Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Start niet meer (al heel veel getest, help??) volvo 240 DL usa '86, B230F
#1
Mijn B230F 240 DL-USA start niet meer.
Problemen:
Hij heeft altijd als een zonnetje gelopen, maar toen:
-slecht starten, alleen met heel veel gas geven aan de praat te houden.
-nu helemaal niet meer aanspringen. (heeft 8 maanden in de stalling gestaan)

vermoeden geen brandstof (ruik niks)

getest:
brandstofpomp. De pomp losgekoppeld en aangesloten op 12 volt. pomp maakt prima geluid. Dus die doet het.

getest de ontsteking, is er een vonk.
bougie tegen het blok. en ja er is een vonk.

getest: wordt de brandstofpomp aangestuurd?
en nee die wordt niet aangestuurd.
Ik dacht eerst dat dit het relais was naast de junction box. deze zitten bij mij op een rail tegenover het vulreservoir van de stuurbekrachtiging. Dit dacht ik op te maken in mijn groene haynes. (wat is dat)
Later via google kwam ik erachter dat er een wit brandstofpomp relais is met twee spoelen. 1 voor de hoofdpomp en 1 voor de tankpomp. Deze is flink geoxideerd bij de solderingen. (maar goed, voor direct een nieuwe te bestellen dacht ik eerst maar eens de zaak te overbruggen)

dus 30 doorverbinden met 87/1 en 30 doorverbinden met 87/2 dan hoor en voel ik nog steeds geen activiteit van de brandstofpomp. starten wil die overigens ook niet.

Heeft de bosch jetronic (0 280 000 544) hier iets mee te maken?
[img width=800 height=600]http://sites.google.com/site/123peeters/storing-zoeken/IMG_6857.JPG[/img]
Aan deze jetronic hangt overigens een kabel. hierin zit een stekker 2 polig die is doorverbonden?

Verder heb ik de oxidatie van het zekeringenhuis verwijderd en alle zekeringen contactpunten ligt geschuurd. ook geen resultaat trouwens.

Ik weet het nu niet meer!! Iemand ideeen???

Als het aan de jettronic ligt is deze dan na te kijken of te repareren.
Heeft iemand in de buurt van gorinchem zo'n ding liggen die ik kan proberen?


Antwoord
#2
relais heb ik zo liggen. computer ga ik nu even kijken
Antwoord
#3
als je het relais toch open hebt liggen kun je de 2 staafjes die de spoeltjes aantrekken tegen het spoeltje aandrukken met kabelschoen oid. je pomp moet dan gaan lopen ook al is de sleutel uit het contact

computer moet ik morgen even kijken, kan hem zo snel niet vinden. moet er wel eentje hebben ergens
Antwoord
#4
Is het niet 30 en 87/2 doorverbinden?

Oh nee, je hebt gelijk, 30 naar 87/1 en 87/2. Maar als dat niks uitmaakt is het relais dus ook niet het probleem. Staat er wel stroom op 30 dan? Er zit een 25A zekering ergens bij de bobine.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
dat ga ik meteen eens even checken. Ik heb die zekering bij de bobine al wel gechecked, maar ga nu eens kijken tot hoe ver de spanning komt.

bedankt voor het meedenken en het zoeken van die computer. PS woon of rij je wel eens langs gorinchem?

gr Ruud.
Antwoord
#6
@marc

staat 12 volt op pin 30. maar zodra ik deze aansluit aan 87/1 of 87/2, oftewel de tankpomp en brandstofpomp dan stort de spanning in. Ik heb daarom ook even de stroom gemeten die tussen 30 en 87/1 en 2 loopt. Dit is helemaal niks???

Conclusie?

een heel slecht contact naar het relais toe?? misschien de zekering? of iets anders? iemand?

Als het even niet regent, ga ik met de accu van een 12V accuboormachine checken of als ik 87/1 en 2 onder spanning zet dan wel de brandstof pomp aangaat. Dan is die bedrading in ieder geval in orde.

gr Ruud.
Antwoord
#7
Ff kijken in Haynes. 87/1 geeft 12V aan de ECU en de luchtmassa meter, 1985 en 1986 e.v. Die zou je kunnen laten voor wat-ie is. Misschien maar beter om de ECU zo lang mogelijk met rust te laten.

87/2 geeft 12V aan meerdere zaken, zoals de stat.regelklep, de pompen, de injectors en de lambda sonde.

Geen idee hoe 12V kwijt kan raken. Je kan natuurlijk makkelijker 12V van de pluspool op de 87/2 in de stekker zetten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
ok dat dat er allemaal ook nog op zit verklaart wel waarom die niet wilde starten toen ik simpelweg de brandstofpomp op 12v heb gezet en probeerde te starten.

Ik denk dat ik even een gezekerde draad van 12V direct vanaf de accu+ naar 30 leg. Dat zou de zaak wel eens kunnen helpen.
daarna zoeken naar de oorzaak van de slechte spanning. (kabelbreuk?)

Ruud.
Antwoord
#9
yes succes.
Ik heb de brandstofpomprelais voorzien van directe spanning vanaf de accu op klem 30 (aangegeven op de relais).
Tevens had ik het relais overbrugt.

hij starte meteen.
Daarna het brandstofrelais weer geprobeerd. deze blijkt stuk te zijn. 1 spoeletje doet het niet het is die van de brandstofpomp.
Dus ik moet een nieuw relais.
Wat wel apart is, is dat toen ik de kabel van de accu naar klem 30 weg haalde de zaak gewoon bleef lopen. Dus blijkbaar maakte die kabel slecht contact maar sinds de motor weer heeft gelopen is dit contact weer goed (genoeg).

Pfff probleem opgelost. nieuw relais erin en de verbinding in de gaten houden naar klem 30. als deze het nog 1 keertje laat afweten ga ik een nieuwe kabel trekken.

bedankt allemaal!
Antwoord
#10
Haarscheurtjes. Alle soldeer op het relais even laten vloeien. Bewaren als reserve.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Knipperlicht en alarmlichten doen het niet meer Linde en koen 1 56 24 May 2025, 21:56
Laatste bericht: BartJu
  Zekering brandstofpomp B230F stoffel 4 358 10 March 2025, 14:31
Laatste bericht: stoffel
  Problemen met dashboardcluster Volvo 240 1990 roger2401990 4 827 28 November 2024, 10:55
Laatste bericht: roger2401990
  Volvo 480 hoe bestaat het, maar ja jongens zijn bezig en jong. Imke Akkrum 2 388 11 September 2024, 20:39
Laatste bericht: Imke Akkrum
Lightbulb Volvo S40 2.4 benzine 2004 Armosiik 0 419 17 July 2024, 02:52
Laatste bericht: Armosiik
Question Ruitenwissermotor volvo 240 KKB 2 584 15 July 2024, 21:06
Laatste bericht: KKB
  Probleem met Volvo radio aansluiting Kogelman 6 1.339 23 February 2024, 18:16
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 polar start niet meer Denny 5 1.103 27 October 2023, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  B230F start soms niet Van Schellen 4 1.017 12 September 2023, 20:11
Laatste bericht: BartJu
  V40 2002 binnenverlichting werkt niet RemcoStarterV40 0 784 13 April 2023, 18:58
Laatste bericht: RemcoStarterV40

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)