Berichten: 152
Topics: 56
Lid sinds: Jan 2012
Rijdend met verlichting aan, loopt mn accu langzaam leeg. Wat kan de oorzaak zijn?
-spanning op de accu , moter loopt niet, is ongeveer 12.6v
-spanning op de accu, moter op 2000 toeren, is ongeveer 13.0v
-spanning op de accu, motor op 2000 toeren lichten aan, is ongeveer 12.7v
-spannng op de accu, motor stationair op 1000 toeren lichten aan, loopt terug naar 12.0v
Berichten: 9.899
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dat is te laag om een accu geladen te houden, 13,8 kom ik meest tegen als minumum laadvoltage. Misschien zijn de koolborstels aan vervanging toe. Of er zit teveel weerstand/verlies ergens in het systeem en dan is de accu zelf wel een goede verdachte, evenals massakabels.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 152
Topics: 56
Lid sinds: Jan 2012
Dank. Accu houdt de spanning, als de moter niet loopt, wel redelijk vast op 12.6v. Heeft de dynamo ook eigen massakabel, of krijgt deze massa via bevestiging aan de moter?
Berichten: 2.404
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Ik zie ook waardes van boven de 13V wanneer ik het uitlees met lopende motor. Zijn de amperages wel voldoende vanuit de dynamo.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 9.899
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De dynamo heeft een eigen massakabel, kort blauw stuk naar het blok.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 152
Topics: 56
Lid sinds: Jan 2012
Ik zoek nu een vervangende courante bosch dnamo. Weet iemand een typenummer? Ik kan ze niet vinden. Is voor een volvo 265 uit 1978. een v6 dus.
Berichten: 105
Topics: 11
Lid sinds: Feb 2018
(30 November 2021, 17:08)hun schreef: Ik zoek nu een vervangende courante bosch dnamo. Weet iemand een typenummer? Ik kan ze niet vinden. Is voor een volvo 265 uit 1978. een v6 dus.
Wat Marc zegt, kijk eens naar de borstels, die zijn makkelijk te vervangen. Beter idee dan een ander oud ding erin te schroeven..
Berichten: 682
Topics: 59
Lid sinds: Feb 2006
12,6 V na enige tijd stilstand zou ik beoordelen als een voldoende tot goed geladen accu.
Brandt het acculampje bij draaiende motor?
Ja? Dan heb je inderdaad een laadprobleem, en dat begint meestal met de al genoemde koolborstels.
Nee? Dan is de volgende vraag: Doet het lampje het nog wel (m.a.w. doet die het bij op contact zetten als alle lampjes ter controle even aan gaan)?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 152
Topics: 56
Lid sinds: Jan 2012
Lampje brand, maar als de auto start gaat het uit. Dynamo laadt dus wel iets denk ik. Lampje gaat bij stationair wel een klein beetje branden.
Berichten: 9.899
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Nou ja het lampje is zo geschakeld dat ie tussen laadvoltage en 'leegvoltage' zit, als de dynamo niet draait, komt het accuvoltage op de lamp en gaat ie dus branden (en de accu loopt leeg). Zodra de dynamo draait, hoort ie uit te gaan doordat de laadstroom evenveel volt van de andere kant levert en het lampje uit 'duwt' (letterlijk).
Maar als de laadvoltage van de draaiende dynamo lager is dan de 'leegvoltage' staat er netto een klein voltage over het lampje en gaat het flauw branden.
In mijn 144 gaan het lampje mee knipperen met het knipperlicht, als er veel verbruikers (aanjager, koplampen, ruitewissers) aanstaan, dan trekt de dynamo het net niet/net wel.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969