Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Brandstofpomp en contactslot??
#1
Mijn brandstofpomp loopt af en toe wel en af en toe niet bij het op stand II zetten van het contact (vóór het starten). Als hij niet loopt is het dus helemaal stil in stand II.
Als ik de contactsleutel er dan snel uittrek en weer opnieuw insteek (zodat je een extra stevige "klonk" in het slot hoort), en dan opnieuw op stand II draai, doet de brandstofpomp het meestal wel.
Ik heb daarom het vermoeden dat het contactslot zelf hapert, maar uit de bedradingsschema's kan ik niet opmaken hoe het contactslot direct in contact staat met de pompsturing.

Het relais kan het niet zijn, die is gloednieuw.

Iemand een idee? Klopt het dat het contactslot een contact bevat dat direct iets schakelt voor de pomp, en dat dat contact kan haperen?
Volvo for life
Past: 142DL - 244DL - 245GL Aut. 1981 - 240 USA Aut. 1992 - 240GL Classic 1993 - V401.8 Aut. - S60T5 GT - XC90D5 GT - XC70 2.5T GT - V60 T4 PS - V40 D2
Present:  240GL Classic Electric 1993/2012 www.electricvolvo.com
Antwoord
#2
Heb je de spanning op de draad naar de bobine al gecheckt?
Antwoord
#3
Bij de B230F wordt de pomp kort gestart zodra de sleutel in II staat om het systeem op druk te brengen. Zou je contactslot niet gewoon kapot aan het gaan zijn?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Ja daar dacht ik ook aan. Het contactslot (c.q. de auto) is immers bijna 28 jaar oud...

Ik kan trouwens gewoon starten, en de motor loopt dan ook prima, dus kan me niet voorstellen dat er iets met de bobine is. Maar zal hem toch eens doormeten, volgens Haynes... ;D

Maar dat kan dus voorkomen? Dat het contactslot kapot gaat en daardoor een deel van de stand II schakelingen niet meer werkt, en een ander deel wel?
Volvo for life
Past: 142DL - 244DL - 245GL Aut. 1981 - 240 USA Aut. 1992 - 240GL Classic 1993 - V401.8 Aut. - S60T5 GT - XC90D5 GT - XC70 2.5T GT - V60 T4 PS - V40 D2
Present:  240GL Classic Electric 1993/2012 www.electricvolvo.com
Antwoord
#5
Tyn245GL schreef:Ja daar dacht ik ook aan. Het contactslot (c.q. de auto) is immers bijna 28 jaar oud...

Ik kan trouwens gewoon starten, en de motor loopt dan ook prima, dus kan me niet voorstellen dat er iets met de bobine is. Maar zal hem toch eens doormeten, volgens Haynes... ;D

Maar dat kan dus voorkomen? Dat het contactslot kapot gaat en daardoor een deel van de stand II schakelingen niet meer werkt, en een ander deel wel?


Met name enorme sleutelbossen kunnen dit probleem wel degelijk veroorzaken,
die trekken immers onder het rijden constant onder een wisselende hoek immers aan
de contactsleutel, en verouderen/verslijten hem dan aan een kant veel meer dan aan de andere zijde.

Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)

Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K  / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Zekering brandstofpomp B230F stoffel 4 335 10 March 2025, 14:31
Laatste bericht: stoffel
  Slecht starten, geen gehoor brandstofpomp EliasL 9 4.265 7 March 2021, 17:28
Laatste bericht: Grey240Polar
  Contactslot vervangen Boet 2 2.922 13 December 2020, 23:31
Laatste bericht: Boet
  Welke brandstofpomp? Mark244 1 2.629 7 December 2016, 00:21
Laatste bericht: jos245
  Contactslot volvo 940 estate Ben940 9 7.929 8 July 2016, 21:53
Laatste bericht: hugo
  Hulp gevraagd :-( nieuwe brandstofpomp maar start ineens niet meer Pluk 15 13.958 21 March 2016, 00:46
Laatste bericht: Pluk
  Contactslot repareren, iemand ervaring? Madman 6 4.164 23 April 2015, 20:13
Laatste bericht: Madman
  Contactslot Nicolaas H 6 3.400 22 October 2014, 20:43
Laatste bericht: Arjan.
  Zekering van brandstofpomp smelt (plastic smelt, metaal niet jsmits75 19 15.554 20 December 2013, 23:47
Laatste bericht: Laurens Zondag
  contactslot 145 swieb 1 2.701 1 December 2012, 15:37
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)