Topics: 33
Even een balletje ter discussie opgooien.
Waarom blijven rotzooien met de K-Jetronic luchtweger en poreuze leidingen? Voldoet een B230F injectiesysteem ter vervanging van dit hele gebeuren? Mij lijkt het mogelijk. Luchtmassameter voor de TIC, BDP sensor en vliegwiel installeren, gewoon alles overzetten dus.
Vage oplossingen zoals MS geloof ik niet in.
Topics: 22
Hey,
daar ben ik het mee eens. K-jet kan goed werken maar na 30 jaar is het soms erg ver versleten, dan kan het behoorlijk duur zijn om het te repareren. Is wel flink wat werk om netjes om te bouwen maar bij de meeste 30 jaar oude volvo'sis het wel de moeite waard om het blok er eens uit te tillen en alle seals, carterpan-dichting en eventueel nog wat meer aan de motor te doen, zeker bij een turbo kan er nog veel meer spul olie lekken. Dan is een ander vliegwiel en wat andere sensoren er zo op te zetten. De motor kabelboom van een nieuwere 240 past ook gemakkelijk.
Zelf heb ik nu in mijn 240 turbo+LH 2.4. Mijn 240 is een originele B230F, dus hoefde ik niet over te stappen van K-jet naar MS/LH etc, maar kon gewoon de turbo brandstofcomputers inpluggen en wat kleine andere dingen aanpassen en het werkt. Verlengen aansluiting luchtmassameter was het meeste werk. Verder moeten de originele turbo-injectoren van een B230FT in serie geschakeld worden met een stel weerstanden, maar ik heb andere gekocht die dat niet hoeven dus dat was ook al geen werk meer. De standaard pomp kan ook meer dan genoeg leveren voor normaal++ turbo gebruik, dat zit ook wel goed. Het draadje van het vol-last signaal moet ook nog weg, verder is alles al helemaal klaar voor turbo gebruik.
Bij mijn 240 werkt het goed, de eerste testritten gaan goed en het trekt echt stevig op.
Als je naar LH 2.4 op een B21 turbo gaat zou ik wel kijken naar een systeem van een B200FT ivm met ontstekingstijdstip (kleinere boring vergeleken met B230FT). B230F computers kunnen wel werken maar veel mensen die het geprobeerd hebben kregen er snel detonatie mee, niet aan te bevelen dus...
Afhankelijk van de versie LH 2.4 wil het systeem ook een snelheidsignaal hebben, dat heb je niet in een pre 1986 240. Sommige computers geven alleen een foutcode, andere gaan ook wat minder goed stationair lopen etc. Beetje mee experimenteren of een 1986 achteras, óf een simpele sensor op de cardan-as die de bouten van een kruiskoppeling ziet, dat werkt volgens mij ook.
MS kan ook zeer goed werken, moet alleen goed geïnstalleerd worden, maar dat is logisch. Zelf heb ik het niet nodig.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Topics: 2
@242 turbo: Ik ben van plan om het inlaatspruitstuk van mijn huidige B230F over te zetten op een B21ET maar wel i.c.m. MegaSquirt.
@JW240: Ik begrijp hieruit dat jij een turbo heb geschroeft op een B230F. Heb je nog wat aan de compressie veranderd/verlaagd of is het ook goed te doen met de standaard compressie? en met hoeveel druk rij je dan?
Volvo 240GL Sedan 1989 B230F, elektrische fan en draco's. Volvo 940 Estate turbo 1997 B230FK ,19T en 3" DP. Honda CBR900 Fireblade Streetfighter/Stuntmotor. Yamaha WR450F Enduro/Supermotard
Topics: 22
Chiel schreef:@JW240: Ik begrijp hieruit dat jij een turbo heb geschroeft op een B230F. Heb je nog wat aan de compressie veranderd/verlaagd of is het ook goed te doen met de standaard compressie? en met hoeveel druk rij je dan?
ja, een turbo op de B230F. compressie is niet verlaagd. Bij mijn 240 staat de druk nu op .4-.45 bar, rustig de druk opbouwen, goed de wideband in de gaten houden, de motor er aan laten wennen. Vriend van me in de USA heeft hetzelfde gedaan en die rijd er nu al zeker 60.000 km mee zonder problemen. Die motor heeft nu al ergens in de 3 ton gelopen. Zelf denk ik dat ik tot ongeveer 1 bar ga draaien, maar dat weet ik nog niet. In ieder geval niet op de limiet van de turbo.
hoge compressie + turbo kan problemen geven maar als je er voor zorgt dat de motor de warmte goed kwijt kan ben je al een best end op weg om problemen te voorkomen. Tuurlijk kun je met een lagere compressie meer power maken, maar dat hoef ik niet. trouwens, met E85 is het ook geen probleem.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni