Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
Sinds enkele weken heeft mijn vader problemen met de overdrive van de 245 turbo (J-type).
De ene keer brand het groene lampje direct op het dashboard, maar knalt de overdrive er pas veel later in (onbepaalde tijd). De andere keer wil het lampje niet direct branden en gaat juist deze pas later branden. Kortom een vreemde zaak.
Nu had mijn vader nog een tweede overdrive liggen en heeft hij de solenoid (als ik het goed typ) overgeplaats. Dit heeft niets mogen helpen. De bedrading lijkt in orde te zijn en laat zich goed doormeten. Ook de schakelaar in de pook lijkt in orde.
Iemand een idee? Soms hoor je dat de olie ververst moet worden, maar of dit rijmt met de hierboven beschreven symptomen?
Is de olie bij een overdrive gescheiden van de olie van de bak? Of is dit hetzelfde?
Ik hoor graag jullie ideeën hier omtrent.
Berichten: 18
Topics: 4
Lid sinds: Aug 2011
Misschien een defekte 4e versnelling schakelaar op de bak?
Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
Is dat ook het geval als de overdrive direct uitschakelt als je hem uit zijn vierde versnelling haalt? (In het geval hij het wel even doet)
Berichten: 1.984
Topics: 74
Lid sinds: Dec 2005
Als je in de OD rijd en je haalt hem uit de 4e versnelling moet de OD ook uit gaan (lees groene lampje ook ui).
Berichten: 9.840
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Het OD relais de baas over het lampje, ik zou daar beginnen. D andere spelers in de OD wereld zijn allemaal schakelaars type aan/uit, als die stuk zijn merk je dat direct. Misschien heb je hier wat aan:
Van
http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/Tr...iagnostics
O/D Relay. [Duane Hoberg] Relays for the manual trannies rarely fail, whereas the automatic tranny relays drop like flies after a frost. Manual transmission relays (blue) and automatic relays (white) are two different devices and ARE NOT interchangable. To diagnose a suspected relay problem, watch the reaction of the dash light. If the dash light illuminates when you push the button on the shifter, the relay is OK and your OD not engaging is caused by something else. IF the dash light does not come on, you have either a blown fuse or a 4th gear switch that is not working. Plug your relay in and with the engine OFF, ignition ON, shifter in 4th, try to engage the OD. If the dash light comes on, does the solenoid by the OD unit click at the same time? If it clicks and still no OD, you need new actuating piston seals to get your OD working again. If the dash light does not come on, pull the shift lever further to the rear and right and holding it there try the button again. If the dash light comes on then goes out when you move the shift lever, the 4th gear switch is bad.
Bosch relays can have a habit of becoming intermittent and/or temperature sensitive due to solder cracks on the boards. See the FAQ file on relay resoldering if you need to do this.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
Bedankt voor de input zover. Ik stuur de berichtgeving even door en laat mijn vader de boel controleren.
Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
21 January 2012, 21:58
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 January 2012, 22:01 door daanheijn.)
Vandaag nogmaals bekeken. Het pobleem is nu vooral dat het lampje geheel niet meer gaat branden. Alleen als de motor echt helemaal koud is. En dan is het ook zo dat het lampje dan direct gaat branden, maar de overdrive er vertraagd in komt.
Vandaag hebben we het relais bekeken en deze leek goed. Als je deze handmatig aandrukt hoor je de solenoid klikken en gaat het lampje branden. Het lijkt er dus op dat de aansluiting of de schakelaar van de 4e versnelling roet in het eten gooit. Of dat de bekabeling en of aansluiting aldaar het probleem geeft. Alleen hoe kun je er bij komen?
Een tweede vraag is nog even hoe je de overdrive moet vullen met olie? En hoe je kunt controleren of het peil goed is en hoeveel moet erin als je hem helemaal af zou tappen? De olie in een OD is toch gescheiden van de bak?
Berichten: 18
Topics: 0
Lid sinds: Feb 2009
De bak en overdrive gebruiken de zelfde olie.
Auto vlak zetten vulplug bak losdraaien, olie moet tot de vulplug staan.
Zo nodig bijvullen met ATF-F of nog mooier verversen.