen maar weet niet hoeveel ze bijdragen aan comfort/wegligging omdat er tegelijkertijd nieuwe dempers/veren/bussen/kogels onder gekomen zijn..
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
bedankt voor de antwoorden, ik rij er nog ff verder mee. Als de scheuren erger worden ga ik ze wel vervangen.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 10
Topics: 1
Lid sinds: Aug 2009
Meestal gaat het om de lagers bij de APK, Immers de veerpoot draait bij iedere stuurbeweging mee op die lagers.
Wat het rubber betreft, die zakt ook wat in en dat resulteert alleen wat in de uiteindelijke hoogt van de auto.
Maar als het rubber zal zo ver in geteerd is, dan krijgt uiteindelijk alles in het toplager wat meer ruimte en meestal is het lager ook al op zijn eind.
Black Moose schreef:bedankt voor de antwoorden, ik rij er nog ff verder mee. Als de scheuren erger worden ga ik ze wel vervangen.
Berichten: 16
Topics: 5
Lid sinds: Aug 2011
Die van mij zijn rondom ingescheurd. Dus vervangen denk ik zo als ik dit lees. Iemand goede tips en/of truuks om ze te vervangen?
Gr peter
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Meeste rubbers zijn ingescheurd aan de oppervlakte, sommige zelfs vrij ver zoals de voorste bussen van de voorste draagarmen. Als je de auto opkrikt, wordt de scheur van veel groter? Zo niet lekker laten zitten.
Vervangen behelst o.a. het losmaken van de voorveren. Dan zou ik de hele veerpoot vervangen door ÃÃn van een sloper.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 16
Topics: 5
Lid sinds: Aug 2011
oke. mooie klus weer. poot vervangen dus.