Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Project "De Belg"
Ja idd... dus doe ik eerst die dorpel maar Wink
Antwoord
Ferm nog go die heb ik ook gebruikt maar daar kun je helemaal nix aan aanstellen.

Vandaag weer zo'n ja/nee dag ;D
Begonnen met gaten dicht lassen in de binnenwielrand
op een gegeven moment had de beunmaat zijn plaatje klaar voor in de kofferbak
aansluitend op de binnenwielrand en de reserve wielbak.

En toen had het las apparaat er geen zin meer in....
spetteren en sputteren etc... uiteindelijk achter gekomen dat de contact tip
groot genoeg was geworden voor het 0,9mm draad ;D
En we hadden geen spare... :-\
Stom natuurlijk maar gezien het tekort aan ervaring zullen we het maar op een beginnersfoutje houden.

Toen maar een beetje met de buitendorpel gaan spelen ;D

Nouja het plaatje zit er in en de gaten in de wielrand zijn bijna allemaal dicht.
Dus toch weer wat gedaan al veel het weer wat tegen.

Morgen achter een zootje contact tipjes aan en een nieuw mondstuk, zodat we weer verder kunnen.
Hopen dat het daarna weer net zo lekker gaat als met het inzetten van de binnendorpel Smile

Nog een paar foto's dan maar;

[Afbeelding: 2h719mx.jpg]
Uhm ja... de fles is 3x zo groot als het hele apparaat ;D

[Afbeelding: mvj250.jpg]
Door al het gesputter en gepruttel is het een waar bakwerkje geworden maar we pakken de slijptol wel weer. ;D

[Afbeelding: 33bh3z5.jpg]

De gaten in ieder geval dicht gebrand Smile

[Afbeelding: 2m64z9w.jpg]

Den dorpel... ook dit past weer niet helemaal... de kanteling is nog niet scherp genoeg,
dus daar zit nog wel het 1 en ander aan klop en buig werk aan om het mooi te krijgen.
Antwoord
aRjen.T schreef:Ferm nog go die heb ik ook gebruikt maar daar kun je helemaal nix aan aanstellen.
Haha mooi dat je dat antwoord ook hier neerzet. Bij die Ferm kan je zeker geen draadsnelheid instellen?
Zo nee, laat ik die staan denk ik (al wassie maar €40).

Succes weer vandaag, die dorpel begint al ergens op te lijken!
Antwoord
Na een gezellig avondje bij mede forum lid geert-jan te hebben vertoeft,
waar we toevallig langs reden toen hij zijn Rrrr aan het wassen was de beloofde update van vanmiddag.

Weer lekker bezig geweest Smile
Nog even de plaatjes in de kofferbak afgemaakt en toen aan de dorpel begonnen Smile

[Afbeelding: 30kucuv.jpg]

ja echt mooi zit het nog steeds niet nog even via de achterkant dicht knetteren en het zit prima Smile

[Afbeelding: 2q151ko.jpg]

De dorpel passen en hier en daar een beetje op maat kloppen etc.

[Afbeelding: 1z1h2rc.jpg]

Toen het spul kaal gemaakt waar aan gelast moest worden en lekker in de lasmenie gezet
en de achterkant in de menie. Gaatjes geponst etc.

[Afbeelding: 2rc1wr5.jpg]

En het spul er in gezet Smile was nog een aardig werk om het allemaal mooi strak en aansluitend te maken
morgen nog even aflassen en de voorkant er mooi in zetten en dan zit dat ook weer Smile
Antwoord
heb je nog gedacht aan de afwatering?
Via het rooster onder je voorruit loopt al het water zo je dorpel in. Als je geen afwatergaatjes hebt, staat je dorpel vol water en kun je volgend jaar weer aan de slag..

Jullie zijn iig goed volhardend en steken er meteen goed wat tijd in! Super!
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
We boren er wel gewoon een paar gaten in ...
kunnen we mooi de boel vol spuiten met ML Wink ;D
Antwoord
Wat je kan doen is een schroeven draaier of beitel steken tussen de onderkant binnendorpel en onderkantbuitendorpel, vervolgens knijp je net naast de schroevendraaier de binnen- en buitenkant tegen elkaar. Puntlasje en het zit vast.

Resultaat: een zo goed als origineel afwateringsgat, en nog wel op het laagste punt.

Gaatjes boren is denk ik niet zon goed idee, raakt snel verstopt en het zit waarschijnlijk niet op het laagste punt dus blijft er alsnog water instaan.
Antwoord
Dat idee van DOP is wel een goeie!

Ik zou ook zo weinig mogelijk gaten boren, mede doordat je dan weer spaanders krijgt die roesten etc.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
DopdeDouwer schreef:Wat je kan doen is een schroeven draaier of beitel steken tussen de onderkant binnendorpel en onderkantbuitendorpel, vervolgens knijp je net naast de schroevendraaier de binnen- en buitenkant tegen elkaar. Puntlasje en het zit vast.

Resultaat: een zo goed als origineel afwateringsgat, en nog wel op het laagste punt.

Gaatjes boren is denk ik niet zon goed idee, raakt snel verstopt en het zit waarschijnlijk niet op het laagste punt dus blijft er alsnog water instaan.

Omdat de binnendorpel 1,5mm dik is en de buitendorpel 0,6 ging dat niet,
heb er een schroevendraaier tussen gestoken en de spleet wat groter gemaakt zodat er een tang tussen kon.
En zo de rand van de binnendorpel wat verder naar binnen gebogen zodat er een schroevendraaier tussen past.

Maar het is dus gelukt heb er 3 of 4 gemaakt ???

wepster schreef:he die ar
dat begint ergens op te lijken zie ik :eusa_clap:
zit de vloer er ook al in daar je de dorpel er in aan het bakken bent ???

oja tipje die fles van je las apparaat niet liggend gebruiken he da's niet verstandig ivm bevriezing van het reduceer ventiel ;D

keep us posted

JA goed he Smile
Ik heb toch besloten eerst de dorpel te doen omdat ik dan nog wat met de beunmade binnendorpel kon rommelen. De bodem kan ik gewoon maken zoals ik zelf leuk vind dus dat komt wel goed.
De deuren passen nog dus dat moet geen probleem zijn Smile

Vandaag weer lekker bezig geweest met me myself and cebora ;D

Eerst de dorpel rondom afgebakken... is nog best een werkje ;D
Daarna de dorpel afgebakken was volgespoten met ML toen omdat ik er nu nog mooi bij kan.
En toen nog een plaatje gemaakt voor de buitenkant van de ventilatie schacht,
plaatje rondom afgebakken en maar verder gegaan met het dichtlassen van de wielbak/binnenste wielrand.

[Afbeelding: 2mchn5k.jpg]

Beetje een mistige foto maar het was ook alsof heel aruba binnen had zitten chillen met een jonko ;D

[Afbeelding: 301hqfn.jpg]

Ruw plaatje gemaakt en vast gehecht een beetje in vorm gemept en toen maar weer gaan bakken ;D

[Afbeelding: 2yjwk81.jpg]

Dat gaf dit als resultaat ;D

[Afbeelding: 2q3ojz4.jpg]

Uhm ja... eindelijk de slag een beetje te pakken met het in 1keer goed aan elkaar lassen van het spul
en toen piekte voor de 3e keer de cebora en tussenuit en moeders belde dat ze BBQ had aangestoken dus de fiets gestart en op de BBQ lucht afgefietst Tongue

edit: volgens mij zijn die foto's echt zo dramatisch omdat heel de tent vol rook stond :o
Antwoord
Na een helse dag samen met de beunmaat bij cobelfret zijn we ons vanavond maar weer wezen afreageren op de roestige oude dame ;D

De beunmaat is de bodem stukje voor stukje gaan uitslijpen om de kriksteun en de dwarsbalk boven water te krijgen en ik heb mezelf maar weer bezig gehouden met lassen... na een tijdje sneuvelde het 4e slagvaste peertje van de beun alweer en zat ik zonder licht in de wielkast. Dus onder het genot van de snerpende slijptol geluiden en een biertje de maten genomen van het geen dat ooit op een dwarsbalkje leek.

En van 1,5mm plaatstaal een nieuwe gaan maken ;D

[Afbeelding: 353bfdh.jpg]

Foto kwaliteit is weer dermate hoog dat ik zo als fotograaf voor het zeeuws dagblad kan beginnen ;D
maar het gaat om het idee.

[Afbeelding: 25jiomp.jpg]

Plaatje uitgeslepen.

[Afbeelding: 2zqu7wo.jpg]

Pa had ooit een zetbankje gemaakt waar ie 0,8 koperplaat mee moest buigen voor het dakje van zijn duiventil... toen we het spul gingen gebruiken voor 1,5mm staalplaat ging het mis... maar goed stukje pijp gasflesje open cebora starten laskap dicht en knetteren maar ;D

[Afbeelding: zo2ew.jpg]

Ingenieus ding hand gemaakt Big Grin

[Afbeelding: auju9y.jpg]

het lipje dat aan de plaat zat die ik had gemaakt moest er af anders past het spul niet in het zetbankje,
maar we hebben al een U profieltje Smile

[Afbeelding: i590fs.jpg]

Uhm en toen paste het weer niet in de zetbank dus met een brede platte tang de randen omgezet.

[Afbeelding: jack1j.jpg]

En het dwarsbalkje is geboren ;D ik weet niet wat het kost als klokkerholm maar dan is het zeker geen 1,5mm ;D

[Afbeelding: mh4cj.jpg]

oude en nieuwe... zoek de verschillen
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 51.798 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 3.194 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Volvo Amazon B230FT Project ingmar 110 112.468 6 February 2017, 16:58
Laatste bericht: ingmar
  even voorstellen: Volvo 142 turbo Project jehannes 151 95.934 23 January 2017, 16:12
Laatste bericht: jehannes
  244 1980 3.0 24v project v58 29 26.548 7 November 2016, 21:45
Laatste bericht: v58
  Project Volvo 142R Barracuda_82 471 227.451 9 September 2016, 21:14
Laatste bericht: Estoque
  Ons groene project uit '76 rvanw 27 19.675 9 September 2015, 23:52
Laatste bericht: rvanw
  Volvo 245 Turbo project Gavin240 57 40.572 16 May 2015, 15:17
Laatste bericht: Gavin240
  Mijn Turbo Project Ticcie 450 315.749 25 March 2014, 00:08
Laatste bericht: 240turbo
  De TWEEDE volvo voor deze Belg! Rubicon 341 159.549 8 February 2014, 18:17
Laatste bericht: Rubicon

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)