Berichten: 1.780
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Ik heb afgelopen week een Td04 op de b21ET gemeubeld.
Maar omdat het een LPT is ,is het op dit moment een downgrade!
De LPT heeft slechts een boost van 0,3 bar ,terwijl de ouwe "Gerrit " op de 0,5 bar zat.
Ik heb het nu even opgelost met een trekveer aan de wastegate om 'm langer dicht te houden , maar een MBC is natuurlijk fraaier.
Hoe zijn de ervaringen hier ?
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Ik heb er eentje, bevalt goed. Het is een noname dingetje dat ooit uit een groupbuy komt van het volvo700forum (via ebay).
Ik heb 'm niet op hele hoge druk staan omdat anders het motormanagement ingrijpt met een fuelcut... Ik had m in eerste instantie veel te hoog staan, dan weet je niet wat je meemaakt :bolt:
Berichten: 2.836
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
M'n schoonbroertje gebruikt er ook eentje op z'n lpt. Gaat prima hoor, 0,7 bar is goed te doen in ieder geval. Wel eens begrepen dat als je te ver gaat dat de boost dan ook gaat 'spiken' door de vertraagde drukopbouw in de slang naar de wastegate.
Berichten: 1.780
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Dus zo'n MBC-tje bevalt goed.
Zojuist nog een proefritje gedaan -met de trekveer op de wastegate- en ik kom al tot de 0,36 bar.
En die 0,06 bar verhoging was al een heel verschil.
Op zoek naar een MBC dus....
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 2.836
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Vergat ik te melden net. Er zijn twee types. Met drie en met twee aansluitingen. Als ik me niet vergis moet je die met drie aansluitingen hebben. De andere is alleen een restrictie in de slang. De derde aansluiting circuleert lucht of zoiets. Maar dat kan Google je vertellen.
Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
6 February 2014, 14:16
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 February 2014, 14:20 door Dopski.)
Ik (en het merendeel van de 700vereniging) heeft een ordinaire kogel-veer-draaiknop versie, met maar 2 aansluitingen.
Spiken kan je voorkomen door stevige en korte slangetjes te gebruiken.
Berichten: 2.836
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
OW dus de volvo's zijn niet zo kieskeurig? Mooi om te weten dan, straks voor m'n 242 ook wel mooi.
Berichten: 1.780
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
We gaan met de info aan de slag....
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 1.718
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2011
Ik heb het destijds eens opgezocht, maar de versie met 3 aansluitpunten (waarvan je er 1 ongebruikt laat) en bovenop de draaiknop schijnt de betere te zijn. Ik zal eens kijken of ik het ergens nog terug kan vinden.
Ik heb er 1 van Molli, ding werkt goed, mits goed aangesloten (ja, zelfs zo'n MBC is fout aan te sluiten, zoals Nicky740 ooit ondervond...)
Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Het is inderdaad beter dan die dingetjes die lucht laten weglekken. Die weggelekte lucht is namelijk wel gemeten door je LMM. Als je er nog een betrouwbaar bronnetje bij hebt zou dat mooi zijn, want ik praat nu ook maar wat na (borrelpraat/internetwijsheden etc). Wat het precieze effect is van dat lucht weglekken.
Of die R-spec dingen dat ook doen weet ik eigenlijk niet eens, ik dacht van niet. Het is eigenlijk simpelweg een balletje die een slang dichtdrukt met een veer. Daardoor wordt de klep pas later bediend. Zodra hij een bepaalde druk heeft gaat het slangetje pas lucht doorlaten en wordt de boost geregeld. Sommigen doen er simpelweg een t-stukje in het originele slangetje, lang slangetje aan de T naar de cabine en je kan hem zelf regelen.
Verkeerd om aansluiten maakt op zich niet uit, je merkt het meteen zodra je goed gas geeft. Je gaat je wel lekker hard. Uiteraard niet doorstampen als je ziet dat je boostmeterje 360 graden draait, op zich wel link voor je koppakking en drijfstangen enzo...