Topics: 23
Fantastisch verhaal. Mijn zwager zet een 240 buiten en trapt op de rem. Roept mij, laat me instappen, trekt op en remt.....
Het leek wel een rivier ! In de auto klonk het alsof we aan een snelstromende rivier stonden !
De auto weggezet en ik toch eens even kijken naar de dorpels. Ik steek een sleutel in een afwateringsgaatje... Niets.
Probeer de andere kant, sleutel erin en... Ja hoor. Het water kwam er in een grote straal uitzetten. Poosje staan wachten... Gaat niet snel genoeg. Dus op de knieen en alle gaten doorgeprikt.
Weer snel opgestaan want de boel begon aardig onder water te lopen.. 5 dikke stromen van water uit de dorpels. Na een poosje hield het eindelijk op. Jeetje, wat kan er een water in die dorpels staan zeg !
Moraal van dit verhaal:
Prik regelmatig even de afwateringsgaatjes van de dorpels door.
Nog beter:
Haal de binnenbekleding los van de dorpel en maak de luikjes los. Stop de slang van de stofzuiger erin en probeer zoveel mogelijk op te zuigen. Eventueel met de slang van de compressor erbij om de boel los te blazen.
Anders is het snel gedaan met de dorpels van de mooie 240 !
Topics: 18
Ja, dat is een goede raad.
Ik heb in dorpels zelfs complete eikenbladeren aangetroffen. Hoe ze erin komen langs zo'n piepklein afwateringsgaatje is me een raadsel.De werveling en zuiging van luchtstromen rond de auto moet wel enorm zijn.
Nee, Volvo had bedacht dat ze de dorpels beter goed kon ventileren. Dus hetzelfde rooster dat zorgt voor de ventilatie in het interieur haalt ook lucht binnen voor de dorpels. En bladeren.. En water..
Vandaar dat de gaatjes erg makkelijk verstoppen.
Topics: 18
Oh dat verklaart een boel. Ik vroeg me al af hoe complete bladeren ongeschonden in de dorpels terecht kwamen.
Dit gegeven is eens te meer een reden om eens per jaar de doppen aan de binnenzijde van de koker te verwijderen en de kokers op vuil te inspecteren.
ja, hierdoor ontstaat een HELEBOEL roest ellende helaas. Regelmatig goed doorspuiten met de tuinslang vanaf de inlaat helpt redelijk. Je kan een zo'n sneeuwvanger overwegen, dan komen er minder grote bladeren etc in.
Topics: 11
Haha grappig verhaal, na die dikke regenbui van gister wil ik ook wel een poging wagen

waar vind ik deze afwateringsgaatjes?
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Topics: 38
aan de onderkant van je dorpels :wink:
vier per kant, drie onder de achterdeur en 1 onder de scharnieren van de voordeur
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Topics: 17
Citaat:Nee, Volvo had bedacht dat ze de dorpels beter goed kon ventileren. Dus hetzelfde rooster dat zorgt voor de ventilatie in het interieur haalt ook lucht binnen voor de dorpels. En bladeren.. En water..
Citaat:ja, hierdoor ontstaat een HELEBOEL roest ellende helaas. Regelmatig goed doorspuiten met de tuinslang vanaf de inlaat helpt redelijk. Je kan een zo'n sneeuwvanger overwegen, dan komen er minder grote bladeren etc in.
Er is mij verteld dat die luchthappers ook voor een betere luchtstroom door die dorpels zou zorgen waardoor de baderen er weer uitgeblazen worden.
Ik zal het eens controlere hoe de staat bij mijn 245 is met die luchthappers
Klopt gedeeltelijk want normaal gesproken zijn de gaatjes aan de onderzeide open. De lucht kan daar dan weg en de boel wordt geventileerd. Maar de gaatjes zijn veel te klein voor bladeren. Dus die blijven liggen.
Je vind de gaatjes aan de onderzeide van de dorpel, aan de achterkant. Daar loopt een strook metaal recht naar beneden en is de dorpel op de rest van de auto bevestigd. Achter de dorpel hebben ze kleine bultjes gemaakt waardoor het water weg kan lopen.
Aan de binnenkant van de dorpel achter de bekleding in de auto zit een deksel. Als je de dorpelbekleding in de auto demonteerd en je haalt deze deksel los dan kan je het meeste blad er wel uitkrijgen als je daar een stofzuigerslang doorheen stopt.
Topics: 5
Het is zelfs zo dat die "luchthappers" snowcaps in Volvo taal, ook zorgen voor een veel sterkere luchtstroom in de auto en dat was met dat warme weer wel lekker.
Gewoon alle ventilatie- en verwarmingschuifjes dicht en alleen de middelste roostertjes bij de radio zeg maar open en bij 120 km zit je gewoon weg te waaien.