Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[B23A] bij afgekoelde motor sissen bij losdraaien dop expansievaatje
Vorig jaar heb ik de koppakking vervangen en is de kop gevlakt.
Er is destijds lang doorgereden met de lekke koppakking.

Nu blijkt dat er weer, of nog steeds, water verbruikt wordt.
Ik vrees dat de pakking er weer uit ligt omdat bij afgekoelde motor er nog steeds druk op het expansievaatje staat.

Is er behalve de koppakking en LPG verdamper nog een ander onderdeel dat overdruk in het koelsysteem zou kunnen veroorzaken?
Of zou de waterpomp kunnen lekken en veroorzaakt dit ook gesis als je de dop van het expansievat loshaalt? Ik verwacht dan namelijk onderdruk....
Antwoord
als je bij het losdraaien van de dop na laten we zeggen 12uur nogsteeds gesis hoort is je systeem potdicht, te dicht dus. ik zou eerst de dop van het expansievat vervangen. kost een paar euro
Antwoord
Ja, na 24h nog steeds gesis.
Die dop is vorig jaar nieuw gekocht en kostte bij de dealer meer dan een paar euro :'( eerder 20.

en die dop moet toch juist dicht zijn en blijven zolang de druk niet te hoog wordt?
Antwoord
ik heb na een paar dagen zelfs nog wel iets rest druk, ook bij onze Saxo..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Je zou zeggen dat het systeem luchtdicht hoort te zijn, als het warm wordt zet het water uit en perst de lucht in het reservoir in elkaar, als het afkoelt krimpt het water weer en gaat de druk er af, ergo geen pssst.

Ik heb wel eens een scheurtje in het reservoir gehad, en ook een lek langs ÃÃn van de vriespluggen. Gaf allebei een flinke psssst (water uit = er wil lucht naar binnen), zelfs na een dag. Nu heb ik er een ander blok in en er is nauwelijks druk, of onderdruk/vacuum, na afkoeling.

Je zou dus 2 tests moeten (laten) doen, 1 het koelsysteem onder druk zetten en kijken of er iets lekt, en 2 de motor laten draaien en kijken of er uitlaatgas meekomt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord

Water eruit - lucht wil erin.
Dus onderdruk is ook mogelijk?

Antwoord
Daar ging ik wel van uit. Haarscheurtjes in de aansluitingen van een 'plastic' radiateur kunnen ook lekken maar als het spul weer koud is zie je er niks meer van.

Was je cil.kop goed krom voordat-ie gevlakt werd? Bij meer dan 1 mm over de lengte zegt Volvo weggooien. Ik nam altijd aan dat dat voor de lengte vd D riem belangrijk was maar het kan ook vervelend zijn voor de lijnboring van de nokkenaslagers.
Als een kromme kop alleen maar gevlakt wordt, blijven deze lagers mooi in een boogje staan, en de nokkenas gaat dus continu trekken aan de buitenste cil.kopbouten. Die zijn daar niet voor gemaakt en dus heeft Volvo bedacht dat een te kromme kop niet gevlakt mag worden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
MartjeB schreef:Is er behalve de koppakking en LPG verdamper nog een ander onderdeel dat overdruk in het koelsysteem zou kunnen veroorzaken?

En de LPG verdamper heb je al gecontroleerd? zo ja hoe?
245DL 1980 USA
Antwoord
Of de kop erg krom was, weet ik eigenlijk niet, al denk ik dat je 1mm onderhand zonder liniaal al ziet.
Gewoon naar een revisiebedrijf gebracht en geen opmerking over gehad hoe krom de boel was.

Radiateur is vorig jaar vervangen door nieuwe plastic versie.

De verdamper heb ik nog niet getest, maar ik verwacht dat deze niet meedoet als je een dagje alleen op benzine rijdt. Vooraf even expansievaatje open, stuk rijden en volgende dag checken.

Antwoord
Het probleem wordt groter.
Gisteren liep de temp op en bleek er water uit het expansievaatje geperst te worden.
Kan het zijn dat er een luchtbel in het koelwater ontstaat waardoor de thermostaat niet meer werkt, waardoor de boel gaat koken?

En ontstaat die luchtbel dan door een lekke koppakking?

Uiteindelijk de thermostaat maar eruit gehaald.
Na enkele minuten rijden is er al een enorm drukverschil. Losdraaien van het dopje geeft flink gesis.

Stationair loopt íe nu af en toe op 3 poten. Bij starten soms ook, maar dat zou nog aan vochtig weer kunnen liggen. De kabels, kap en bougies zijn 1 jaar oud.

Het lijkt er toch op dat de koppakking er weer uit ligt.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 314 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 511 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  welke nokkenas op een B23A op LPG? annoh 4 692 12 June 2024, 15:12
Laatste bericht: gydomatra
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.047 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 948 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.473 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 4.137 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  B23A benzine/lpg vraag 01Dennis10 3 1.496 28 November 2022, 21:04
Laatste bericht: 01Dennis10
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.496 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Help, Motor harde tik menno000 2 1.552 5 November 2021, 00:14
Laatste bericht: Volvo240

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)