Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vacuum carburateur stationair te rijk
#1
Wijze mannen..(of vrouwenWink

Volvo 245 B21A 1981, zenith 175CD Stationair via zo'n regelschroef met klep tussen carb en inlaatstuk.

Ik loop al een tijdje te tobben om m'n carburateur goed af te stellen. Stationair draait de motor veel te rijk.
Nu ben ik er acher dat de zuiger met naald (die aan het membraam vast zit) bij stationair toerental iets wordt opgetild door het heersende vacuum. Als de motor niet draait ligt de zuiger aan op de aanslag. Maar als hij stationair draait tilt ie hem een milimeter of wat op. Met als gevolg witte benzine pluimen.
Druk ik met een schroevendraaier de zuiger van bovenuit (dus door de ATF olie) weer naar beneden, dan is de rook stukken schoner Wink
Waar kan het probleem zitten.
Membraam is nieuw, naald is nieuw zuiger zit met de gaten richting de gasklep, olie in reservoir enz.

Verder rijdt de auto prima, alleen ik vergas mijn omgeving als ik inparkeer of voor een stoplicht sta, dus wijze raad en tips gevraagd. Bij voorbaat dank!!!!
Antwoord
#2
af laten stellen door een garagist met het juiste gereedschap en CO meter...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#3
Dan zal de motor toch altijd te rijk draaien, of niet? Zijn de bougies lekker zwart? Dan zal-ie ook wel doordieselen als je de warme motor uitzet.

Geen idee hoe hoog de naald opgetild wordt bij stationair, maar dat zal niet het probleem zijn als het membraan goed is. Gaat de choke helemaal terug? Is de vlotter nog heel?
Is dit ontstaan zomaar ineens of langzaam? Goeie pakkingen?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Mijn veronderstelling was altijd dat de zuiger pas wordt opgetild op het moment dat de motor hogere toeren draait. En dus bij stationair gebied op nulpositie bleef staan. Als dit niet het geval is, en als het gebruikelijk is dat hij iets wordt opgetild tijdens het stationair draaien dan wordt dat het uitgangspunt en dan zal ik de naald omlaag moeten draaien om de juiste verhouding te krijgen Hij draait nu in ieder geval te rijk.
Antwoord
#5
Als je de gereedschapjes hebt om naald (en sproeier) af te stellen zou ik dat zeker proberen. Op kjet.org staat het carburateur-handboek, TP11740-2, met alle waardes, hoogtes etc.

In het B20A boek (zelfde carb) staat een dwarsdoorsnee bij stationair, ik zou zeggen dat de luchtschuif met naald zeker een mm opgetild is. Volvo tekeningetjes zijn vrij realistisch is mijn ervaring.

Hier nog een stukje oude school afstellen (uit: http://web.archive.org/web/2002091115593...rbsIII.htm)
Mixture Adjustment: The mixture is tested by inserting a long thin screwdriver into the air intake and lifting the air valve as shown in the adjacent photo. The air valve should be lifted approximately 1/4 inch. If the mixture is correct the engine speed should be steady or increase slightly at near the 1/4 inch lift point. If the valve is lifted further, the engine should slow down and possibly stall. If the mixture is too rich, the engine speed will increase maybe 10% or more, and may not tend to slow down till the air valve is lifted much more than 1/4 inch, depending on the richness of the mixture. If the mixture is too lean, the engine speed will decrease and possibly stall. Before each test the throttle should be opened increasing the engine speed to about 2000 RPM for a few seconds to clear all fuel from cabs and manifold.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Bedankt voor de link erg goede toelichting.
Ik heb nog een vraag, ik werd in het artikel door het volgende getrikkerd:

"Possible causes of poor engine braking:
misadjusted or defective bypass valve"

Mijn auto remt nauwlijks af op de motor, (op een enkele keer na), nu dacht ik aan het volgende, kan het zijn dat de EGR klep (op vacuum schakelend open blijft staan (vuil enzo). Dan komt er lucht uit de uitlaat weer terug in de inlaat toch? Met de nodige bij verschijnselen, misschien los van bovenstaand probleem. Maar een normale motor zou toch behoorlijk af moeten remmen, tenslotte een 2,1l motor Wink

Hoe kan ik dit makkelijk testen?
Antwoord
#7
Als de motor te rijk loopt remt-ie ook slecht op de motor. De EGR kan je vast wel ergens afsluiten. Heb je nog meer vacuumslangetjes ri. de carb? Die zou ik dan 1 voor 1 loshalen en afdoppen, kijken wat er gebeurd.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Zenith 175 cd Carburateur probleem Richard 2 184 17 September 2024, 09:07
Laatste bericht: Richard
  Olielampje brandt bij stationair draaien - OPGELOST - Boet 8 786 24 July 2024, 15:42
Laatste bericht: Boet
  vacuum-gestuurde lpg hoofdstelschroef? BartJu 0 128 8 March 2024, 22:07
Laatste bericht: BartJu
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 618 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  B20A - carburateur afstellen Latten 7 3.362 6 November 2022, 16:33
Laatste bericht: Jambon
  Carburateur overzetten VervelendeGozer 3 1.658 1 September 2022, 19:26
Laatste bericht: Marc1970
  Carburateur Naald en sproeierbuis Rob 5 3.160 23 April 2022, 17:33
Laatste bericht: Marc1970
  Stationair Nicolaas H 3 1.896 16 January 2022, 12:18
Laatste bericht: Grey240Polar
  B230K stationair Volvo-MSX 2 1.718 15 October 2021, 16:10
Laatste bericht: skidje
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 4.021 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)