Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Onregelmatig lopen Volvo 145
#1
Sinds enkele weken loopt mijn 145 niet meer (goed). Wie kan mij vertellen wat hiermee aan de hand is?

Als de auto koud is loopt hij redelijk maar zodra hij warm wordt begint hij onregelmatig te lopen totdat hij uitvalt.
Dit gaat soms samen met ploffen; het luchtfilterhuis knalt dan uit elkaar.

Het stellen van de contactpunten lijkt het probleem te verhelpen. Dit leek het probleem telkens op te lossen maar het komt steeds weer terug. Dit zou ook met afkoelen van de motor tijdens het stellen te maken kunnen hebben... Hij vonkt wel goed maar de rotor heeft wel best wat speling.

De auto rijdt op gas. Volgens mij is het verbruik met 10 a 20 procent gestegen is sinds het probleem zich voordoet.
Bovendien rijdt hij minder hard dan normaal. Verder klinkt ie een beetje rauw, alsof ie tegen zijn eind aan loopt... Sad

De kleppen zijn goed gesteld. De auto heeft nieuwe bougies, kabels, contactpunten, rotor, verdeelkap en condensator.

Wie heeft er een idee?
Antwoord
#2
Staat de ontsteking dan wel op tijd? Voel eens of de verdeler wel vast zit in zijn gat. Is er "sinds enkele weken" aan de ontsteking gesleuteld, of aan iets anders?

De rotor kan op zich om zijn as verdraaien, ik denk een graad of 10-20, tegen een lichte veerdruk in, dat is de centrifugaalvervroeging. En dan zit de rotor ook nog eens niet erg strak op de as, weer een paar graden verdraaiing. Allemaal normaal.

Zijwaartse speling is minder goed. Maar nog geen reden dat de contactpunten zo snel slijten of dat de motor heet wordt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Bedankt voor de snelle reactie. Ik heb het vandaag gecheckt; de verdeler zit vast.

Ik voel geen veerdruk op de rotor dus ik ga binnenkort maar eens de hele unit vervangen.
Antwoord
#4
Kan altijd nog, repareren is veel leuker. De verdeler kan op 2 plaatsen geolied, in een potje aan de zijkant waar 'OEL' opstaat, en onder de rotor waar een vilten rondje zit.
Dit laatste is de smering voor de centrifugaalvervroeging (paar veertjes en gewichtjes), als die vast zit komt je motor niet echt lekker op gang zeg maar.

Als je het verdeler-verwenpakket helemaal af wilt maken smeer je wat dik vet op de 4 nokjes van de centrale as.

Dan kan je nog de puntjes in hun originele plat/ronde vorm vijlen en de vonkensporen uit de verdelerkap vegen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
123ignition.nl vervangt de hele klok en werkt wat mij betreft super...
[img][/img]
Antwoord
#6
Gisteren heb ik de verdeler het hele verwenpakket geven.
Ik heb hem ook even laten bekijken in de garage, daar zag men niks vreemds.
Vanavond zet ik hem er weer op, hopen dat ie dan weer aanslaat...
Antwoord
#7
Nou ja, je kan natuurlijk niet verwachten dat een vastgeroest asje zo maar los gaat als je er aardig tegen doet.

De as door de verdeler bestaat uit twee delen, het deel wat in het blok steekt t/m de centrifugaalgewichtjes, en het deel wat je ziet met de nokjes erop. Deze twee moeten los t.o.v. elkaar kunnen verdraaien, want dat is wat de centrifugaalvervroeging doet.
Door gebrek aan smering kunnen onder- en bovenhelft aan elkaar geroest zijn, in het ideale geval kan je door aan de rotor te draaien het spul loswrikken, maar meestal zal je de verdeler uit het blok moeten halen. Dan kan je de onder- en bovenhelft goed vastgrijpen met een lap en maar wringen.

Dan het onderste deel lekker vullen met olie en de gewichtjes los laten weken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Het asje zat niet vast. Wel speling, maar geen veerkracht.
Ik heb hem dus toch maar even opengemaakt..
Binnen trof ik nog maar een veertje aan, dat niet meer lijkt te functioneren.
Het andere veertje is verdwenen incl het asje voor de bevestiging ervan.
Aan de binnenkant van het huis is diepe slijtage te zien en het losse gewichtje is iets afgevlakt.
Volgens mij kan ik het best een nieuwe zoeken..
Antwoord
#9
Repareren is leuk maar het houdt een keer op. Oud ijzer.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
zet r dan meteen een elektronisch setje in, krijg je geen spijt van..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  volvo 245 1990 wil niet meer starten jvda 8 329 24 August 2025, 09:50
Laatste bericht: Marc1970
  volvo 244 uit 1977 met alleen LPG skidje 16 11.055 5 January 2025, 19:54
Laatste bericht: BartJu
  volvo 240 2.3i start lastig HendrikJan 4 630 13 December 2024, 13:55
Laatste bericht: HendrikJan
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.677 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  B200F hoog brandstofverbruik en onregelmatig lopen marc-f 1 560 22 April 2024, 15:58
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 1.135 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.978 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 1.053 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.692 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 11 9.111 7 February 2023, 09:19
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)