Berichten: 7
Topics: 2
Lid sinds: Jun 2010
Sinds enkele weken loopt mijn 145 niet meer (goed). Wie kan mij vertellen wat hiermee aan de hand is?
Als de auto koud is loopt hij redelijk maar zodra hij warm wordt begint hij onregelmatig te lopen totdat hij uitvalt.
Dit gaat soms samen met ploffen; het luchtfilterhuis knalt dan uit elkaar.
Het stellen van de contactpunten lijkt het probleem te verhelpen. Dit leek het probleem telkens op te lossen maar het komt steeds weer terug. Dit zou ook met afkoelen van de motor tijdens het stellen te maken kunnen hebben... Hij vonkt wel goed maar de rotor heeft wel best wat speling.
De auto rijdt op gas. Volgens mij is het verbruik met 10 a 20 procent gestegen is sinds het probleem zich voordoet.
Bovendien rijdt hij minder hard dan normaal. Verder klinkt ie een beetje rauw, alsof ie tegen zijn eind aan loopt...
De kleppen zijn goed gesteld. De auto heeft nieuwe bougies, kabels, contactpunten, rotor, verdeelkap en condensator.
Wie heeft er een idee?
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Staat de ontsteking dan wel op tijd? Voel eens of de verdeler wel vast zit in zijn gat. Is er "sinds enkele weken" aan de ontsteking gesleuteld, of aan iets anders?
De rotor kan op zich om zijn as verdraaien, ik denk een graad of 10-20, tegen een lichte veerdruk in, dat is de centrifugaalvervroeging. En dan zit de rotor ook nog eens niet erg strak op de as, weer een paar graden verdraaiing. Allemaal normaal.
Zijwaartse speling is minder goed. Maar nog geen reden dat de contactpunten zo snel slijten of dat de motor heet wordt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 7
Topics: 2
Lid sinds: Jun 2010
Bedankt voor de snelle reactie. Ik heb het vandaag gecheckt; de verdeler zit vast.
Ik voel geen veerdruk op de rotor dus ik ga binnenkort maar eens de hele unit vervangen.
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Kan altijd nog, repareren is veel leuker. De verdeler kan op 2 plaatsen geolied, in een potje aan de zijkant waar 'OEL' opstaat, en onder de rotor waar een vilten rondje zit.
Dit laatste is de smering voor de centrifugaalvervroeging (paar veertjes en gewichtjes), als die vast zit komt je motor niet echt lekker op gang zeg maar.
Als je het verdeler-verwenpakket helemaal af wilt maken smeer je wat dik vet op de 4 nokjes van de centrale as.
Dan kan je nog de puntjes in hun originele plat/ronde vorm vijlen en de vonkensporen uit de verdelerkap vegen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 827
Topics: 20
Lid sinds: Apr 2005
123ignition.nl vervangt de hele klok en werkt wat mij betreft super...
[img][/img]
Berichten: 7
Topics: 2
Lid sinds: Jun 2010
Gisteren heb ik de verdeler het hele verwenpakket geven.
Ik heb hem ook even laten bekijken in de garage, daar zag men niks vreemds.
Vanavond zet ik hem er weer op, hopen dat ie dan weer aanslaat...
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Nou ja, je kan natuurlijk niet verwachten dat een vastgeroest asje zo maar los gaat als je er aardig tegen doet.
De as door de verdeler bestaat uit twee delen, het deel wat in het blok steekt t/m de centrifugaalgewichtjes, en het deel wat je ziet met de nokjes erop. Deze twee moeten los t.o.v. elkaar kunnen verdraaien, want dat is wat de centrifugaalvervroeging doet.
Door gebrek aan smering kunnen onder- en bovenhelft aan elkaar geroest zijn, in het ideale geval kan je door aan de rotor te draaien het spul loswrikken, maar meestal zal je de verdeler uit het blok moeten halen. Dan kan je de onder- en bovenhelft goed vastgrijpen met een lap en maar wringen.
Dan het onderste deel lekker vullen met olie en de gewichtjes los laten weken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 7
Topics: 2
Lid sinds: Jun 2010
Het asje zat niet vast. Wel speling, maar geen veerkracht.
Ik heb hem dus toch maar even opengemaakt..
Binnen trof ik nog maar een veertje aan, dat niet meer lijkt te functioneren.
Het andere veertje is verdwenen incl het asje voor de bevestiging ervan.
Aan de binnenkant van het huis is diepe slijtage te zien en het losse gewichtje is iets afgevlakt.
Volgens mij kan ik het best een nieuwe zoeken..
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Repareren is leuk maar het houdt een keer op. Oud ijzer.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
zet r dan meteen een elektronisch setje in, krijg je geen spijt van..