8 September 2010, 17:58
Pakking zeker droog monteren.
Het handboek van Volvo zegt dat de kopbouten in de olie moeten.
Het handboek van Volvo zegt dat de kopbouten in de olie moeten.
[B23A] bij afgekoelde motor sissen bij losdraaien dop expansievaatje
|
8 September 2010, 17:58
Pakking zeker droog monteren.
Het handboek van Volvo zegt dat de kopbouten in de olie moeten.
9 September 2010, 08:52
maar niet teveel want de ruimte onderin de boutruimte is precies goed, zit daar olie in gaat je blok scheuren als je de bouten er in draaid
9 September 2010, 15:20
Marc1970 schreef:Zo ja. Het gevlakte deel zal wel vlak zijn, mogen we aannemen. Loopt de 530kop met originele 530 nokkenas zuiniger dan met de b23a nokkenas?
9 September 2010, 17:54
MartjeB schreef:Op zich wel een punt. Vandaag was ik bij een Volvospecialist. Hij waarschuwde me voor goedkope antivries. Deze remt corrosie tussen het stalen onderblok en de aluminium kop onvoldoende waardoor de aansluitingen met de koppakking binnen twee jaar beschadigt door corrosie. Deze man heeft jaren geleden aan de 240's gesleuteld en noemde dit een zwakker punt van de blokken. Wie bouwmarktkwaliteit gebruikt, kan elke 2 Ã 3 jaar voor een verse koppakking en vlakken, is zijn stelling.
9 September 2010, 17:59
Geloof ik niks van. Mijn B230F had 90.000 km op koelvloeistof, kraanwater, demi, pure anti-vries van OK en wat ik maar voor handen had gereden in allerlei mengverhoudingen (hij lekte uit een vriesplug en moest geregeld bijgevuld), een week met met maar anderhalve liter wegens een lekke radiateur en de koppakking zag er nog uit als nieuw. Koelkanalen ook.
Werd dus wel regelmatig ververst, dat scheelt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
9 September 2010, 18:24
Citaat:Loopt de 530kop met originele 530 nokkenas zuiniger dan met de b23a nokkenas?Met mijn 531 kop loopt de motor wel zuiniger, ik heb de originele nokkenas gebruikt VX3, maar onderin mis ik vermogen. Ik ga tzt de A-as weer monteren, als ik de klepspeling weer moet controleren e dan kijken of ie dan nog zo zuinig is. Ik ben van een ruime 1 op 6 naar 1 op 7,2 gegaan, bijna 50 km meer op een tank is toch prettig. Ipv om de twee dagen tanken, nu elke derde dag tanken bij woon-werkverkeer.
19 September 2010, 15:48
De eerste paar km zijn gereden met de 530 kop.
Nu heb ik nu nog 2 restpunten; - de distributiesnaar en tandwiel zijn vanaf het klepdeksel zichtbaar. Hoort hier een los kapje op en heeft iemand dat over? -het stationair afstellen van de carburateur (B23A) doe je dat door een kort boutje aan de parafaan zijde? Deze lijkt het terugkomen van het gasgeven af te stellen en stoot zo tegen de chokeschijf aan? Of zit er nog ergens een schroefje?
19 September 2010, 15:58
bedoel je deze deksel soms: http://www.vomd.nl/index.php?main_page=p...cts_id=638
19 September 2010, 17:13
Nee, dat grote deksel heb ik.
Het is vanaf het klepdeksel gezien. Je kijkt daar tegen de poelie aan. Dat was me bij het originele klepdeksel nooit opgevallen. Het lijkt alsof er een klein afdekplaatje op de kop gemonteerd kan worden wat de poelie afschermt. De lpg slang loopt over het klepdeksel en mag natuurlijk niet bij draaiende delen (poelie) komen.
19 September 2010, 17:59
De stationairschroef zit vlak na de carb.op het spruitstuk.
Zit een beetje verstopt in het " torentje". Een paar cm verderop zit een solenoid met een draadje. Ik probeer even een plaatje te zoeken...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|