Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
M46 Problemen
#1
Mooi dat je dit topic hebt gevonden, want ik snap m'n volvo niet meer op dit moment.

Mijn versnellingsbak(mijn 2e) is sinds kort weer lekker bezig met problemen maken. Het voorste lager vertoont slijtage en deze moet ik binnenkort wisselen of toch eindelijk geld en tijd maken voor een M90 ombouw. maar dat is later pas aan de orde.

Vandaag is er weer een probleempje bijgekomen.

Als ik m'n M46 in de vrij/neutraal heb staan, dan loopt hij gewoon vooruit.

ook is het verschrikkelijk lastig om de bak in de 1e versnelling of achteruit te krijgen. 2, 3, 4 en OD werken perfect en gaan soepel.

Ik ben al bezig geweest met m'n koppelingskabel afstellen, maar dat heeft tot nu toe niets opgeleverd.

Iemand enig idee wat het kan zijn?



m.v.g

Rutger
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
#2
Blijft de koppelingskabel misschien hangen omdat ie inwendig beschadigd is of te stroef loopt?
Als dat goed is en de kabel stellen lukt niet dan zal toch je koppeling versleten zijn.
Antwoord
#3
Lastig als in kraken? Een plakkende plaat of andere ontkoppelproblemen, dat merk je het best aan de R omdat die niet gesynchroniseerd is. Die zal het eerst kraken. Doe de clutch spindown test, van een willekeurige versnelling naar R moet binnen een paar tellen zonder kraken verlopen.
Een versleten synchromesh-ring van de 1 zou er nog bij kunnen, zodat die ook slecht pakt en kraakt.

Hoe zijn de busjes onderin de pook? Dat zou ook een deel van het het 1 en R probleem kunnen verklaren, maar niet het kruipen in z'n vrij. Een versnellingsbak lijkt nogal binair, of hij schakelt een versnelling, of niet. Misschien zijn er mengstanden denkbaar van 10% 1 en 90% N?
Gaat de pook voelbaar klak-klak van de ene stand naar de andere? Misschien blijft de pook ergens halverwege hangen en iets druk geven op de 1 zodat die net genoeg kracht overbrengt om de auto te laten kruipen? Daar zouden de synchro ringen heel erg van slijten. Is er geen stand van de pook te vinden waarin de auto niet vooruit kruipt?

Hier staat een plaatje, je bak zou dan ergens in 'step 4' blijven hangen, waar de 'cone clutch' het te selecteren tandwiel op gang gaat brengen.
http://www.rsgear.com/blog/2011/5/23/und...lures.aspx

Zit er lekker veel ATF type F in de bak?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Problemen automaat AW70 bartboos 7 6.420 14 December 2018, 13:21
Laatste bericht: skidje
  Problemen dat koppeling blijf hangen en 3e versnelling tandwielengeluid lucvdbos 5 5.928 6 April 2016, 11:57
Laatste bericht: Jur
  Problemen BW 35 paulenschede 10 10.416 6 January 2016, 20:40
Laatste bericht: Revolvo
  Problemen met opschakelen naar de 3 (BW55) ZOAB 2 3.611 27 September 2015, 17:56
Laatste bericht: ZOAB
  Volvo 240, problemen automaat HenkDeVries 2 3.940 20 May 2015, 17:13
Laatste bericht: Martinus
  overdrive problemen (p/j-overdrive) volvo245GLTturbo 5 6.252 15 October 2014, 19:24
Laatste bericht: volvo245GLTturbo
  problemen met variomatic 340 PimSpring 1 6.072 15 August 2014, 18:50
Laatste bericht: A_A
  Problemen met overdrive 245 Turbo daanheijn 7 5.237 22 January 2012, 11:08
Laatste bericht: paulhoning
  M46 problemen ABO 3 2.911 20 February 2009, 22:36
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)