Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
745 GLT 16V + Turbo project
#31
SanderGLT schreef:Hij had ze wel ja, alleen ik haal ze eraf. De balansassen worden aangedreven door een dun riempje die vlak achter de distributieriem door loopt. Als deze knapt dan neemt die de distributieriem mee en knallen de kleppen door de zuigers heen. Deze motor gaat straks een hoger toerental halen dan normaal (wordt begrenst op 6800 tpm ipv op 6000). Ik wil niet het risico lopen dat het kapot draait dan iets wat je eigenlijk niet nodig hebt (ze zitten er alleen maar voor comfort). Het kost ook vermogen, in elke balans as zitten 2 excentrice dikke stukken staal die rondgeslingerd moeten worden. Ze vragen ook veel olie, zonder die assen is er meer olie die naar de turbo kan gaan. Ik heb de krukas, zuigers, drijfstangen, vliegwiel en drukgroep laten balanceren op elkaar ook, dus er is weinig onbalans meer nu.
Sander als jij je bezeerd tijdens het sleutelen komt er dan bloed uit of longlife olie.
Ik neem steeds meer mijn pet af voor de uitleg die ik hier steeds lees. Dank
Jack
Antwoord
#32
Het is zeker iemand die weet waar die het over heeft Tongue

Dat zal echter ook wel een vereiste zijn als je een turbo op een B234F schroeft....
1986 Volvo 360 - Koni, PU, B230F...en roest
1992 Volvo 960, B204FT, M46, zwart volleder, 412
1993 Volvo 245 - B230FT, M47, green, Bilstein, Polaris, 2.5" exhaust, 412
1995 Volvo 960 Ambassador line, B6254F, M90, beige volleder, 412
Antwoord
#33
Blijft altijd een traktatie voor het netvlies ,zo'n 16 klepper.
Fantaseer wel 's over een rechtopstaande 16 klepper met dubbele carbs in de Amazon.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#34
nog meer feest voor het oog, een B234F met een M90 erachter Tongue

Druk dagje vandaag, maar wel erg productief. De motor hangt er weer in.

Vanochtend uit z'n schuilplaats gereden en de kabelboom er weer aan gehangen. Ziet er heel erg rommelig uit zo met die kabelboom over de motor heen gehangen:

[Afbeelding: dsc03564n.jpg]

[Afbeelding: dsc03565a.jpg]

[Afbeelding: dsc03571l.jpg]

Het vliegwiel er weer op:

[Afbeelding: dsc03575j.jpg]

En de koppeling. De lokale Vovlo dealer (Serva in Soest) had mij hun gereedschap geleend om de koppeling mee te centreren en om de drukplaat mee in te drukken voor je hem monteerd. Erg aardig van ze! Big Grin

[Afbeelding: dsc03579.jpg]

[Afbeelding: dsc03582c.jpg]

[Afbeelding: dsc03583f.jpg]

Versnellingsbak er weer op:

[Afbeelding: dsc03586.jpg]

[Afbeelding: dsc03587.jpg]

[Afbeelding: dsc03589e.jpg]

Tijd om hem weer de auto in te hijsen:

[Afbeelding: dsc03591j.jpg]

[Afbeelding: dsc03592l.jpg]

Dit ben ik terwijl ik poseer voor de camera:

[Afbeelding: dsc03594.jpg]

En hij zit erin! Smile Heb ook de koppeling, versnellingspook en aandrijfas enzo aangesloten. Echt een enorme verbetering die M90 tov de oude M46! Schakelt heel erg veel soepeler. De koppeling is ook een stuk zwaarder geworden, maar wel te doen nog. Heb er een koppelingsplaat in zitten van een volvo 850 in combinatie met een drukgroep van Sachs Race Engineering die een stuk harder drukt.

[Afbeelding: dsc03595t.jpg]

[Afbeelding: dsc03597p.jpg]
Antwoord
#35
Voorlopig even klaar onder de auto, dus heb hem weer op z'n wieltjes gezet:

[Afbeelding: dsc03600rfh.jpg]

[Afbeelding: dsc03602i.jpg]
Antwoord
#36
Ik ben jaloers op je werktempo. Ziet er goed uit. Wordt die koppeling na verloop van tijd niet "zachter"? Ik rij zelf nog steeds met een m46, maar zo'n m90 is toch wel heel gaaf. Kost natuurlijk wel tijd om em in te bouwen.

Succes verder.
Volvo 740 tic '84.
Antwoord
#37
Nou Harry, in het tempo waar in Sander alles erin werkt....

Petje af voor je hele project, de meesten zullen hier wel trots op zichzelf zijn als ze de auto voorzien hebben van een paar verlagingsveren Tongue
1986 Volvo 360 - Koni, PU, B230F...en roest
1992 Volvo 960, B204FT, M46, zwart volleder, 412
1993 Volvo 245 - B230FT, M47, green, Bilstein, Polaris, 2.5" exhaust, 412
1995 Volvo 960 Ambassador line, B6254F, M90, beige volleder, 412
Antwoord
#38
Bedankt allemaal Big Grin

Even een update waar ik de afgelopen dagen mee bezig ben geweest; heb inmiddels de accu en het ruitenwissersproeierresevoir (1 woord? Tongue) omgewisseld van kant van de auto. Had namelijk een N/A auto en met de turbo komt het luchtfilter aan de andere kant te zitten. Te weinig ruimte is er dan als je de accu daar hebt ipv ruitenwisser resevoir. Dus, bedrading en lijdingen omgelegd en klaar. Ben ook begonnen met de ecu in elkaar te knutselen en de bedrading hiervoor. Vandaag heb ik dit gedaan:
Heb een grotere radiator van een '98 940 (automaat) gehaald. Deze is stukken groter dan de originele die er bij mij in zat en heeft een oliekoeler ingebouwd zitten (is normaal om de automaat olie mee te koelen). Het probleem is alleen de ophanging ervan. Omdat hij zo veel groter is wordt ie niet aan de onderkant vast gehouden maar ergens op 1/5 ofzo van de hoogte. Dit icm de grote intercooler die erin komt heb ik vandaag een nieuwe ophanging voor gemaakt:

Oud vs Nieuw:

[Afbeelding: dsc03646s.jpg]

[Afbeelding: dsc03647wdu.jpg]

Ben begonnen met het pas maken van de IC en een balk gemaakt waar hij op komt te staan:

[Afbeelding: dsc03614f.jpg]

Dus deze uit de kast getrokken en begonnen:

[Afbeelding: dsc03615o.jpg]

[Afbeelding: dsc03617f.jpg]

[Afbeelding: dsc03619h.jpg]

[Afbeelding: dsc03622b.jpg]

[Afbeelding: dsc03624c.jpg]

[Afbeelding: dsc03630h.jpg]

[Afbeelding: dsc03631.jpg]

[Afbeelding: dsc03632z.jpg]

[Afbeelding: dsc03633r.jpg]

Dit is een van de twee nieuwe ophangpunten voor de grotere radiator:

[Afbeelding: dsc03635.jpg]

Ook de fan moest naar de andere kant, anders zit ie tegen de waterpomp aan:

[Afbeelding: dsc03637y.jpg]

[Afbeelding: dsc03639i.jpg]

Ben ook blij met hoe m'n nieuwe velgen eronder zitten Smile :

[Afbeelding: dsc03643.jpg]

Harry schreef:Ik ben jaloers op je werktempo. Ziet er goed uit. Wordt die koppeling na verloop van tijd niet "zachter"? Ik rij zelf nog steeds met een m46, maar zo'n m90 is toch wel heel gaaf. Kost natuurlijk wel tijd om em in te bouwen.

Succes verder.
Als het goed is blijft de koppeling zo. Je zit namelijk gewoon tegen de veren op de drukplaat in te duwen. Deze worden niet slapper na verloop van tijd als het goed is Smile
Antwoord
#39
Heb net de bovenste bevestigingspunten gemaakt voor de intercooler en ook de bovenste beugeltjes die de radiator op hun plek houden aangepast zodat ze weer passen.

Standaard vs aangepast beugeltje (nog niet gelast)

[Afbeelding: dsc03648m.jpg]

Daarna heb ik aan beide kanten van de auto zo'n ophangpunt gelast voor de intercooler.

[Afbeelding: dsc03649p.jpg]

En zo zitten de rad + intercooler + fan nu :

[Afbeelding: dsc03652d.jpg]

[Afbeelding: dsc03653n.jpg]

[Afbeelding: dsc03654g.jpg]

[Afbeelding: dsc03655z.jpg]
Antwoord
#40
En de 2e update van vandaag:

Ben begonnen aan m'n uitlaatspruitstuk:

[Afbeelding: dsc03657p.jpg]

[Afbeelding: dsc03658l.jpg]

De overgang van ovaal achtig naar rond (de ovaal achtige en ronde oppervlakken zijn wel even groot):

[Afbeelding: dsc03659c.jpg]

[Afbeelding: dsc03656l.jpg]

En op de motor:

[Afbeelding: dsc03663d.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 776 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 49.207 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
  Even voorstellen 240 Turbo Brick Japster 2 2.405 16 August 2021, 08:49
Laatste bericht: Yezzz
  amazon turbo edwin 184 145.736 27 January 2021, 23:09
Laatste bericht: edwin
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 3.004 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Project "De Belg" Huib244T 538 304.648 21 October 2020, 12:28
Laatste bericht: sludge
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 188.825 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Volvo 244/240 turbo Naciremus 1 2.947 30 November 2018, 19:04
Laatste bericht: UraniumFever
  Brum; de blauwe 245 turbo Schipper 126 98.855 30 May 2017, 23:08
Laatste bericht: Schipper
  De Volvo's van Estoque - '83 245 Turbo & '77 242 Turbo Estoque 779 454.689 6 May 2017, 20:38
Laatste bericht: sander69

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)