Berichten: 69
Topics: 17
Lid sinds: Sep 2005
Hallo,
Inmijn 260 zit nog de prv6 b27 motor.
Hij tikt en dus hebben we de kleppendeksels verwijderd. Nu bleek dat de tuimelaaras niet goed gesmeerd wordt en er sommige gaatjes ook verstopt zitten. De oliedruk is er wel, omdat het olie langs de middelste tuimelaar langs spuit. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zijn de beste opties?
Willem-Jan
____________<br />volvo p1800s 1968<br />volvo 262c 1978 (under construction)<br />volvo amazone GT 1968
Berichten: 938
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2005
De beste optie kan ik je niet aanreiken. Wat wel een mogelijkheid is, is om het blok eens te flushen, dan goedkope olie erin en na een paar duizend km overstappen op een (half)syntheet.
Wel beide keren het oliefilter vervangen en bereid je voor op lekkages of rookvorming (het flush middel maakt de olie extreem dun) dus het kan hier of daar wel lekken. Als het goed is is dat na een paar duizend km ook weer over.
Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Berichten: 1.846
Topics: 49
Lid sinds: Apr 2005
He Croc,
In dit geval toch maar even bij Combi Garage langs voor wat goede raad?
Overigens zijn de nokkenassen en de tuimelaars de bekende zwakke plekken van de PRV6.
Succes ermee.
Groet,
Sander
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km
Berichten: 71
Topics: 7
Lid sinds: Sep 2005
De beste oplossing is het opruimen of opboren van de oliekanalen. Deze zijn het grote struikelblok van deze motoren. Als een V6 gereviseerd wordt, worden de olie kanalen van 0,6 cm naar 1,0 cm opgeboord.
Hiernaa heb je geen problemen meer.
Vervang ook regelmatig je olie, zodat er geen oliesmurrie in de oliekanaaltjes kan komen.
Succes hiermee.
trotse bezitter van volvo 265 GLE V6 2.7 bj 80, americaanse uitvoering
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
goede oplossing! DOEN!
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 71
Topics: 7
Lid sinds: Sep 2005
Klopt, de b28 heeft al ruimere oliekanaaltjes (1,0 cm ipv 0,6 cm). De laatste b27 blokken trouwens ook. Het probleem was dus bekend bij volvo. Had je een tuimelaar schade, werd het blok gereviseerd en werden de oliekanaaltjes meteen naar 1,0 cm opgeboord.
trotse bezitter van volvo 265 GLE V6 2.7 bj 80, americaanse uitvoering
Berichten: 71
Topics: 7
Lid sinds: Sep 2005
Een andere manier om te zorgen dat je tuimelaars het niet lang uithouden is het gebruik maken van niet orginele olie filters, maar ik denk dat je dit wel weet.
trotse bezitter van volvo 265 GLE V6 2.7 bj 80, americaanse uitvoering