Berichten: 575
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2005
Mijn auto rijdt wat "bokkig" en "ploffig" (tsja, moeilijk onder woorden te brengen...). Op advies van de garage er een fles injector- en tankreiniger in gegooid, maar dat heeft niets geholpen. Symptomen:
- wisselend stationair toerental: de ene keer is het 800 tpm, de andere keer 1100. Hij blijft danwel strak op dat toerental staan en schommelt niet;
- soms wat nadieselen bij afzetten contact;
- wat stoterig, bokkig rijden bij constante snelheid. Bij flink gas geven draait en trekt hij prima;
- soms, bij koude start loopt-ie even op 3 poten. Beetje gas en cilinder 4 gaat ook meedoen.
Zou het iets zijn met bougies, injectoren of ontsteking ??
O ja, het gaat om een 240 GLE met B23E k-jetronic, 124.000 km. gereden
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Berichten: 296
Topics: 17
Lid sinds: Oct 2005
ik zou inderdaad ook eerst even bougies kabels en verdelerkap nalopen zou kunnen en is makkelijk na te lopen weet je dat in ieder geval zeker
Vitara
Berichten: 845
Topics: 21
Lid sinds: May 2005
Is de auto ook aan een onderhoudsbeurt toe.
V90 1998<br /><br />740GL gerestaureerd 1985<br /><br />Fiat Panda 2012
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Wacht tot het donker is. Pak de plantenspuit en spuit de bougiekabels nat. Vermoedelijk 1 groot vuurwerkfeest.
Nadieselen komt vaak door een (veel) te rijk lopende motor. Ding zal wel zuipen ? Wellicht blijft er zelfs een injector hangen.
Controleer:
Trek 1 voor 1 de bougiekabels los en kijk of de motor slechter gaat lopen.
Gaat de motor slechter lopen dan deed de cilinder mee.
Doe hetzelfde met de injectorstekkers. Zo kun je zien welke cilinder slecht of niet mee doet.
Draai van de "slechte" cilinder de bougie uit. Eventueel ook van een "goede" cilinder. Controleer de kleur van de bougie. Zwart is teveel benzine, bruin is prima, wit is veel te weinig benzine. Olie en water kan ook nog... Google even, er zijn zat storingsbeeld plaatjes over bougie's te vinden.
Groot onderhoud is zowieso geen slecht plan. Bougie's, verdeler + rotor, eventueel bougiekabel's, ontstekingsunit nalopen of contactpunten vervangen en afstellen, condensator vervangen (bij contactpunten) aansluitingen op de bobine schoon maken. Afstelling controleren.
Als je zo door blijft rijden raakt je auto versneld versleten. Door benzine in de olie, pingelen en cilinderontvetting door teveel benzine en mis-fires.
Berichten: 575
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2005
OK, tijd voor een grote beurt !
Hij zuipt trouwens niet echt. 1 op 10,5 vind ik niet slecht
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Ow, wacht.. Het is K-jet...
Ik zou het zoeken in de ontsteking. K-jet is over het algemeen erg vloeiend en je verbruik is niet verkeerd.
Wel is het zinvol om de brandstoffilters te vervangen.
Jeroen