Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kilometerteller defect maar snelheidsmeter niet.
Zoals de titel al aangeeft is mijn kilometerteller en dagteller defect. Ik heb al wat dingen gelezen maar vrijwel altijd in combinatie met een defecte snelheidsmeter. De snelheidsmeter doet het bij mij echter prima. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Ik zit nu te denken om de hele unit te vervangen door een andere met een toerenteller. Past dit eenvoudig of zijn er nog verschillen tussen de units? Ik heb hiervoor een aantal jaar Saab gereden en daar waren nogal wat verschillen tussen de units onderling. Dit wisselde zo een beetje per jaar. Het gaat bij mij om een Volvo 240 Estate uit november 1991. Het is een 2.0 liter.

Als ik een andere unit inbouw is de kilometerstand dan eigenlijk nog aan te passen aan de huidige stand van mijn auto?

Hierbij meteen een oproep of iemand misschien nog een complete unit met toerenteller heeft liggen (en dan ook het liefst het kleine klokje naast de unit)

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Antwoord
Dit klinks als het probeem met het befaamde tandwieltje. Ik zou eens zoeken op tandwieltje op dit forum. Als dat tandwieltje stuk is doet de snelheidsmeter het nog wel.
Zelf ook afgelopen week aan de hand gehad, er staan hier veel tips en links.

Komt neer op het instrumenten paneel eruithalen gebarsten tandwieltje opzoeken repareren met superlijm.

Nadeel bij onze reparatie, sindsdien doet de tempmeter het niet meer, waarschijnlijk draadbreukje.
Antwoord
Kijk hier eens. http://www.hyperocity.com/volvo240/volvoodometer.htm
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Antwoord
Ik heb dit een keer gehad bij mijn 740 uit 1991.
Deze auto had, zoals jouw auto waarschijnlijk ook, een tellerunit die werd aangedreven door pulsen ipv door een een kabel.
De snelheidsmeter werkte wel, maar de kilometerteller bleef hangen.
Het probleem bleek een zogenoemde 'koude las' te zijn in de electronica van de telleraandrijving.

Remedie: demonteren en het printje doorsolderen.
Ik ben er al met al een uurtje of twee mee bezig geweest, daarna werkte ook de kilometerteller weer feilloos.

Succes.
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
Antwoord
Mijn dag/kmteller doet het soms wel, soms niet (snelheidsmeter werkt wel).
Met name bij lage snelheden hapert hij wat vaker dan bij hoge snelheden.
Zou het hier ook in het tandwielletkje kunnen liggen?!
Antwoord
tandwieltjes zijn een zwak punt...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Zoals gezegd tandwieltje of koude las in electronica. Om dit zeker te weten zal je de teller unit los moeten halen.
Hier zijn al heel veel artikelen over geschreven. Google eens op 'volvo 240 odometer repair'
Ga je solderen doe dit erg voorzichtig. Mol je het ic op het printje heb je een echt probleem.
Dit ic is zeer moeilijk verkrijgbaar.

Succes.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Antwoord
Vanmiddag krijg ik een complete unit met toerenteller. Op die manier hoef ik niet te solderen of tandwieltjes vervangen. Ik hoop dat het werkt.
Antwoord
Bij het vervangen van de teller moet je er op letten dat het nummer wat midden op de wijzerplaat van de teller staat gelijk is.
Is dit niet het geval, dan doet de teller het niet, of geen verkeerde snelheid aan.
Meestal begint dit nummer met een K, bij de oudste types volgens mij met een r
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
Als je de volledige unit uitbouwt zit er rechtsonder op mijn GLE(lpg) rechtsonder een rood-gele kabel.
Aarding? Kan dit iemand bevestigen ?

Op mijn SE (Diesel) zit hier niets aangesloten en de kilometerteller en snelheidsmeter doen het ook niet ?
Kan dit de oorzaak zijn?
Als ik de volledige klokkenwinkel van de SE in de GLE hang doet ie het immers perfec?
Anders kabelbreuk natuurlijk. Maar wou dat van dat (aardings?)kabeltje eerst even uitsluiten ...
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 480 hoe bestaat het, maar ja jongens zijn bezig en jong. Imke Akkrum 2 113 11 September 2024, 20:39
Laatste bericht: Imke Akkrum
  Rechter koplamp defect Rob 1 113 24 July 2024, 21:28
Laatste bericht: Rob
  Volvo 240 polar start niet meer Denny 5 655 27 October 2023, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  B230F start soms niet Van Schellen 4 623 12 September 2023, 20:11
Laatste bericht: BartJu
  V40 2002 binnenverlichting werkt niet RemcoStarterV40 0 577 13 April 2023, 18:58
Laatste bericht: RemcoStarterV40
  Dim verlichting doet het niet - OPGELOST - Boet 2 1.279 17 November 2022, 18:11
Laatste bericht: Boet
  Knipperlicht relais blijft vast hangen - EDIT de auto start helemaal niet meer marc-f 11 3.357 12 October 2022, 22:31
Laatste bericht: Rob
  Achterlicht werkt niet, remlicht wel Bart240 5 4.790 5 September 2022, 12:00
Laatste bericht: Bart240
  Help, Spoed! Volvo 240 start niet meer marc-f 4 1.438 3 August 2022, 15:13
Laatste bericht: marc-f
  Snelheidsmeter met een ochtendhumeur BeetleGrandDad 2 1.342 13 February 2022, 13:03
Laatste bericht: BeetleGrandDad

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)