29 August 2014, 14:50
Hoi,
De B21ET wil niet meer starten, ttz start wel maar blijft niet draaien. Er was vanalles aan de hand ⦠een lang verhaalâ¦. Hopelijk kan iemand helpen.
Deze draaide vroeger (een maand geleden) , en niets op aan te merken met oude kabelboom en oude inlaatpakking. Ondertussen pakking aan benzineverdeler/spinnekop vervangen (tussen verdeler & luchtfilterhuis) want deze was lek, inlaatpakking vervangen (was lek) en de kabelboom vervangen (isolatie opgelost van meerdere draden). Alle vacuümslangen werden ook vervangen omdat deze lekker gaar waren (oud, verstorven & poreus).
De motor krijgt een vonk, na uitdraaien van deze bougies zijn deze goed nat. De koudstartinjector werkt ook want benzine in inlaatspruitstuk. De pomp onder de auto draait ook 5 sec als het contact aangezet wordt.
Ook nieuwe bougiekabels, nieuwe bougies, nieuwe rotor (5,1 kOhm â oude was 4,9kOhm) , nieuwe kap, nieuwe vacuümslangen, nieuwe kabelboom, â¦.
Kan er normaalgezien niet gestart worden zonder koudstartinjector ook ? (fiche afkoppelen)
Wat kan de oorzaak hiervan zijn ? Het vacuum is nu alleszinds beter of vroeger wellicht, dus moet mengsel opnieuw afgesteld worden ??.
De motor start, slaat aan en valt dan stil. De motor draait in het geheel 1 of 2 seconden. De vacuum(turbo-meter)-meter beweegt de wijzer naar het zwarte gedeelte (onderdruk) maar komt er niet. Bij het verminderen van de CO-regelvijs tot minimum (tegenwijzerzin draaien) wordt het starten iets beter, maar motor valt nog steeds stil. Hoeveel toeren moet zo een regelvijs eigenlijk hebben opdat de motor zou blijven draaien of goed draaien ? Volgens mij kan het vacuum niet opgebouwd worden en wordt de plaat niet opgetild vd luchtweger en zit daar het probleem ergens. Motor heeft benzine en vonk, maar krijgt geen lucht dus valt stil. Waar kan dit aan liggen ??
Als deze manueel omhoog gehouden wordt, zodat er een luchtspleet voorhanden is, moet de motor toch aanslaan / blijven draaien ?
De gasklep zelf is wel gedemonteerd geweest uit het gasklephuis, kan het zijn dat deze verkeerd afgesteld is nu ? Ergens data van te vinden ofzo hoe af te stellen? Volgens mij kan je deze maar gewoon demonteren en terug monteren â¦
Bij gas geven en starten ontstaan er backfires richting Luchtweger en 1 keer kwam er een wolk uit de inlaatpakkingâ¦dus gas geven om te starten is niet de goede manier.
Deze heeft/had wel EGR (auto komt van Frankrijk) en dat is er nu afgegooid want de buis zat toch maar verstopt. De EGR temp-âvoelerâ zit nog in de motorkop, anders zit er een gat in de kop en loopt het koelwater er uit. Daar zijn nu geen slangen meer op aangesloten. Bij mijn weten gaat dit geval maar open als het koelwater warm wordt en stuurde dan zo de uitlaatgassen terug naar de gasklep (= inlaat)
Er zijn 2 aansluitingen op deze : 1 kwam vh grote EGR ventiel dat in verbinding stond met de uitlaatcollector. De andere aansluiting ging naar het vacuum net onder de gasklep dus. Op het gasklephuis is dit nu afgestopt. Maar het EGR gedoe heeft er weinig mee te maken volgens mij.
Vooronsteking staat op 15° wat toch goed is volgens de data en sticker in de wagen ? Draaide voordien wel goed daarop.
Weerstand gemeten van de dempdrukregelaar / WUR (warm up regulator) / warmdraairegelaar :
Weerstand koudstartinjector :
Weerstand auxiliary air valve / hulp-luchtregelaar :
Ik weet de exacte waarden niet meer in de goede volgorde, maar ik mat iets van 18 Ohm, 19 Ohm en 48 Ohm , dus lijkt me wel in orde ... ;-)
Of oorzaak eerder in kabelboom ? Volgens mij niet â is een splinternieuwe van Elbert Bos dus ik ga er van uit dat deze goed is.
Misschien ook eens de vacuümslangen controleren of de aansluitingen overal goed aangespannen zijn en geen valse lucht trekken !
Compressietest is goed, waarden liggen tussen 9,5 en 10 bar.
Er zit ook zo een vertragingsventiel op de vacuumaansluiting vd stroomverdeler. Volgens hetgeen dat ik gevonden heb moet dit vertragingsding wel dicht bij de WUR zitten en niet op de stroomverdeler dus ! Ik heb eens vergeleken bij een andere turbo, daar zit geen EGR op origineel en dit vertragingsdoosje zit er ook niet op ! Al zeker niet op de stroomverdeler.
Als je er niets van snapt zal ik eens foto posten van het vertragingsdoosje etc. Heeft een vertraging van 1sec vond ik terug.
Komt er op neer dat het vacuüm niet kan opgebouwd worden en motor ergens geen lucht krijgt om te blijven draaien. Heb al gedacht om de benzinedrukken te controleren maar heeft er weinig mee te maken volgens mij, aangezien deze motor voorheen wel draaide !
Het moet gezegd dat de auto ondertussen 3j stil staat, maar een maand geleden enkele test-ritten gedaan van 5km en alles was ok. Gaspedaalrespons wat niet "ideaal" en ik had ook geen "wow" gevoel bij deze turbo. Mijn GL trekt nog sneller op dan deze B21ET Plunjer zat vast, is los nu en pedaalrespons is veel beter ondertussen, doch laatste keer nog geen "wow" gevoel. Totaal geen idee hoe een turbo hoort te rijden feitelijk. Turbo staat ook "maar" afgesteld op 0,7 bar volgens dat ik dacht, maar dit is voor later. Eerst het spul terug aan de gang krijgen ;-)
Groeten,
K von Ghent
De B21ET wil niet meer starten, ttz start wel maar blijft niet draaien. Er was vanalles aan de hand ⦠een lang verhaalâ¦. Hopelijk kan iemand helpen.
Deze draaide vroeger (een maand geleden) , en niets op aan te merken met oude kabelboom en oude inlaatpakking. Ondertussen pakking aan benzineverdeler/spinnekop vervangen (tussen verdeler & luchtfilterhuis) want deze was lek, inlaatpakking vervangen (was lek) en de kabelboom vervangen (isolatie opgelost van meerdere draden). Alle vacuümslangen werden ook vervangen omdat deze lekker gaar waren (oud, verstorven & poreus).
De motor krijgt een vonk, na uitdraaien van deze bougies zijn deze goed nat. De koudstartinjector werkt ook want benzine in inlaatspruitstuk. De pomp onder de auto draait ook 5 sec als het contact aangezet wordt.
Ook nieuwe bougiekabels, nieuwe bougies, nieuwe rotor (5,1 kOhm â oude was 4,9kOhm) , nieuwe kap, nieuwe vacuümslangen, nieuwe kabelboom, â¦.
Kan er normaalgezien niet gestart worden zonder koudstartinjector ook ? (fiche afkoppelen)
Wat kan de oorzaak hiervan zijn ? Het vacuum is nu alleszinds beter of vroeger wellicht, dus moet mengsel opnieuw afgesteld worden ??.
De motor start, slaat aan en valt dan stil. De motor draait in het geheel 1 of 2 seconden. De vacuum(turbo-meter)-meter beweegt de wijzer naar het zwarte gedeelte (onderdruk) maar komt er niet. Bij het verminderen van de CO-regelvijs tot minimum (tegenwijzerzin draaien) wordt het starten iets beter, maar motor valt nog steeds stil. Hoeveel toeren moet zo een regelvijs eigenlijk hebben opdat de motor zou blijven draaien of goed draaien ? Volgens mij kan het vacuum niet opgebouwd worden en wordt de plaat niet opgetild vd luchtweger en zit daar het probleem ergens. Motor heeft benzine en vonk, maar krijgt geen lucht dus valt stil. Waar kan dit aan liggen ??
Als deze manueel omhoog gehouden wordt, zodat er een luchtspleet voorhanden is, moet de motor toch aanslaan / blijven draaien ?
De gasklep zelf is wel gedemonteerd geweest uit het gasklephuis, kan het zijn dat deze verkeerd afgesteld is nu ? Ergens data van te vinden ofzo hoe af te stellen? Volgens mij kan je deze maar gewoon demonteren en terug monteren â¦
Bij gas geven en starten ontstaan er backfires richting Luchtweger en 1 keer kwam er een wolk uit de inlaatpakkingâ¦dus gas geven om te starten is niet de goede manier.
Deze heeft/had wel EGR (auto komt van Frankrijk) en dat is er nu afgegooid want de buis zat toch maar verstopt. De EGR temp-âvoelerâ zit nog in de motorkop, anders zit er een gat in de kop en loopt het koelwater er uit. Daar zijn nu geen slangen meer op aangesloten. Bij mijn weten gaat dit geval maar open als het koelwater warm wordt en stuurde dan zo de uitlaatgassen terug naar de gasklep (= inlaat)
Er zijn 2 aansluitingen op deze : 1 kwam vh grote EGR ventiel dat in verbinding stond met de uitlaatcollector. De andere aansluiting ging naar het vacuum net onder de gasklep dus. Op het gasklephuis is dit nu afgestopt. Maar het EGR gedoe heeft er weinig mee te maken volgens mij.
Vooronsteking staat op 15° wat toch goed is volgens de data en sticker in de wagen ? Draaide voordien wel goed daarop.
Weerstand gemeten van de dempdrukregelaar / WUR (warm up regulator) / warmdraairegelaar :
Weerstand koudstartinjector :
Weerstand auxiliary air valve / hulp-luchtregelaar :
Ik weet de exacte waarden niet meer in de goede volgorde, maar ik mat iets van 18 Ohm, 19 Ohm en 48 Ohm , dus lijkt me wel in orde ... ;-)
Of oorzaak eerder in kabelboom ? Volgens mij niet â is een splinternieuwe van Elbert Bos dus ik ga er van uit dat deze goed is.
Misschien ook eens de vacuümslangen controleren of de aansluitingen overal goed aangespannen zijn en geen valse lucht trekken !
Compressietest is goed, waarden liggen tussen 9,5 en 10 bar.
Er zit ook zo een vertragingsventiel op de vacuumaansluiting vd stroomverdeler. Volgens hetgeen dat ik gevonden heb moet dit vertragingsding wel dicht bij de WUR zitten en niet op de stroomverdeler dus ! Ik heb eens vergeleken bij een andere turbo, daar zit geen EGR op origineel en dit vertragingsdoosje zit er ook niet op ! Al zeker niet op de stroomverdeler.
Als je er niets van snapt zal ik eens foto posten van het vertragingsdoosje etc. Heeft een vertraging van 1sec vond ik terug.
Komt er op neer dat het vacuüm niet kan opgebouwd worden en motor ergens geen lucht krijgt om te blijven draaien. Heb al gedacht om de benzinedrukken te controleren maar heeft er weinig mee te maken volgens mij, aangezien deze motor voorheen wel draaide !
Het moet gezegd dat de auto ondertussen 3j stil staat, maar een maand geleden enkele test-ritten gedaan van 5km en alles was ok. Gaspedaalrespons wat niet "ideaal" en ik had ook geen "wow" gevoel bij deze turbo. Mijn GL trekt nog sneller op dan deze B21ET Plunjer zat vast, is los nu en pedaalrespons is veel beter ondertussen, doch laatste keer nog geen "wow" gevoel. Totaal geen idee hoe een turbo hoort te rijden feitelijk. Turbo staat ook "maar" afgesteld op 0,7 bar volgens dat ik dacht, maar dit is voor later. Eerst het spul terug aan de gang krijgen ;-)
Groeten,
K von Ghent
MY88 240 GL b230kH z34/34 / MY84 245 TURBO B21ET / MY87 740 GLE TD D24T / MY90 240 B200E