Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[B23A] bij afgekoelde motor sissen bij losdraaien dop expansievaatje
#51
Dan ben ik benieuwd waar de pakking faalde. Ik schat voor of achteraan.

En of de nokkenaslagering nog in lijn is, dat kan je met een lineaal nakijken. Of met de nokkenas zelf, is ook aardig recht.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#52
Ik wil een andere kop terugplaatsen, type 530 of 531 compleet met klepdeksel.
Omdat deze de pakking beter zou houden.

Is dat slim en past dit of zijn er gevaren?

http://volvolvo.nl/forum/topic,8112.0/
Antwoord
#53
liever een 531 dan een 530 kop terugplaatsen
Antwoord
#54
Vanuit tuning aspecten is de 531 wat beter, maar de 530 komt net zo goed vooruit. Eigenlijk zoek je een kop met kleine koelkanalen, die zijn ook in 160 en 398 koppen te vinden.
Maar de 530 en 531 hebben altijd kleine koelkanalen, ik schat dat je meer keuze in 530 koppen hebt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#55
als het goed is is hem ook een 531 kop aangeboden, dan toch liever een 531...
Antwoord
#56
Voor de 531 wordt meer gevraagd dan de 530.

Zal waarschijnlijk een 530 worden.

Pakkingspul is onderweg, dus koppie moet ik nu ook snel scoren.

Antwoord
#57
idd, vanmiddag aan je verzonden
Antwoord
#58
242-turbo schreef:idd, vanmiddag aan je verzonden
En gisteren bij de buren opgehaald......


Vanochtend de boel losgetrokken.
Pakking ligt eruit bij 1e cilinder naar koelkanaal aan uitlaatzijde. Vorige keer was het volgens mij de 2e cilinder, ook uitlaatzijde.
Er zit duidelijk vocht in de olie. Of dat door de koppakking komt of via de zuigerveren weet ik niet.

Antwoord
#59
Kan je nog eens kijken of de lagers vd nokkenas nog in lijn staan? Ik denk dat er middenin een hobbel ontstaan is doordat ze de onderkant gevlakt hebben en de bovenkant niet. Of dat de kop al te ver heen was vóór ze hem gingen vlakken.

Bij mijn Volvo's heb ik eigenlijk zelden water in de olie gezien van korte stukjes rijden, daar hebben ze weinig last van lijkt het. Aan de uitlaatkant tussen 1 en 2 zit de olieboring die naar de kop gaat.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#60
probeer een plasje dunne olie op je cilinders te leggen, dagje laten staan en je ziet of je zuigerveren goed dichten
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 314 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 511 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  welke nokkenas op een B23A op LPG? annoh 4 692 12 June 2024, 15:12
Laatste bericht: gydomatra
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.048 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 950 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.476 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 4.139 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  B23A benzine/lpg vraag 01Dennis10 3 1.496 28 November 2022, 21:04
Laatste bericht: 01Dennis10
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.496 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Help, Motor harde tik menno000 2 1.552 5 November 2021, 00:14
Laatste bericht: Volvo240

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)