Topics: 14
B20 start niet meer. Laatste dagen wat geratel onder de motorkap. Even gecontroleerd, en ja hoor, de rotor van de stroomverdeler draait niet meer mee. Kapot distributietandwiel denk ik.
Klopt mijn redenering, of kan er ook nog een andere oorzaak zijn?
Topics: 23
Ik ken de B20 eigenlijk niet zo erg goed, maar kan je de rotor ronddraaien zonder dat de motor loopt ? Dat is niet goed. Je kan het complete verdelerhuis uit de motor halen door de borging te demonteren, maar 1 boutje. Je kan dan zien of het probleem in de tussenas zit of in de distributie.
Je hebt 2 opties: De boel netjes maken, of electronische ontsteking monteren met behulp van een krukassensor.
Maar.... Als de distributie met een tandwielkast in de olie zit, dan liggen de brokstukken mogelijk in het carter. Maar nogmaals.. Ik ken de B20 niet goed.
Topics: 17
V122, waarschijnlijk is de tandwiel overbrenging tussen nokkenas en oliepomp tandwiel overleden.
Heb ik ook een keer gehad met een B20 leenblok.
Het probleem van een B20 blok is dat de nokkenasen niet zo sterk(slijtvast) zijn als in een B18 blok.
Controle is eenvoudig zoals Bozzma zei:
Boutje van de verdelen los draaien deze recht naar boven trekken.
Punt tang pakken en je kan het oilepomp tandwiel zo naar boven trekken voor inspectie. Is het versleten, afgebroken dan weet je wat je te doen staat.
Tip als dat zo is bij de nieuwe nokkenas en oliepomp-as meteen "stalen "distributie tandwielen nemen en distributie deksel laten aaanpassen voor een echte oliekeerring in plaats van de standaard viltenring, blijft je motor mooi schoon.
Is wel een (beetje) veel werk, kop moet eraf, maar is goed te doen. B18 en B20 blokken zijn bijzonder sleutelvriendelijk.
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
Topics: 1
Klinkt mij als een overleden distributie, het fiber tandwiel heeft niet het eeuwig leven. Als ook het klepdeksel eraf is en de tuimelaars niet meer bewegen is is het zo goed als zeker. Is niet erg moeilijk te vervangen en met gewoon gereedschap te doen.
Kop hoeft er niet af, alleen distributie deksel.
(dus ook ventilator en koeltunnel.)
Er zijn inderdaad stalen tandwielen van de b30 6 cilinder die ook passen, iets duurder en iets meer lawaai maar gaan niet meer stuk. Tegenwoordig ook in aluminium leverbaar, maken iets minder lawaai bij
http://www.tinustechniek.nl
Succes Charles
42 Dl 1975