Berichten: 827
Topics: 20
Lid sinds: Apr 2005
Ik heb een M46 met 44,5 mm aandrijfas. Het probleem is dat ik speling heb op de OGEN van het middelste kruisstuk.
Ik heb wel een andere aandrijfas liggen maar mijn M46 heeft een kleinere flens dan de nieuwe as :
Mijn andere M46 heeft dezelfde flens... :-\
Nu de vragen ???
Is er een grotere flens op mijn M46 te zetten ? Anders gezegd: Kan ik een grotere M47 flens op mijn M46 plaatsen ? Ik denk namelijk dat de as van een M47 is...
De as is al ingekort...de nieuwe flens is ongeveer 95 mm
Andere vraag: Ik heb natuurlijk voor en achterdeel van de as los gehad, natuurlijk zonder markering... :-\
Kan ik daar nog wat aan doen of is dat proefondervindelijk ?
Deze: versnellingsbak 740 in een 242 heb ik natuurlijk gelezen....
[img][/img]
Berichten: 827
Topics: 20
Lid sinds: Apr 2005
Als je maar even de tijd neemt:
1. Ik heb de as niet aangetekend, ik ga de krijsstukjes maar iets van elkaar verzet monteren.
2. Het middenlagerrubber is door foute montage uitgelubberd. Vervangen door een groter rubber van de 50,9 mm as was natuurlijk zinloos >
Dit heb ik gevonden:
Het lijkt erop dat een een M46/47 (grote) bakflens zoek van '85 tot '87
[img width=482 height=600]http://www.yome.se/albums/Volvo-parts-for-Sale/CARDANINFO.jpg[/img]
Ik ga vandaag deze fouten maar even oplossen.
[img][/img]
Berichten: 827
Topics: 20
Lid sinds: Apr 2005
Ondertussen de as op 3 plekken gemonteerd, werkt niet echt. A.s. dinsdag ga ik bij Avodie langs en dan kijken we verder.
Ondertussen hier de mail van een aanbieder in Noord Holland:
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=3491.0
[img][/img]
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
abbabak schreef:Ondertussen de as op 3 plekken gemonteerd, werkt niet echt. A.s. dinsdag ga ik bij Avodie langs en dan kijken we verder.
Ondertussen hier de mail van een aanbieder in Noord Holland:
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=3491.0
Niko heeft nog een voorste stuk 240 M46 as liggen in Aken liggen herinner ik me, laatst heb ik daar ook gezocht naar assen
succes met de reparatie!
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 827
Topics: 20
Lid sinds: Apr 2005
Dat zou mooi kunnen zijn, maar ik heb liever een complete...bij welke bedrijven kan je deze dingen laten balanceren ?
[img][/img]
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
Hij moet ook nog wel een complete hebben lijkt me. ik ben zelf ook nog op zoek naar een bedrijf dan kan balanceren/inkorten
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 2.433
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
JW, Met jou laskunst zou ik de as zelf inkorten. Indien nodig nadien balanceren maar eerst eens inkorten in het midden en een bus erin persen. In principe hoef je op die manier met een beetje aandacht voor het laswerk niets aan de balans te veranderen.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 827
Topics: 20
Lid sinds: Apr 2005
Wat heb je dan nodig JW ? Ik heb de moderne in Nijswiller laten inkorten, met wat geduld doen ze dat wel voor je...als je nog regelmatig in Eys bent 8)
[img][/img]
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
skidje schreef:JW, Met jou laskunst zou ik de as zelf inkorten. Indien nodig nadien balanceren maar eerst eens inkorten in het midden en een bus erin persen. In principe hoef je op die manier met een beetje aandacht voor het laswerk niets aan de balans te veranderen.
ja, lijkt me ook dat het het voor een thuis lasser (zoals ik) wel mogelijk is om het stevig aan elkaar te krijgen, maar als er iets mee mis gaat dan zijn de gevolgen wel flink. als ik niemand vind die het kan dan ga ik zelf aan de gang
abbabak schreef:Wat heb je dan nodig JW ? Ik heb de moderne in Nijswiller laten inkorten, met wat geduld doen ze dat wel voor je...als je nog regelmatig in Eys bent 8)
interessant, maar ik heb de as liefst zo snel mogenlijk aangepast, het heeft erg lang geduurd voordat ik alles had opgemeten, wil het liefste deze zomer weer rijden hehe. als ik het zelf ga proberen kom ik nog wel vragen hoe het in Nijswiller gedaan is. ik ga eerst eens wat bedrijven bellen...
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 827
Topics: 20
Lid sinds: Apr 2005
Bij Avodie geweest, veel soorten en maten gezien. Toch gekozen voor de moderne as met 3x dezelfde flens, trillingsdemper in het lange stuk.
De flenzen zijn inderdaad uitwisselbaar, er kan een verschil zijn voor en na 79 qua vertanding.
Ik heb een brug geregeld maar wil eerst ook mijn (reserve)70 Dkm bak aanpakken...van buiten oud, van binnen (als) nieuw....
Dus dit wordt nog wel een klusje...en weet dus niet of ik zaterdag klaar ben om bij de Nordschleife te verschijnen...
:-\ :
[img][/img]