Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tuimelaaras van mijn b27 blok wordt niet gesmeerd!!!!???
#1
Hallo,

Inmijn 260 zit nog de prv6 b27 motor.

Hij tikt en dus hebben we de kleppendeksels verwijderd. Nu bleek dat de tuimelaaras niet goed gesmeerd wordt en er sommige gaatjes ook verstopt zitten. De oliedruk is er wel, omdat het olie langs de middelste tuimelaar langs spuit. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zijn de beste opties?

Willem-Jan
____________<br />volvo p1800s 1968<br />volvo 262c 1978 (under construction)<br />volvo amazone GT 1968
Antwoord
#2
De beste optie kan ik je niet aanreiken. Wat wel een mogelijkheid is, is om het blok eens te flushen, dan goedkope olie erin en na een paar duizend km overstappen op een (half)syntheet.

Wel beide keren het oliefilter vervangen en bereid je voor op lekkages of rookvorming (het flush middel maakt de olie extreem dun) dus het kan hier of daar wel lekken. Als het goed is is dat na een paar duizend km ook weer over.


Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
#3
He Croc,

In dit geval toch maar even bij Combi Garage langs voor wat goede raad?
Overigens zijn de nokkenassen en de tuimelaars de bekende zwakke plekken van de PRV6.

Succes ermee.

Groet,

Sander
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km
Antwoord
#4
De beste oplossing is het opruimen of opboren van de oliekanalen. Deze zijn het grote struikelblok van deze motoren. Als een V6 gereviseerd wordt, worden de olie kanalen van 0,6 cm naar 1,0 cm opgeboord.
Hiernaa heb je geen problemen meer.
Vervang ook regelmatig je olie, zodat er geen oliesmurrie in de oliekanaaltjes kan komen.

Succes hiermee.
trotse bezitter van volvo 265 GLE V6 2.7 bj 80, americaanse uitvoering
Antwoord
#5
goede oplossing! DOEN!
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#6
Klopt, de b28 heeft al ruimere oliekanaaltjes (1,0 cm ipv 0,6 cm). De laatste b27 blokken trouwens ook. Het probleem was dus bekend bij volvo. Had je een tuimelaar schade, werd het blok gereviseerd en werden de oliekanaaltjes meteen naar 1,0 cm opgeboord.
trotse bezitter van volvo 265 GLE V6 2.7 bj 80, americaanse uitvoering
Antwoord
#7
Een andere manier om te zorgen dat je tuimelaars het niet lang uithouden is het gebruik maken van niet orginele olie filters, maar ik denk dat je dit wel weet.
trotse bezitter van volvo 265 GLE V6 2.7 bj 80, americaanse uitvoering
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 411 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.072 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 792 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 5.080 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.588 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.562 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 2.018 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970
  B200(F) wil niet harder dan ~2500rpm (?) Dinges 5 2.582 20 October 2022, 11:17
Laatste bericht: Dinges
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.613 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje
  940 slaat niet aan.. Jambon 5 2.944 5 February 2022, 22:30
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)