Berichten: 12
Topics: 6
Lid sinds: Apr 2010
Beste forumbezoekers,
Op dit moment ben ik op zoek naar een Volvo 240 waarin ik nog geruime tijd flinke afstanden kan rijden. ik schat dat ik zo'n minimaal zo'n 25k - 30k per jaar zal rijden, waaronder regelmatig naar Frankrijk. Ik heb een passende Volvo gevonden: 240 2.0i Polar uit 1992 met 290000km op de teller. Bij navraag hoor ik verschillende verhalen over het inbouwen van een G3-gasinstallatie. De een adviseert me een 850 diesel, de ander zegt dat een gasinstallatie in deze Volvo onverstandig is en/of technisch niet kan, de gasinstallateur zegt dat het allemaal prima kan, etc. Meningen te over. Tijd dus om ervaringen en adviezen te krijgen van de werkelijke kenners. Wie kan enig licht laten schijnen op deze keuze?
Aanvullende vraag: is een koopprijs van 4000 euro reeel?
Alvast dank!
Berichten: 12
Topics: 6
Lid sinds: Apr 2010
Kunt u mij uitleggen waarom dit niet kan?
Berichten: 3.254
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Citaat:Aanvullende vraag: is een koopprijs van 4000 euro reeel?
Voor een 240 2.0i Polar uit 1992 met 290000km op de teller?
Phoeh! da's een hoop geld.
Zeker voor een 2L uitvoering
Tenzij het een Italiaanse Superpolar is met full options; als het een standaard 13 in een dozijn 2.0 kale polar is, dan is het veels te veel imho.
Check:
Volvo 245 Polar 1992 op LPG ; deze prijsklasse moet je dan ongeveer in denken
Berichten: 417
Topics: 15
Lid sinds: Mar 2005
Een G3 type installatie kan wel degelijk op een 240. Wat niet kan is een G3 vermelding op het kenteken en dus "genieten" va het lagere G3 belastingtarief.
G3 op kenteken is mogelijk vanaf 1-1-1995 en op oudere wagen die gelijke specs hebben als hun broertjes vanaf 1-1-1995. In de praktijk dus voor de eerste 850's en de 940's.
@pwaes - Waarom is een 850 geschikter voor lange afstanden? We praten nog steeds over een reiswagen van formaat en niet over een Reliant Robin. Persoonlijk vind ik een 850 slaapverwekkend saai en een 240 heerlijk rustgevend.
Gegroet,
Erik
Na 11 jaar nu zonder Volvo
Berichten: 12
Topics: 6
Lid sinds: Apr 2010
Dank aan alle beantwoorders voor de uitvoerige en verhelderende uitleg!
Zo langzamerhand kom ik tot de conclusie dat ik, de 240 ten spijt, moet kiezen voor een 850 met een G3-installatie, omdat het belastingvoordeel voor mij van wezenlijk financieel belang is. Nu is mijn oog gevallen op een 850 met een B5252FS motor (volgens kenteken). Deze auto heeft 330k op de teller met een prijs van 3000 euro. Verstandige keuze om daar een G3-installatie in te bouwen? ik wil nog zeker 5 jaar met deze auto verder zonder al te veel problemen. Regelmatige check-ups en onderhoud vind ik prima en noodzakelijk.
Als er iemand een tip heeft voor een bedrijf dat tegen een redelijke prijs/kwaliteitsverhouding een G3-installatie kan inbouwen (in het westen van het land), dan houd ik mij aanbevolen.
Berichten: 288
Topics: 31
Lid sinds: Aug 2007
Ik heb nog wel een V70 classic Bifuel (is G3) als je interesse hebt mail maar
245 GL => B230F aka De Rooie
Berichten: 287
Topics: 9
Lid sinds: Aug 2009
En ik een 960 estate op G3 met slechts 220.000 km op de teller te koop.
Die heeft zijn plaatsje afgestaan voor een 240 op gas G2. Fiscaal minder aantrekkelijk, ik was dit bedrag toch al per maand kwijt. Rij zo'n 33k per jaar en dat kan prima in een 240.
Een 850 is echt een hele andere auto, stuk dynamischer, maar de 240 heeft wel meer een relaxed karakter.
Heb ook een 850 sedan en een 240 en mijn voorkeur gaat echt uit naar een 240, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
www.volvorider.web-log.nl<br />Volvo 240 estate Classic LE MY 93 nr 1046/1600<br />Volvo 240 sedan Super MY 91, G3<br />Volvo 850 sedan T5 MY 94 (alter II)<br />http://twitter.com/volvorider2
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Ik rij ook een 240 op gas, met een kilometrage van 30.000 per jaar.
Heerlijk relaxed, belastingvrij.
Dus als het om de kosten gaat, een nette 240 belastingvrij is ook nog wel te vinden.
Doe er 1000 euro bovenop (eerste jaar belasting die je dan niet betaald) de 4000 die je uit wilt geven.
http://link.marktplaats.nl/339017959
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 142
Topics: 3
Lid sinds: Jan 2010
Mijn reactie is: LPG inbouw etc is waarschijnlijk niet het probleem, maar ga je de kosten er nog uithalen? Ik weet niet hoe de rekensom uitvalt (wegenbelasting, brandstofkosten, kilometrage) maar met een auto met 290.000 km loop je natuurlijk het risico dat er allerlei mankementen aan zitten te komen. Ik roep maar wat, als blijkt dat de remschijven op zijn, of de koppeling of versnellingsbak beginnen op te spelen, dan heb je te maken met een dure reparatie, en kan je besluiten een oude auto gewoon weg te doen, maar als je net een bom duiten hebt geinvesteerd in een gasinstallatie is dat extra zuur. Een bijkomend probleem is als je een ongeluk(je) hebt. Een oude auto is gauw total-loss. Als de verzekering alleen de dagwaarde uitkeert, dan ben je de pineut, want een net ingebouwde gasinstallatie telt niet echt mee voor de dagwaarde. En de kans op een ongeval is even groot met een oude auto als met een nieuwe
Wat je dus mee moet wegen is: hoeveel kun (en wil) je zelf repareren? Hoe betrouwbaar moet het beestje zijn? Ondanks de leeftijd zal het periodiek onderhoud altijd moeten plaatsvinden, en met een oude auto is dat altijd duurder dan met een nieuwe, doe je dat allemaal zelf? De auto is nu 18 jaar oud. Ik weet niet precies hoe de ontwikkelingen zijn met de oldtimerregeling, maar het duurt nog 7 jaar voor het beestje belastingvrij is. Dat is een flinke periode met flink wat mankementen als je pech hebt.
Berichten: 292
Topics: 10
Lid sinds: Apr 2009
In zijn algemeenheid verwacht ik dat een 240 minder onderhoudskosten zal kennen dan een 850 met > 300.000km, denk dat je daardoor het G MRB nadeel van de 240 er best snel uit hebt t.o.v het G3 MRB voordeel van de 850,
Het comfortabele onderstel van een 850 vraagt al wat meer "onderhoud" dan het wat conventionelere onderstel van de 240, mijn ervaring is dat een 850 minder duurzaam is dan een 240 (of een 940)
8555152121 418 1994
5263213001 719 2019