Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
manual boost controller B21et met een TD04 turbo
#1
Ik heb afgelopen week een Td04 op de b21ET gemeubeld.
Maar omdat het een LPT is ,is het op dit moment een downgrade!
De LPT heeft slechts een boost van 0,3 bar ,terwijl de ouwe "Gerrit " op de 0,5 bar zat.

Ik heb het nu even opgelost met een trekveer aan de wastegate om 'm langer dicht te houden , maar een MBC is natuurlijk fraaier.
Hoe zijn de ervaringen hier ?
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#2
Ik heb er eentje, bevalt goed. Het is een noname dingetje dat ooit uit een groupbuy komt van het volvo700forum (via ebay).
Ik heb 'm niet op hele hoge druk staan omdat anders het motormanagement ingrijpt met een fuelcut... Ik had m in eerste instantie veel te hoog staan, dan weet je niet wat je meemaakt :bolt:
Antwoord
#3
M'n schoonbroertje gebruikt er ook eentje op z'n lpt. Gaat prima hoor, 0,7 bar is goed te doen in ieder geval. Wel eens begrepen dat als je te ver gaat dat de boost dan ook gaat 'spiken' door de vertraagde drukopbouw in de slang naar de wastegate.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#4
Dus zo'n MBC-tje bevalt goed.
Zojuist nog een proefritje gedaan -met de trekveer op de wastegate- en ik kom al tot de 0,36 bar.
En die 0,06 bar verhoging was al een heel verschil.
Op zoek naar een MBC dus....
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#5
Vergat ik te melden net. Er zijn twee types. Met drie en met twee aansluitingen. Als ik me niet vergis moet je die met drie aansluitingen hebben. De andere is alleen een restrictie in de slang. De derde aansluiting circuleert lucht of zoiets. Maar dat kan Google je vertellen.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#6
Ik (en het merendeel van de 700vereniging) heeft een ordinaire kogel-veer-draaiknop versie, met maar 2 aansluitingen.
[Afbeelding: 81da3fd6378148812137b55a97c23c63.image.120x120.JPG]
Spiken kan je voorkomen door stevige en korte slangetjes te gebruiken.
Antwoord
#7
OW dus de volvo's zijn niet zo kieskeurig? Mooi om te weten dan, straks voor m'n 242 ook wel mooi.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#8
We gaan met de info aan de slag....
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#9
Ik heb het destijds eens opgezocht, maar de versie met 3 aansluitpunten (waarvan je er 1 ongebruikt laat) en bovenop de draaiknop schijnt de betere te zijn. Ik zal eens kijken of ik het ergens nog terug kan vinden.

Ik heb er 1 van Molli, ding werkt goed, mits goed aangesloten (ja, zelfs zo'n MBC is fout aan te sluiten, zoals Nicky740 ooit ondervond...)
Antwoord
#10
Het is inderdaad beter dan die dingetjes die lucht laten weglekken. Die weggelekte lucht is namelijk wel gemeten door je LMM. Als je er nog een betrouwbaar bronnetje bij hebt zou dat mooi zijn, want ik praat nu ook maar wat na (borrelpraat/internetwijsheden etc). Wat het precieze effect is van dat lucht weglekken.
Of die R-spec dingen dat ook doen weet ik eigenlijk niet eens, ik dacht van niet. Het is eigenlijk simpelweg een balletje die een slang dichtdrukt met een veer. Daardoor wordt de klep pas later bediend. Zodra hij een bepaalde druk heeft gaat het slangetje pas lucht doorlaten en wordt de boost geregeld. Sommigen doen er simpelweg een t-stukje in het originele slangetje, lang slangetje aan de T naar de cabine en je kan hem zelf regelen.

Verkeerd om aansluiten maakt op zich niet uit, je merkt het meteen zodra je goed gas geeft. Je gaat je wel lekker hard. Uiteraard niet doorstampen als je ziet dat je boostmeterje 360 graden draait, op zich wel link voor je koppakking en drijfstangen enzo...
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 2.533 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.567 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.030 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.188 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  Hulpgevraagd K-jet B21et b.b. 0 4.126 28 June 2016, 21:19
Laatste bericht: b.b.
  Afstellen ontsteking B21ET b.b. 0 3.954 3 May 2016, 11:49
Laatste bericht: b.b.
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 5.772 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 5.643 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 7.512 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 15.983 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)