Berichten: 682
Topics: 59
Lid sinds: Feb 2006
3 April 2020, 17:07
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 April 2020, 17:08 door Grey240Polar.)
In enkele eerdere threads heb ik al eens aangegeven dat ik de koppakking van mijn B200F verdenk van niet helemaal goed afdichten.
Zeker nu ik redelijk veel km's maak houd ik de vinger aan de pols en check ik wat vaker de vloeistoffen.
Vandaag haalde ik de dop van het expansievat en ontdekte een troebele bruine prut in het koelwater.
Ik had me olie in de koelvloeistof van een lekke koppakking anders voorgesteld, of ziet het er inderdaad zo uit?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 682
Topics: 59
Lid sinds: Feb 2006
Even fotootje van gemaakt. De camera ziet de bruine zweem veel transparanter dan ik, voor mij ziet het bruine er veel troebeler uit.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 9.900
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
6 April 2020, 19:55
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 April 2020, 19:55 door Marc1970.)
Bruinig kan ook roest zijn. ALs er uitlaatgas in de kvs komt, kan de garage dat snuffelen met een apparaatje.
OLie en benzine zal vrij snel scheiden van kvs en gaan drijven. Tenzij dit een laag van een centimeter is, is dit geen olie.
Ik verwacht dat iets lekt van hoge naar lagere druk. Een goed lek naar de koeling kan je zien borrelen, als je de dop eraf draait en de motor start.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 682
Topics: 59
Lid sinds: Feb 2006
Het is geen goed lek, maar een lek is het wel. Pak en beet 1000 km verder en het ziet er zo uit:
Daar hoeft geen snuffelaar meer aan te pas komen, lijkt mij...
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 682
Topics: 59
Lid sinds: Feb 2006
De auto staat nu bij de specialist voor vervanging van de koppakking.
Om er te kunnen komen moest ik eerst de tweede cilinder ontdoen van koelwater, die was er vannacht bij het afkoelen ingetrokken en verhinderde nu het rond draaien van de startmotor.
Oeps...
Pakweg een jaar geleden wist ik al dat er iets niet helemaal klopte met
die cilinder, het kan dus best lang duren voordat een koppakking echt de geest geeft. Een donkere bougie lijkt mij overigens wel een tegenstrijdig symptoom als het gaat om een koelwaterlek naar de cilinder.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47