Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ophangrubbers vervangen rondom
#1
Waarde Volvorijders,

Op korte termijn ben ik van plan om alle rubbers van de wielophanging en fusees te vervangen. Kosten vallen me erg mee!
Heb wel wat PU rubbers langs zien komen, heeft dit noemenswaardige voordelen? Ik waardeer het comfortabele rijgedrag van de 240 enorm, maar iets strakker in de bochten zou niet verkeerd zijn!
En waar zijn die dingen verkrijgbaar?

Antwoord
#2
Er is hier idd al heeeel veel over PU geschreven.
Voordelen zijn o.a. strakker weggedrag in de bochten (wel iets stugger maar niet noemenswaardig).

Over de aanbieders: er zijn er velen, en op dit forum biedt Funsdaf ze te koop aan. (Superflex)
Topic: Inkoopactie PU-bussen

Andere aanbieders:


SUPERPRO-Bushings
FCP Groton
http://www.fcpgroton.com/volvo240ftsuspension.htm
http://www.fcpgroton.com/volvo240rearsuspension.htm

Avalanche
http://www.cravingboost.com/

E.S. International
http://www.es-international.nl/Poly/poly-volvo.htm

BAC
http://www.bac.com.au/

Global Performance Parts
http://www.globalperformanceparts.com/

Superpro Europe
http://www.superpro.eu.com/

Billtuning
http://www.Biltuning.se

IPD-Bushings
IPD
http://www.ipdusa.com/Volvo-200/Suspensi...-1-69-265/

Wagner/Gunther
http://www.w-und-g.de/willkommen.htm

SuperPro:
prijzen varierend van € 155 tot € 432

IPD:
prijzen varierend van € 198 tot € 350


Vervangen is heel goed zelf te doen, pers is (bijna) noodzakelijk alsmede de handige tool voor de 2 bussen op de achteras.
Alles staat ook heel goed beschreven in de Haynes of Bentleys.

Btw 2, natuurrubber is ook goed en vele malen goedkoper...........

[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#3
Ik heb begrepen dat pu bussen het 'dweilen' van de auto zeer beperkt. Dit ten gunste van de wegligging. Daarbij maken de pu bussen alle punten tot een echt scharnierpunt. De huidige rubbers werken meet d.m.v. torsie. Dit is veel minder precies en zorg in alle assen (lengte en breedte) voor beweging. Ikzelf vindt het nog wel te duur. Daarbij zijn mijn rubbers nog redelijk tot goed.

Op dit forum zijn er al meerdere staartjes over dit onderwerp. Gewoon even zoeken op pu rubbers/bussen.
Antwoord
#4
Je gaat de wegligging echt niet zomaar verbeteren. Elk rubbertje zit daar precies omdat Volvo dat zo bedoeld heeft, het onderstel is denk elke drie jaar aangepast/verbeterd. Met de 144 krijg ik nog makkelijk een achterwiel van de grond (met redelijke rubbers), met de 240 nauwelijks.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Zal wel een combinatie van factoren zijn, maar die boven genoemde prijzen zijn voor mij echt te veel. Dan maar normale rubbers, ben al lang blij als ik van dat gerammel af ben 8)
Antwoord
#6
Normale rubbers kosten bij FCP $80 voor de voorkant (14 stuks) en $86 voor de achterkant (10 stuks, waarvan 4 PU); krijg je ze in nederland niet voor (1 achterste draagarm rubber kost bij de Combigarage 50€ ex. :o

Ik moet binnenkort voor nog doen; als je in Frl woont, kunnen we misschien wat combineren?

Tip: ik had voor de achterkant een setje draagarmen, reactiestangen en panhardstang aangeschaft, even laten stralen,en nieuw in de verf, en kon van tevoren al alles klaar maken. (rubbers uit en in persen)
Dan is het vervangen op de dag zelf zo gepiept (behalve de grote jongen dan).
Nu heb ik dus hetzelfde setje over van mijn auto.


Zie ook: http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...2#msg57992

[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#7
Kweenie hoe oud je Volvo is maar ik heb alleen nog maar de rubbers vd stabilisatorstang aan het frame voor (bonken bij dorpels) en de reactiestangen achter (bonken bij wegrijden) vervangen. Al die andere zijn prima bruikbaar of gewoon als nieuw.

Echte Volvo zijn rubbers ook niet goedkoop, 30 euro/st voor de reactiestangen (dealer).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Rob schreef:Normale rubbers kosten bij FCP $80 voor de voorkant (14 stuks) en $86 voor de achterkant (10 stuks, waarvan 4 PU); krijg je ze in nederland niet voor (1 achterste draagarm rubber kost bij de Combigarage 50€ ex. :o

Ik moet binnenkort voor nog doen; als je in Frl woont, kunnen we misschien wat combineren?

Tip: ik had voor de achterkant een setje draagarmen, reactiestangen en panhardstang aangeschaft, even laten stralen,en nieuw in de verf, en kon van tevoren al alles klaar maken. (rubbers uit en in persen)
Dan is het vervangen op de dag zelf zo gepiept (behalve de grote jongen dan).
Nu heb ik dus hetzelfde setje over van mijn auto.


Zie ook: http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...2#msg57992


Samen sleutelen is altijd leuker, of bedoel je inkoop van onderdelen?


Ik heb afgelopen zaterdag de auto op de brug gehad bij de Kwikfit om voor een oilchange (voor andere zaken kom ik daar ook niet) en meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt en alles geinspecteerd.

Rubbers lijken niet slecht, voorzover dat te zien is. Alles lijkt nog gecenctreerd. De schokbrekerrubbers (stofhoezen) voor en achter zijn wel rot. Het viel me ook op dat ie vooral bonkt als je steile drempel afrijdt. Misschien een schokbreker probleem en niet de rubbers?
Verder heb ik een compressor aangeschaft, en banden goed op spanning gebracht. 2.5 bar, iets hoger dan voorgeschreven maar dit merk je aanzienlijk. Lijkt strakker te sturen, maar heb nog geen situaties met harde zijwind meegemaakt.
Wat denken jullie?

Verder hing er een dikke drup olie aan het carter, maar dat is misschien voor een andere sectie hier ;D
Antwoord
#9
Ik zou niet eens voor een oliebeurt naar de Kwikfit gaan. Voor die druppel zijn nieuwe koperen ringetjes voor de carterplug in de handel, teflon tape mag ook.

Heb je ook de reactiestangen gezien? Die rubbers zien er soms nog goed uit maar zijn vergaan, je ziet de rubbers werken als je de auto op de handrem zet en wat voor en achteruit wiegt.
Schokbrekers hoor je goed op hobbelwegen, met klinkers bv. Wat ook wel bonkt bij drempels is de uitlaat tegen de veren of tegen de LPG tankophanging.

2.8 bar vind ik niet veel, last van harde zijwind heb je altijd. Van elk zuchtje wind, beter gezegd.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
zorg dat je ook ergens een pers kan gebruiken. voor de torque rod bussen was bijna 10 ton nodig bij mijn 240!
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Vervangen onderste kruiskoppeling stuurhuis Kogelman 9 926 13 October 2024, 07:28
Laatste bericht: skidje
  Wielmoeren/bouten vervangen t.b.v. lichtmetalen velgen UraniumFever 5 6.110 6 August 2017, 21:46
Laatste bericht: RM
  vervangen fuseekogels 144 (1972) Justin 26 28.771 29 July 2017, 15:22
Laatste bericht: Justin
  Vervangen alle wielbouten, hoeveel uur werk? Uberbrick 13 16.001 24 October 2016, 20:30
Laatste bericht: Pedor
  Volvo 245GL 1981 > Stuurhuis vervangen voor jonger model? Brampie 2 4.878 27 September 2016, 19:00
Laatste bericht: Brampie
  Stuurhuis vervangen, waar rekening mee houden? Mark244 10 16.224 3 June 2016, 22:04
Laatste bericht: Mark244
  Stuurhuis speling, preload piston vervangen? Volvo 142 B23 2 6.246 3 February 2015, 18:11
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Wiellagers vervangen / gereedschap nodig ZOAB 6 8.682 11 February 2013, 23:26
Laatste bericht: ZOAB
  Vervangen rubbers bij achteras Jaco 28 29.637 13 April 2012, 23:25
Laatste bericht: Jambon
  vervangen stabilisatorstangetjes 245 MarkBeerink 10 8.721 23 March 2012, 20:14
Laatste bericht: MarkBeerink

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)