Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Was er in 1990 al lh2.4 dan? Dacht dit voorbehouden was een de allerlaatste modellen. Lh2.4 regelt inderdaad al stukken meer. Maakt de verkeerde lambdawaarde nog aannemelijker ;-)
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Modeljaar 89 kreeg LH2.4 voor de B230F, de B230F verscheen pas in MY 88 op de NL markt. Zodoende zijn bijna alle B230F's in NL met LH2.4. Misschien in het laatste jaar kwamen er enkele met LH3.1.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 51
Topics: 5
Lid sinds: Jul 2012
Ik heb een keer met een peugeot 206 een vergelijkbaar probleem gehad.
Deze auto had een versleten motorblok die nogal olie verbruikte.
Hierdoor werd de lambda-sonde erg verontreinigt en kon geen goede meting meer doen.
Af en toe de lambda-sonde schoonmaken met remmenreiniger deed toen wonderen.
Moest alleen wel bijna elke 2 maanden dit herhalen.
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Mja maar de lambda sonde is al vervangen. Toch vermoed ook ik dat je lambda op een of andere manier verkeerde waarden krijgt.
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Marc1970 schreef:Modeljaar 89 kreeg LH2.4 voor de B230F, de B230F verscheen pas in MY 88 op de NL markt. Zodoende zijn bijna alle B230F's in NL met LH2.4. Misschien in het laatste jaar kwamen er enkele met LH3.1.
Ok nice. Weer wat geleerd. Kan je me ook vertellen wanneer de 940 naar lh2.4 is gegaan? Dacht dat die in den beginne nog wel lh2.2 hadden?
Berichten: 107
Topics: 23
Lid sinds: Feb 2010
Ok, allemaal bedankt. Deze auto is van 1993, dus 1 van de allerlaatste types. Zowel de LPG (met mengstuk) als de benzineinjectie worden lambda-geregeld.
Heb nu eerst een ander punt, de katalysator is van binnen zo'n beetje uitgehold! Heb hem er onderuit gehaald, en de stukken liggen er gesmolten in!
Dat zal wel met het teveel aan brandstof te maken hebben.... Dure aangelegenheid, maar het is niet anders.
Ik ga nu:
- een nieuwe kat met nieuwe lambdasonde monteren
- een gedeelte van de kabelboom van het lambda-signaal vervangen (waar de LPG aftakking zit)
- en de boel uitlezen. Dit kan echter uitsluitend op benzine....De hier geposte foutcodes en how-to's komen van pas, bedankt!
Voor de goede orde benadruk ik nog maar eens, dat dit alles van de ene op de andere dag begonnen is en de auto daarvoor op beide brandstoffen perfect werkte.
Mvgr DenS245Polar.
Onbetwist bandenspecialist.
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
10 February 2013, 21:57
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 February 2013, 22:00 door Marc1970.)
Er hoefde volgens mij geen werkende kat onder te hangen, alleen een zichtbare. En onlangs zijn de regels weer veranderd, tot 1996 hoeft er helemaal geen katalysator meer onder. Zeker op LPG haalt-ie makkelijk de APK normen.
Het LPG systeem lift mee op het benzinesysteem, dus ik denk dat alle foutcodes van de 'benzine' doorwerken in de LPG modus.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 107
Topics: 23
Lid sinds: Feb 2010
Zo, het heeft even geduurd (jaja, druk druk!) maar ben er nu mee bezig.
Inmiddels een leeggeslagen kat eronder gezet, nieuwe voorpijp (flens was verroest, pijp liet los!) en olie+filter vervangen. Nu uitgelezen, en heb de foutcodes 113, 212 en 232. Als ik deze opzoek kom ik bij storingen die allen gerelateerd zijn aan een verkeerd mengsel en verkeerde lambdawaardes - klopt ook wel aangezien het verbruik nog steeds krankzinnig hoog is. We gaan maar weer een nieuwe lambdasonde monteren, dit keer een originele.
Gewoon de dealer of heeft er nog iemand een adresje?
Groeten,
DenS met de 245 polar dus...
Onbetwist bandenspecialist.
Berichten: 107
Topics: 23
Lid sinds: Feb 2010
2 April 2013, 15:04
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 April 2013, 15:11 door dens245polar.)
dus...
Onbetwist bandenspecialist.
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Vomd proberen, die heeft ook nog wel eens originele volvo spullen. Advanced performance parts heeft een partijtje NOS onderdelen dus die kan je ook een belletje geven. En anders dealer denk ik ja.