Berichten: 19
Topics: 2
Lid sinds: Jul 2008
Tja,
ik heb de 240 polar station uit 92 net een week, staat ie nu al stil. de eerste week reed hij heerlijk. (B200F)
Hij sloeg wel eens af in de ochtend als ik gas gaf maar door hem een keer flink te gassen liep ie daarna weer goed,maar het probleem sluimerde dus al.
nu kun je hem starten maar slaat ie meteen af. Op benzine hield ik em dan wel aan de praat, maarrijden lukt niet. ANWB kwam langs en koppelde de luchtmassa meter los en de auto reed. maar niet op gas. je krijgt gelijk backfire.
ik heb een nieuwe luchtmassa meter gekocht maar dit was het prob niet. (jammerlijk genoeg)
Als je handmatig gas gaf dan leek het of de motor een fractie te laat reageerd, dus wat zou het kunnen zijn,
het lijkt of de auto te laat ontsteekt, hierdoor duw je een hoop brandstof erin maar komt de onsteking te laat, waardoor die verzuipt of in geval van LPG een backfire geeft. maar heo los ik dit op.
ps het katalysator lampje brandt nu ook continue. dus een onzuivere verbranding lijkt inderdaad et prob....
zelf denk ik aan twee mogelijkheden
a cotactpunten of rotor is gaar, daardoor slechte vonk, slechte verbranding, lamba lampje aan
b Ik lees hier over een bdp relais, als dit kapot is lijkt het me dat hij ook niet op tijd inspuit,
maar goed heb hem dus pas net, ben wel een beetje handig maar echt volvoligent ben ik nog niet
Ik wil graag adviezen, maar als iemand betrouwbare/ daadkrachtige volvo monteurs weet in brabant omgeving tilburg dan hoor ik het ook graag.
Deze wagen hoort gewoon te rijden........
alvast bedankt..
gr Thorvald
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Is dat niet het gescheurde luchtinlaatslang syndroom? Zeker in B200/230's op LPG komt deze slang te dicht tegen het zijscherm door de extra LPG inlaat. En schuurt daar langzaam lek.
Twijfel niet te snel aan originele Bosch en Volvo onderdelen, het zijn eerder de simpele dan de dure oplossingen (plakbandje, stekkertje, even uitbaggeren).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.254
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Welkom hier!
(Pics doen het goed, maar in dit geval wil je natuurlijk eerst gewoon rijden in je prachtige bolide.)
Mooi sneu overigens, dat je verse volvo 1 week goed heeft gereden en nu al kuren begint te vertonen.
Maar schrik niet, dit hoort er een beetje bij en met alle wijsheid die hier zit, benje zo weer storingsvrij onderweg (hoop ik...)
Check eerst even de volgende zaken (overgenomen uit een eerdere post van mij Topic: Kleine beurt )
2) Bedrading / Zekeringen
3) Bougiekabels
4) Verdeelkap / Rotor
5) Bougies
evt. 6)Gasklephuis
Maar ik gok op een combi van bougies/kabels/verdeelkap/rotor met eventueel wat brakke stekkerverbindingen door corrosie.
Berichten: 1.555
Topics: 42
Lid sinds: Jan 2007
zou ook even je relais checken, hoort te schakelen tussen starten (automatisch op benzine) en lopen ( doorschakelen naar LPG)
en tevens je luchtfilter vernieuwen, zijn de kosten niet
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Berichten: 19
Topics: 2
Lid sinds: Jul 2008
nou dit vind ik nu een mooi welkom, super adviezen, ben inderdaad met het volgende aan de slag gegaan.
luchtslang had ik al gecontroleerd, tevens alle andere sluitingen weer aangesloten die loshingen. (vacuum slangen, een sensor achter op de stationar luchtklep, enz...
maar dit mocht niet baten.
De verdelerkap had ik al losgehaald en die was inderdaad ver versleten en tevens ge-erodeerd. Dus schuurpapiertje en churen maar.
Naderhand starten: doet ie helemaal niks meer, dus waarschijnlijk te ver op en na schuren helmaal geen contact meer.
gelukkig heb ik gisteren al een nieuwe besteld, deze is dinsdag binnen. en ik verwacht dat ik dinsdag dus gewoon rond ga rijden.
De kabels e.d zijn allen in goede staat, netjes onderhoud heeft de auto zeker gehad maar waarom ze dan de verdelerkap niet mee vervangen is mij een raadsel. de laatste beurt is door de vorige eigenaar wel de bougies vervangen.
Mocht het dinsdag anders gaan lopen dan horen jullie het wel.
alvast bedankt voor de tips
gr Thorvald
Berichten: 19
Topics: 2
Lid sinds: Jul 2008
tja,
vedelerkap en rotor ontvangen en hij start weer.maar onregelmatig, luchtmassa meter weer aangesloten en hij viel weer stil.....
nu bougies gehaald. de oude bougies waren alle vier zwart. dus nieuwe erin. maar starten verzuipen....
ok, wat nu...
ik ga zo even dat luchtklephuis ervan af halen en schoonmaken.
maar dan houdt het wel op qua ideeen hier.
kan het injectiesysteem er iets mee te maken hebben, zit er nog een pomp ergens verstopt>>>
ik las nl een andere toping en die vermelde dat de plunjer van de brandstofpomp bleef hangen.
gr Thorvald
Berichten: 1.555
Topics: 42
Lid sinds: Jan 2007
aan kleppen stellen gedacht?
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Berichten: 3.254
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Start je op benzine en schakelt hij dan automatisch over op LPG?
Start hij slecht op benzine?
en als je nou alleen op LPG start?
Waar in het starten gaat het mis?
Wellicht dat een grondige schoonmaakbeurt van het gasklephuis resultaat biedt; succes
Berichten: 19
Topics: 2
Lid sinds: Jul 2008
Hoi Bedankt voor de reacties....
@PP, kleppen stellen is bij de laatste beurt van de vorige eigenaar gebeurt begin dit jaar en 6000 km geleden.
@ ROB: Rob schreef:Start je op benzine en schakelt hij dan automatisch over op LPG? normaal wel, op dit moment heb ik hem alleen op benzine gezet omdat ie anders een backfire geeft. Maar er zit een volvo gasinstalatie in. die op benzine start en automatisch overschakeld op gas.
Start hij slecht op benzine? Hij reed op beide goed,
en als je nou alleen op LPG start?backfire
Waar in het starten gaat het mis? Motor slaat aan, begint te lopen en slaat af. OPTIE 2: Luchtmassameter (nieuw) los, dan starten en dan blijft de motor wel stationair lopen en kun je er ook mee rijden, echter loopt de motor niet mooi stationair dan. Op het moment dat ik met lopende motor de luchtmassa meter aansluit gaat de motor even heel mooi lopen en dan slaat ie weer af
Wellicht dat een grondige schoonmaakbeurt van het gasklephuis resultaat biedt; succes.tja, grondig betekend dat alles los? ik heb net de luchtslag losgemaakt en de gasklep open gezet en volgespoten met remmen reiniger. Ook het ding eronder waar twee luchtslangen uitkomen en een stecker in gaat heb ik schoongespoten.....
wederom bedankt, gr thorvald
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dus op benzine en op LPG verzuipen? Misschien toch wel de bdp sensor, zit achterop het blok in het kopp. huis. Beetje wiebelen met de kabel schijnt te helpen.
Of er lekt continu benzine via de benzinedrukregulator het verdeelstuk in, deze zit vooraan op de injectierail. Haal het vacuumslangetje eraf en snuffel, benzinelucht is fout.
Misschien kan je het onboard diagnostic systeem eens uitlezen, dit houdt alle foutcodes van het motormanagement bij. Tussen rembekrachtiger en motorkapscharnier hangt een zwart doosje met dekseltje, eronder 6 gaatjes, en een knopje en een LED, waaraan een stiftje hangt. Steek het stiftje in opening no. 2 en druk 1-3 seconden op het knopje. Geeft codes van LH 2.4 injectiesysteem.
De LED gaat dan in een soort morse codes knipperen, de laatste geregistreerde eerst. 1-1-1 is alles ok, 1-3-2 is accuspanning te laag of te hoog, enzovoorts. Als je wat gemist hebt of de tel kwijt raakt , laat je alles doorknipperen en begin je weer van voor af aan.
Als er niks gebeurd moet je het contact op ON zetten (was bij mij zo, in het boek staat van niet) en dan het knopje 1-3 sec. indrukken, enzovoorts.
Dan steek je het stiftje in opening 6, en volgt dezelfde procedure. Geeft codes van EZK-116 ontstekingssysteem.
Als je het knopje langer dan 5 sec. ingedrukt houdt begin je de wis-procedure, niet doen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
|