Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Een blauwe 144
#1
Dat scheelt weer een hoop verf. In plaats van de grijze blauw te verven heb ik een blauwe gekocht. Met zwaar verwaarloosde lak, de gebruikelijke roestplekjes, deukjes etc maar verder een redelijke koets. De deuren zitten nog stevig in de hengsels, hij stuurt en remt recht en ik heb een zwak voor auto's onder de 500 euro.
[Afbeelding: kl011lm3.jpg]

Een gezellige mix van interieurdelen en -kleuren uit alle bouwjaren maakt het feest compleet. Bijna niet meer als 1969'er te herkennen.

De motor maakte echt een hoop geratel, kijk eens goed naar het verschil in hoogte van zuiger 1 en 4:
[Afbeelding: kl084ts7.jpg]

De onderkant vd kop had een afdruk gemaakt in de bovenkant vd zuiger, ik denk dat er een lagerschaal doormidden is. Dat in combinatie met een verbrande uitlaatklep maakte dat de auto niet lang meer reed.
Dit is een B20A uit 1976, dus uit een 240. De meeste bouten aan de buitenkant zijn metrisch, en de krukas heeft 8 boutgaten.

Het is een automaat, maar omdat ik nog een M46 had staan, ga ik alles ombouwen met onderdelen van een schakel 145, met de reserve B20 ervoor. De bak scheefhangen lijkt me het meest economisch, met de pook op de 240 plaats. Ziet er alvast bruut uit, een B20 met M46 is bijna anderhalve meter lang.

Als je geen passend luchtfilter kan vinden plak je gewoon ÃÂÃÂn kant van een ronde dicht en frommelt hem in het filterhuis:
[Afbeelding: kl001cz5.jpg]
Dat de onderkant helemaal niet afsluit merkt toch niemand.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#2
Hou op schei uit. In deze prijsklasse is er meer stuk dan goed. Zo waren 3 van de 4 deurvangers gebroken met bijbehorende deukjes in de deuren, en zat de mechanische vervroeging helemaal vast.

Maar goed, deze is ook bedoeld om de rijstebrijberg reserve-onderdelen te doen slinken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
"Marc ruim nu onderhand de garage eens op met al je verrekte onderdelen".
"Oke, dan koop ik nog een Volvo erbij".

Leuke manier van problemen oplossen heb jij, haha.
Antwoord
#4
Hey leuk ding man.
Ik weet niet of je vorige keer alle deurvangers had overgenomen, zo nee heb ik er nog 1 of 2 (dan wel speling op het asje, maar wel ok) aan die overgebleven deuren zitten.

Waarom heb je trouwens alleen het ronde-luchtfilter overgezet en niet het hele ronde-luchtfilterhuis?
Of ontbrak die nou net in de collectie onderdelen?
Antwoord
#5
Het luchtfilter trof ik, ter plekke aangekomen, zo aan in de auto! Op zich wel een mooi filterhuis, maar ik heb hetzelfde probleem als de vorige knutselaar: ik heb geen vierkant filter.

Ik had nog deurvangers liggen, en de asjes van de kapotte lagen onderin de deur dus die had ik ook nog kunnen repareren. Verder nog gevonden: 1 dubbeltje uit 1966, stalen distributietandwielen en de helft van de olieschraaprubbertjes op de klepstelen zat niet op hun plek.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Leuk project, wat is je bedoeling hiermee? Hoezo heb je geen ander luchtfilter, dit is toch gewoon te koop (of is het een budget project)?

Hij staat trouwens nog niet toegevoegd als derde auto Wink
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Antwoord
#7
Automaat eruit en M46 eronder. Vandaag al 25 euro uitgegeven aan ATF-F voor in die bak, duurder moet het niet worden.
[Afbeelding: klein001nq9.jpg]

Die ronde filterhuizen heb ik nog liggen (plastic), maar ik vind die niet zo lekker aansluiten op de carburateur. Deze vierkante deed dat wel erg netjes, eens onderzoeken hoe en waarom.

Beetje aan kokerbalken lassen voordat de APK verloopt, en dan 130 rijden zonder zorgen of herrie.

Beetje graven onderin de ratelende B20, kijken of de krukas, drijfstangen e.d. nog te redden zijn.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
shiney kleppendekseltje zit er nog op.

Zit hier nu je Frankenstein-versnellingsbak achter de b20?
Antwoord
#9
Ja, de Frankenstein bak wordt weer teruggemuteerd naar originele pookpositie, zij het ietsje gedraaid. De blauwe heeft een 164 dashboardje onder het dashboard met allemaal kleurige metertjes, dus de lange poook past er even niet in.
Originaliteitsfreaks moeten maar even de andere kant opkijken. Zo lang het uit de periode is vind ik het goed.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
LEuk man, Die lange pook kan je ook iets buigen, dan zou het moeten passen.

Teminste dat had die jongen op http://www.volvofiel.nl in zijn auto gedaan.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Brum; de blauwe 245 turbo Schipper 126 104.104 30 May 2017, 23:08
Laatste bericht: Schipper
  De blauwe 242; van 1x onderliggend naar 2x bovenliggend Arn02 23 21.612 6 January 2017, 10:33
Laatste bericht: Dopski
  Blauwe 245 Turbo '84. hooge048 51 50.318 18 August 2016, 15:45
Laatste bericht: jehannes
  Blauwe 245 uit 1978 hugo 41 33.897 23 July 2016, 17:30
Laatste bericht: BartJu
  De Blauwe DennisvdB 1.690 992.086 10 January 2016, 15:40
Laatste bericht: Laurens Zondag
  Weer eentje erbij: de blauwe automaat Arn02 106 82.883 19 August 2015, 23:27
Laatste bericht: Arn02
  Twee nieuwe aanwinsten: een grijze 740 GL station en een blauwe 242 L Arn02 16 14.968 13 October 2014, 09:09
Laatste bericht: Yellow240
  Blauwe ruis.. Jambon 371 233.459 14 July 2014, 23:48
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  De Bolide - Blauwe 142 keter 45 34.138 10 October 2013, 09:34
Laatste bericht: keter
  De blauwe Amazon uit 1970. Rubicon 48 30.105 31 May 2013, 12:52
Laatste bericht: Rubicon

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)