Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Geen verlichting maar wel groot licht..
Heb al wat rond gezocht hier in de elektro afdeling, ook een topics over gelijksoortig verschijnsel :-\ (al hoewel Big Grin) gevonden.
Maar heeft me niet tot de oplossing gelijd gezien het toch andere modelen betreft dan mijn 265 GL 1978.

Vanmorgen was alles nog OK en plots vanmiddag stap ik in en doet mijn verlichting het niet meer, alles doet het behalve de 2 koplampen voor normale verlichting. Geen doorgebrande zekering of aangebakken stekkers, schakelaar op dashboard is 3 polig en ziet er ok uit.
Het grootlicht relay hoor ik in alle standen schakelen en brand het ook maar blijft uiteraard niet aan.

Op een of andere manier krijgen de normale lampen geen stroom meer.
Ergens zit ik te denken aan een relay maar kan me niet voorstellen welke dat moet zijn.

Ik neem aan dat het relay onder de motorkap links voor volgens opgave alleen maar grootlicht schakeld.

Klopt dat? Zit er nog ergens een relay verstopt dat hier meewerkt? ???
Wie van de vroege 260 kenners weet waar dat zou kunnen zitten?

BVD

Marcel.
Antwoord
Die schakeling is vrij simpel op papier, geen zekeringen of relais voor dimlicht, alleen het schakelrelais. Voor dimlicht loopt de stroom eerst nog door een "lampje-kapot" waarschuwingsdoos, misschien is die kapot.

Je zou eens moeten kijken of er 12V uit pin 56b op het schakelrelais komt als je het dimlicht aanzet. Als je deze draad volgt kom je bij de warme (ongezekerde) kant van zekering 14 en vanaf diezelfde kant vervolgens bij pin 56b het lamp-kapot ding, rond, 4 bij 5 cm, wit.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Heb je beide lampjes al gecontroleerd of ze niet kapot zijn? Ik heb ooit een keer gehad dat ze beide tegelijk de brui eraan gaven, toeval bestaat echt Big Grin.

Je zegt dat het grootlicht wel seint maar niet blijft staan? In dat geval zou ik toch even de stekker aan het grootlichtrelais even loshalen en kijken of deze niet gecorrodeerd is. Anders het relais doormeten of het nog goed is.
Antwoord
Beide lampjes kapot Big Grin dat zou 'n bak zijn, dat ga ik zeker nog als eerste controleren.. Maar dan zou de verklikker dat toch moeten aangeven.. Alle stekker van het gehele circuit had ik gisteren al nagekeken en de pinnen waarnodig opgeschuurt. Heb niets vreemds kunnen ontdekken.

Als ik het verhaal van marc goed begrijp dan schakeld het grootlichtrelay dus ook het dimlicht via pin 56b.
Dus goed mogelijk dat die de geest heeft gegeven.. Ga straks maar eens e.a. doormeten en morgen dan maar eens bij de sloop langs om te kijken of ik een nieuwe verklikkerrelay en grootlichtrelay kan vinden. Anders maar een nieuwe bestellen..

Bedankt voor de reactie zover.. Smile
Antwoord
De storing is opgelost Smile het probleem zat 'm in de schakelrelay voor grootlicht onder de motorkap.
Deze vervangen (€5 op de sloop Big Grin ) en alles deed het weer naar behoren..

Voor degene die er om verlegen zit heb ik een scan gemaakt van het bedradingsschema + stuklijst voor 260 model 1978.
De kleur codes kloppen bij de mijne i.i.g. voor gene meter, bijna niets kwam overeen met de werkelijkheid, maar met een beetje gevogel en denkwerk kom je er wel uit. Ook hebben de vroegere modelen 12 ipv 14 zekeringen in dit geval loopt de hele handel via zekering 12..

[Afbeelding: 2601978bedradingschema.th.jpg]

of

http://members.home.nl/alsdewiedeweerga/...schema.JPG

Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  240 brandstofpompen krijgen geen spanning Volvo240 4 726 28 September 2024, 06:31
Laatste bericht: Volvo240
  Volvo 480 hoe bestaat het, maar ja jongens zijn bezig en jong. Imke Akkrum 2 484 11 September 2024, 20:39
Laatste bericht: Imke Akkrum
  Dim verlichting doet het niet - OPGELOST - Boet 2 1.824 17 November 2022, 18:11
Laatste bericht: Boet
  accu loopt leeg met licht aan hun 20 7.062 4 December 2021, 15:08
Laatste bericht: Marc1970
  Verlichting tellerbak Boet 12 5.469 6 November 2021, 22:22
Laatste bericht: Volvo240
  Kilometerteller defect maar snelheidsmeter niet. DanielR 23 20.130 10 August 2021, 22:10
Laatste bericht: BartJu
Wink Start probleem maar toch ook niet Lubse 11 7.109 6 April 2021, 15:22
Laatste bericht: Lubse
  Slecht starten, geen gehoor brandstofpomp EliasL 9 4.565 7 March 2021, 17:28
Laatste bericht: Grey240Polar
  Ervaringen met LED-verlichting benedicth 7 4.284 6 March 2021, 20:30
Laatste bericht: Grey240Polar
  vreemd probleem geen reverse switch Lee 6 3.571 28 October 2020, 11:39
Laatste bericht: Lee

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)