Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B230F zuipt zeer veel op LPG en benzine
#1
Hallo allemaal,


Heb een probleem met mijn trouwe 245: Om 1 of andere reden gaat er zoveel brandstof doorheen dat de auto verzuipt bij starten op benzine!

Dit systeem start altijd eerst op benzine, het motorstoringslampje (het Lambda-symbool) gaat dan ook aan. Als de auto op de LPG stand overschakeld loopt de motor snel beter (en het storingslampje wordt dan uitgeschakeld).

Is de motor eenmaal op temperatuur, dan kan ie ook op benzine rijden. Heb wel de indruk dat er veel rook achter hangt.

Zowel op benzine als LPG is het brandstofverbruik ook erg hoog sinds deze klachten ontstaan zijn.


We hebben al het volgende gedaan:
Controle inlaat op lekkages
Controle vacuumslangen
Controle ontstekingssysteem (rotor/verdeler, bougiekabels, bobine, sensor)
Brandstofreiniger aan de inhoud van de benzinetank toegevoegd

Vervolgens de volgende werkzaamheden gedaan:
Luchthoeveelheidsmeter schoongemaakt
Lambdasensor vervangen
Alle bougies vervangen

Herkent iemand dit probleem?
Zou graag weten wat er te meten valt, dus als er iemand waardes heeft van bijvoorbeeld de temperatuursensor, luchthoeveelheidsmeter en gaskleppotmeter dan hoor ik het graag!

Oh ja, als ik de vacuumslang van de brandstofdrukregelaar losneem en ruik, is er duidelijk een benzinegeur. Las elders op dit forum dat de regelaar dan stuk kan zijn, maar heb het idee dat de bewuste vacuumslang altijd naar benzine ruikt aangezien die aan het inlaatspruitstuk zit?

Graag suggesties!

Mvgr

DenS245Polar
Onbetwist bandenspecialist.
Antwoord
#2
Bij mijn B230K liep de wagen ook 1:6, hierbij bleek dat de carburateur waar hij op het spruitskuk gemonteerd zit kromgetrokken was.
Dit bleek veel vaker voor te komen. Nadat deze gevlakt was liep hij weer veel zuiniger.
Je zou dus even de aanlegvlakken van je inlaatspruitstuk kunnen controleren.
Antwoord
#3
Dat het slangetje naar benzine ruikt is inderdaad niet gek als de hele motor verzuipt in de benzine. Toch in de gaten houden.

Een defect aan de koelwatertemp sensor voor de ECU kan het ding continu doen geloven dat het motorblok -20 is en er dus een lekker rijk mengsel nodig is. Kan gewoon corrosie in de stekker zijn. Waardes van allerlei sensors kan je hier vinden: http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineSe...ureSensors
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Bedankt, zal deze punten even nakijken en na-meten.

Ben benieuwd, verwacht eigenlijk een sensor of overgangsweerstand in de kabelboom te vinden.

Is er ook iets bekend over slechte massapunten aan de carrosserie? Deze auto is relatief roestvrij, maar waar stroom vloeit is bij sommige auto's meer roest (en dan hebben we dus ook een verkeerd signaal!)

Zal de uitkomst hier posten.
Onbetwist bandenspecialist.
Antwoord
#5
Hallo allemaal,


Heb de punten zoals voorgesteld gecontroleerd en doorgemeten - maar alles klopt!
Sensors halen keurig de waardes en kabelbomen geven de signalen ook netjes door....

Wat nu? Ben echt het spoor bijster, het laatst gemeten verbruik op gas is 1 op 5.5! Nou zal het wel nooit 1 op 20 worden, maar dit deed ie nooit!

Wie heeft er een idee?


Mvgr DenS245Polar
Onbetwist bandenspecialist.
Antwoord
#6
Heb je een drukmeter voor benzine of kun je die ergens lenen? Dan zou ik toch die benzinedruk eens nameten. Voor zover mij bekend is een b230f een ouder lh systeem 2.0 of 2.2?
Die heeft niet erg veel mogelijkheden zichzelf bij te regelen. Als die benzine drukregelaar dus blijf hangen kan ie wel eens veel te veel benzine krijgen.
Dit kan enigszins verbeteren als de auto warm is en van de 'choke' af gaat. Dit verklaart naar mijn mening je symptomen het beste.
Alleen je lpg verbruik is dan nog niet verklaard. Is dat een injectie systeem of een mengstuk? Dat zou apart ingeregeld moeten worden als het een mengstuk is en kan dus volledig los staan van je benzineverbruik.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#7
Schiet me nog iets te binnen. Een kleine lekkage aan de uitlaat kan verkeerde lambdawaardes opleveren. Controleer deze eens op lekkages.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#8
Een B230F heeft ook 2 stelschroeven, is hier ooit mee gerommeld? Alhoewel die op het LPG-verbruik weinig invloed hebben (wel op benzine uiteraard).
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord
#9
De B230F met LH2.4 en EZ116-K heeft redelijk wat feedback en regelsystemen, en is eigenlijk niet meer handmatig af te stellen. De LPG installatie is vanaf ca. 1990 ook lambdagestuurd en compleet elektronisch. De afstelling gaat meest ten onder door lekkages, stekkerproblemen, zelden door het falen van componenten.
Wat misschien nog interessant is, is het uitlezen van de OBD foutcodes. Hier een handleiding: http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOB...sticCodesi

1. Diagnostic Test Mode 1: Fault Code Retrieval
•Place the cable into socket 2 (LH2.4/Regina/Motronic 1.8fuel injection test) or 6 (EZK116 or REX1 ignition test) as above
•Turn the ignition ON to KPII without starting the engine
•Select Mode 1 by pressing the button once and holding for more than 1 second but less than 3 seconds
•The LED lamp will flash in successive series of three digits followed by a three-second pause. If there are no fault codes stored, it will flash 1-1-1 indicating the fuel injection system is operating correctly. (If nothing flashes, see No Code.)
•Count the successive flashes and record the fault code.
•Press the button again.
•Record the fault code. If it is the same as the previous one, then no additional codes are stored. Repeat until all the codes stored are retrieved (maximum of three.)
•Refer to Table 1 for the interpretation of fault codes from the LH2.4 Fuel injection System and Table 2 for codes from the EZK 116 Ignition System.
•Move the cable into socket 6 (for ignition codes from EZK116 or REX1) or socket 2 (for fuel injection codes from LH2.4/Regina) and repeat the above.

2. Erasing Fault Codes. After you have retrieved all the Fault Codes in step 1 above, you should erase the system memory.
•Repeat step 1 above and read the fault codes again
•Press and hold the button for more than five seconds, then release it.
•When the LED lights, press the button again for more than five seconds and release. If the LED goes off, then the memory is cleared.
•To test that memory is cleared, press the button again for >1 second and <3 seconds. If code 1-1-1 is returned, then the memory is cleared.
•Repeat step 1 above with the other cable position mode (2 or 6) to erase FI or ignition codes.
•If you cannot erase the code, yet you feel the problem has been fixed, then turn the ignition off and disconnect the battery ground for a few seconds. This will clear all the codes. After starting the engine, if the code does not reappear, then you've fixed the problem. If you obtain another code, then you've still got the fault.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Evt hier ook nog een mooie handleiding


A guide to reading fault codes on your 1990-1993 240
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Benzine lpg Rin 2 144 30 August 2024, 14:19
Laatste bericht: Rin
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 245 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  vertraagd oppakken LPG naar benzine BartJu 36 11.772 6 June 2023, 22:44
Laatste bericht: Marc1970
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 618 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 933 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Rotor B230F 244GL1978 0 497 1 April 2023, 15:26
Laatste bericht: 244GL1978
  B23A benzine/lpg vraag 01Dennis10 3 1.334 28 November 2022, 21:04
Laatste bericht: 01Dennis10
  "Choke systeem" in Polar (B230F), waarvoor dient dit/wat is kapot? marc-f 2 1.249 8 June 2022, 21:28
Laatste bericht: marc-f
  Anti-backfire klepje B200F B230F daan1508 9 3.100 5 January 2022, 00:18
Laatste bericht: daan1508
  verschil B200E VS B230F Kogelman 3 2.332 11 September 2021, 21:26
Laatste bericht: Kogelman

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)