Berichten: 463
Topics: 68
Lid sinds: Jun 2008
Zojuist de verdamper losgenomen en een stuk pijp ertussen gezet.
Expansievaatje gevuld tot de rand en gestart op benzine met het dopje los.
De dop tijdelijk vast gaf al vrij snel drukopbouw met dikke slangen.
Vervolgens komen er tijden lang belletjes en grote bellen en stroomt af en toe het vaatje over. Dit terwijl ik het idee heb dat de slangen van de radiator nog lucht hebben. Uiteindelijk bleek het stuk pijp warm te worden, dus de waterpomp doet in ieder geval iets. Ook de temp. wijzer was iets van zijn plaats gekomen.
Duurt het "ontluchten" altijd zo lang of komt dat doordat de thermostaat eruit is of zou een lekke koppakking die bellen veroorzaken.
Ik had na enkele minuten het idee dat er geen nieuwe bellen meer kwamen.
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
bij warme motor (open thermostaat) duurt het ontluchten zo'n vijf minuten daarna mag hij bij stationair echt niet meer bubbelen
Berichten: 463
Topics: 68
Lid sinds: Jun 2008
Dus zonder thermostaat zal het nog wat langer duren?
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Zonder circuleert alles meteen via de radiateur en duurt het opwarmen langer en het ontluchten korter lijkt me.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
nee, juist niet. Als thermostaat open is, is dat hetzelfde als zonder thermostaat. Dan wordt de vloeistof door de radiator gepompt.
dat zeg ik...... ;D
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 463
Topics: 68
Lid sinds: Jun 2008
Vreemd genoeg kan ik nu 20 minuten rijden zonder dat de wijzer echt in het groene gebied komt. De wijzer komt wel van zijn plek!
Er was wel drukopbouw, maar het expansiereservoir was niet leeg!
Nadat ik de dop eraf had, weer de dop erop, gestart, volgas en afgezet; weer iets druk.
Moet ik nou de thermostaat weer terugbouwen en verder testen?
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Als je zonder thermostaat rijdt dan wordt de vloeistof continue gekoeld door de radiator, dan komt de wijzer ook nauwelijks uit de hoek.
Kan je nergens de compressie laten meten? Ik heb wel een compressiemeter.
Hoe zien de bougies er uit?
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 463
Topics: 68
Lid sinds: Jun 2008
Toen de verdamper nog in het koelwatercircuit zat, ging de wijzer af en toe richting rood. Ook zonder thermostaat.
Bougies heb ik nog niet bekeken maar het starten gaat vrij goed.
Als de boel afgekoeld is, gaat de thermostaat er weer in.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Nou da's gek. De verdamper staat (als het goed is) parallel aan de kachel. Een verstopte verdamper heeft hetzelfde effect op de temperatuur als een dichte kachel, niks dus.
Ik zie niet hoe een verdamper de temperatuur op kan jagen. Feitelijk is een verdamper een warmetewisselaar die LPG verwarmd en koelwater koelt.
Als-ie LPG de koeling in lekt, zou je wel vreemd lucht(gas)bellen en wieweet de koelwaterstroom verstoren. Maar een LPG lek ri. koelwater zou je goed ruiken uit het reservoir!
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 463
Topics: 68
Lid sinds: Jun 2008
De gedachte was inderdaad dat er LPG in het koelwater zou komen.
Ik heb de thermostaat getest in een pannetje water op het fornuis, goed bevonden en vervolgens weer teruggeplaatst.
De temperatuur liep nu snel op tot middenstand en binnen 5 minuten waren de bellen weg.
Wat mij opvalt is dat zonder dop het nivo in het reservoir sterk kan wisselen. Bij half gas ca. 3cm lager dan bij stationair.