Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
LPG - wil niet aanslaan
mijn 245 1977 b20f met Kjet heeft een gasinstallatie. Enkele maanden geleden is de verdamper vervangen, omdat deze was overleden.
Ondertussen 1 hele tank opgereden (ik rij zeer weinig, nog geen 2.000 per jaar).
Op benzine doet ie het goed. Vandaag gas getankt en proberen te rijden.

Het volgende probleem deed zich voor:
ik klik het gasknopje aan, lampjes knipperen (en ik hoor geen zoemend geluidje dat ik eerst wel hoorde)
als ik al rij en ik klik het knopje aan, valt de auto stil (alsof tie geen brandstof krijgt)

Heb ik het juist als ik denk dat mijn gaspomp is overleden, of is er wellicht een relais kapot?

Groeten Mark
Antwoord
Ik zou toch even terug gaan Marc, als je zo kort geleden nog bent langs geweest denk ik dat ze er wel even naar willen kijken.
Wat bedoel je met je gaspomp? LPG staat onder druk en wordt tegengehouden door een magneetklep, die opend zodra je op gas overschakelt. Het zoemend geluid is vermoedelijk de magneetspoel die je hoort en die kan dus zijn doorgebrand. :Smile
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord
Hoor je wel de klik van het relais van de gastank als je op lpg overschakelt?
Antwoord
jos245 schreef:Hoor je wel de klik van het relais van de gastank als je op lpg overschakelt?

Nee, die hoor ik niet. zou dat relais ook kapot kunnen zijn?
Antwoord
Eerder een draadje losgeraakt, of slecht contact denk ik.

Er zijn overigens meerdere afsluiters in het "gasleidingcirquit" die open of dicht gaan. Bij het draaien van je contact of brandstofschakelaar zou je er een of meerdere moeten horen. In mijn auto hoor je er eerst eentje ter hoogte van de tank vervolgers een in het motorruim. Pas als ik die laatste hoor heeft starten (op LPG) zin.
Antwoord
markfranken schreef:
jos245 schreef:Hoor je wel de klik van het relais van de gastank als je op lpg overschakelt?

Nee, die hoor ik niet. zou dat relais ook kapot kunnen zijn?

Het relais van de tankafsluiter is zelden defect. Meestal is het een slecht draadcontact of misschien de zekering.

Om zeker te weten of de relais werken kun je iemand anders de auto op contact laten zetten terwijl je in de kofferbak je vingers op het relais van de tankafsluiter houdt.
Je voelt en hoort het relais inschakelen als het werkt (uiteraard wel eerst checken of de B/G schakelaar op GAS staat).

Hetzelfde doe je met het relais op de gasafsluiter onder de motorkap.Ook die moet je horen en voelen als het contact wordt aangezet.
[Afbeelding: 2qiz2uu.jpg]

Tussen haakjes: die moderne B/G schakelaars met indicatielampjes voor de tankinhoud zijn vaak de reden van storingen .Ik raad eenieder een ouderswetse B/G schakelaar aan temeer omdat die tankinhoudmeters vrij onnauwkeurig werken. De dagteller aflezen om te zien wanneer je moet tanken werkt naar mijn ervaring een stuk beter.
Antwoord
ik zeg ook:
volg de draad vanaf de schakelaar die de LPG in moet schakelen.
Vaak bedient die een relais met een maak EN breekcontact die dus als een soort wisselschakelaar dient om OF het benzine circuit (relais voor tankpomp en opvoerpomp) OF het gas circuit (afsluiters bij tank enverdamper) te bekrachtigen.

Voel de afsluiters, meet de relais!
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Antwoord
Hij doet het weer! een slecht contactje was de boosdoener. het stekkertje was niet goed vastgezet.
Geen enkel probleem nu!

Bedankt voor de tips, ik was al bang dat het een duur grapje ging worden (gelukkig, niets is minder waar!)
Antwoord
helemaal top! leuk dat je het even laat weten.

bij de weg: nooit van brandstof omschakelen bij draaiende motor!
heeft mij al een paar fikse backfires opgeleverd bij een vergelijkbaar blok!
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 429 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.121 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 813 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 5.211 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.622 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.706 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 2.087 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970
  B200(F) wil niet harder dan ~2500rpm (?) Dinges 5 2.616 20 October 2022, 11:17
Laatste bericht: Dinges
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.533 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.627 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)