5 September 2010, 21:42
Oh ja, de kleppen zitten in de weg voor de nokkenas. Vreemde brainfart mijnerzijds.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
[B23A] bij afgekoelde motor sissen bij losdraaien dop expansievaatje
|
5 September 2010, 21:42
Oh ja, de kleppen zitten in de weg voor de nokkenas. Vreemde brainfart mijnerzijds.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
6 September 2010, 12:20
Zit hier nu de fotoos te bekijken, er zit er 1 bij van vorig jaar!;
http://martjebee.hyves.nl/album/45251431...state__=36 Ik heb het idee dat waar de pakking stuk is, geen kanaal in de kop zit. In de cilinder wel. Het kan toch niet zo zijn dat de kop eigenlijk niet op het onderblok hoort waardoor de koelkanalen niet kloppen? En waarom zijn sommige gaten in de nieuwe pakking zelfde druppelvorm als waterkanaal in kop en andere gaten in de pakking gewoon een klein rondje terwijl de cilinder een groter kanaal heeft? ???
6 September 2010, 12:27
De kleinere gaatjes in de pakking zijn ervoor om de doorstroom iets te beperken zodat er ergens anders weer wat meer doorgaat of om te voorkomen dat er ergens anders geen stroming meer is.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
6 September 2010, 12:47
Je cilinderkop was op die plek wel behoorlijk aangetast. Geen wonder dat-ie de vorige keer plofte.
Zijn dat nou kleine koelkanalen: http://www.pbase.com/stealthfti/image/82510400 of grote: http://www.pbase.com/stealthfti/image/82510175 Of iets er tussen in? Volgens mij klein, schijnbaar werden die voor het eerst in 1983 gebruikt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
6 September 2010, 13:11
klein koel zijstapje (of heet dat cool tegenswoordigs..?) naar B18-20. In de kop zit een ijzeren buis welke ook de doorstroom knijpt om zo de kooktemperatuur te verhogen en beter te koelen. Waar ik ooit mijn blok heb laten reviseren heb ik een gesneuveld exemplaar gezien waar niet met koelmiddel maar water werd bijgevuld en de buis wegroeste. Troep in de kanalen, kokende motor door wegvallende druk, uiteindelijk blokje gesneuveld.. uiteraard een "heel" ander blok en dus een zijstapje..
6 September 2010, 13:21
Op zich wel een punt.
Ik heb gebruik gemaakt van antivries, dus onthard water (gratis) gemengd met antivries. Geen kant en klare koelvloeistof. Misschien dat "gewoon" water met antivries toch agressief is?
6 September 2010, 13:59
wel nee joh, hoelang rijden auto's er al mee..!? zo lang het maar op peil blijft, en op tijd ververst ipv met water bij vullen, het smeert ook de waterpomp..
7 September 2010, 07:08
Gisteren met een haaks stalen blokje de kop bekeken waar de pakking eruit lag; geen deukje of kuiltje te zien.
Ook met een stalen lineaal de kop bekeken maar ook hier niets gevonden; boring en gevlakte deel recht.
7 September 2010, 10:08
Dan ben je met een set nieuwe(re) kopbouten weer klaar.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
8 September 2010, 17:50
De oude kop had wat scheurtjes tussen de klepzetels, dus die wordt vervangen.
Even wat montagehints mbt pakking gevraagd: -tap de gaten schoon met een tapje M10? -blaas de troep en water uit de tapgaten met een compressor -reinig kop en cilinders met thinner? En nu? pakking droog monteren, dus geen blauwe silicone o.i.d? bouten wel of niet met likje kopervet of olie monteren? |
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|