Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Project "De Belg"
Ja daar is nog wel ruimte voor verbetering. Zo van die hele dikke rupsen leggen is echt vragen om ploppende plaat en hobbels. Je verhit volcontinu een heel klein deel van het plaatwerk, dat zet enorm uit in alle richtingen, je zet het vast en na afkoeling blijkt het ineens verre van vlak.
Ze liggen er ook wel heel erg óp, dat is voor het beginnetje nog bijna niet te vermijden maar als je materiaal eenmaal op temperatuur is kan je met heel weinig draad (en wat meer stroom) de boel al laten versmelten.

Ik werk meestal 10 cm verspringend rondom het in te lassen stuk, om de warmte te verspreiden. Eerst zo veel mogelijk punten fixeren met klemtangen, daar vlak omheen wat kleine lasjes maken, af laten koelen, en dan afmaken. Hou alles zo koel mogelijk.

Als er eenmaal genoeg proplassen zitten hoef je het ook niet verder af te lassen (voor de APK).

Er is ook een reden waarom er veel CO2 in die flessen zit en minder Ar, maar ik weet niet meer waarom. Kosten waarschijnlijk.

Er bestaat ook een verzettang, daarmee maak je een ____/----- drempeltje waar de op te proplassen plaat inpast. Geeft meteen een hoop stevigheid en anti-plop werking.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Marc1970 schreef:Ja daar is nog wel ruimte voor verbetering. Zo van die hele dikke rupsen leggen is echt vragen om ploppende plaat en hobbels. Je verhit volcontinu een heel klein deel van het plaatwerk, dat zet enorm uit in alle richtingen, je zet het vast en na afkoeling blijkt het ineens verre van vlak.
Ze liggen er ook wel heel erg óp, dat is voor het beginnetje nog bijna niet te vermijden maar als je materiaal eenmaal op temperatuur is kan je met heel weinig draad (en wat meer stroom) de boel al laten versmelten.

Ik werk meestal 10 cm verspringend rondom het in te lassen stuk, om de warmte te verspreiden. Eerst zo veel mogelijk punten fixeren met klemtangen, daar vlak omheen wat kleine lasjes maken, af laten koelen, en dan afmaken. Hou alles zo koel mogelijk.

Als er eenmaal genoeg proplassen zitten hoef je het ook niet verder af te lassen (voor de APK).

Er is ook een reden waarom er veel CO2 in die flessen zit en minder Ar, maar ik weet niet meer waarom. Kosten waarschijnlijk.

Er bestaat ook een verzettang, daarmee maak je een ____/----- drempeltje waar de op te proplassen plaat inpast. Geeft meteen een hoop stevigheid en anti-plop werking.

Bedankt voor de tips ik heb ook al gehoord dat je beter duwend kan lassen als trekkend dus dat ook nog eens proberen,
het laswerk wat op de foto's staat is ook maar proef hoor en niet voor niets natuurlijk Wink

De verzettang is reeds in mijn bezit in combinatie met ponstang Smile

Vanavond nog meer proef plaatjes gedaan morgen eens proberen op de "oude" deur van mijn T5je
en deze heb ik er alvast in gezet;
[Afbeelding: oh039c.jpg]

@240D ahhhh special price for me my friend ;D was ook maar 55 bar natuurlijk Wink

@V700R uhm doorslijp schijven, lammellen schijven en afbraam schijven zitten allen is mijn assortiment ;D
Antwoord
Mooi kruis maar je moet behoorlijk tekeer gaan wil die body doorzakken, 't is alle loeistrak in elkaar gezet. Alhoewel je met het verwijderen van die stoelbasis al wel een aardige aanslag op de stijfheid gepleegd heb.

Ik las eigenlijk alleen maar propsgewijs, hou de knop zelden langer dan 2 seconde ingedrukt. Als je de volgende prop snel genoeg ertegenaan last versmelt-ie nog prachtig zonder overdreven warmteproductie. Die blauwe verkleuring rondom je lassen is een teken van oververhitting, moet je zo min mogelijk van hebben.
Antwoord
Zo dan,

vandaag weer wat gedaan,
las menie gehaald en getest werkt prima het is binnen 10min droog en je kan er gelijk overheen knetteren.
Koplampen weer gangbaar gemaakt en voorzien van nieuwe clipjes waar de reflectoren mee vast zitten.
Ohja en een paar nieuwe boutjes in gelijmd ;D

Verders het inlaat spruitstuk onder handen genomen ik heb ze nog nooit zo vies gezien
aan de binnenkant zat gewoon een dikke laag zwart teer ???

En nog een heleboel plamuur en kit verwijdert uit de wielkast links achter,
vanavond maar weer verder met de wielkast denk ik....

Dorpels eens naar gekeken hoe ik die er uit gaat halen >Sad die dingen zitten helemaal door en door gerupst
dus ik kan me puntlas frees ook niet gebruiken ;D

[Afbeelding: 346npjb.jpg]

[Afbeelding: 5pho9x.jpg]
Antwoord
thuur schreef:
arjenT5R schreef:
thuur schreef:Goh, ik wist niet dat tuinslang oliebestendig was :eusa_think:

Goh ik wist niet dat er olie in gas zat ;D

Ach, het is een venturiring ;D

Rijd dat ding op gas joh?

Gr :o

Jazeker loopt goed hoor,
necam mengstukje so far nog niet 1 back fire gehad.
Stoer he een turbo op gas Big Grin.

Vanavond weer even met de beunmaat aan de gang geweest,
hij wilde zoooo graag slijpen dat ik um maar een tol heb gegeven met een verse doorslijp schijf er op..... ;D

En toen gebeurde dit 8)

[Afbeelding: 330fr79.jpg]

[Afbeelding: w9fs04.jpg]

wat een drama kilo's roest in de dorpels en hoeveel stukken er in en overheen zijn gebakken wil je al helemaal niet weten :eusa_wall: ook de binnendorpel heeft nog heel wat aandacht nodig maar is wss nog te redden.

[Afbeelding: 2nc412v.jpg]
zet
Dorpeltje opmaat gemaakt beunmaatje helemaal in zijn sas met de slijptol Tongue

En ik ben een beetje aan de gang gegaan met de handmade zetbank, aambeeldje, hamert, bankschroef, pons/verzet tang, bankschroef en bak apparaat

[Afbeelding: xkq1cg.jpg]

[Afbeelding: 19xo44.jpg]

Is nog vrij grof maar dat komt wel in orde Smile
Antwoord
Vandaag redelijk bij de tijd opgestaan en beunbro uit bed getrapt ;D
Beunmaat maar laten liggen want die moest vannacht werken tot 6 uur...

Zoals ik al eerder zei was de binnendorpel bijna helemaal rot, tot een paar cm onder de rand,
dus het "beste" stuk er uit geslepen om te kijken naar de constructie en het hoe en wat van de binnendorpel.

Natuurlijk wel eerst alvast de boel kaal gemaakt en voorzien van een lekkere laag lasmenie;

[Afbeelding: 2we01nb.jpg]

Helaas is mijn zetbankje te klein om een stuk binnendorpel van 1,10 te maken ;D
dus maar op het handje aan de gang gegaan, het duurt ff wat langer maar het werkt ook.

[Afbeelding: eikvgh.jpg]

De voorgevormde binnendorpel.

[Afbeelding: 18yg6x.jpg]

De hele boel er uit geslepen het ging nou eenmaal niet anders.

[Afbeelding: 70cs1u.jpg]

En op een paar puntjes vast gezet hij zit niet 100% maar gellukig heb ik meer als genoeg vlees om het mooi passend te maken.

[Afbeelding: 16a2o7n.jpg]

Hier alles vol gebrand en alvast een ander stuk weg geslepen ;D

[Afbeelding: huglj9.jpg]

Hier same story plaatje gemaakt en voorgevormd gaatjes dr in en knetteren maar ;D

[Afbeelding: 11bnegx.jpg]

jaja we worden steeds beter Smile

[Afbeelding: 6948rt.jpg]

sweeet Smile

[Afbeelding: 18lk08.jpg]

Nog even een foto van de doorlassing van de binnendorpel.

Was weer een productief dagje vandaag lasdraad bijna op en fles weer bijna leeg ;D
Vanavond de 1e Vlissingse zee-zwemtocht dus denk niet dat ik er nog aan toe kom maar wie weet Wink
Antwoord
Nou dat vind ik best knap gedaan. Behoorlijk rotte dorpel ook. Dat vooreind heb ik nog niet zo gaar gezien.

De dorpel is van voor tot achter een soort afvoer- en ventilatiekanaal, de luchtopeningen voor de voorruit zijn de ingangen, de uitstroomopeningen onderin de dorpel de uitgangen. Deze waren ws. dichtgelast door de vorige beun, een dorpel vol water wil wel roesten.
Ik zou die uitstroomopeningen weer in ere herstellen, 't is een mooi systeem en houdt de dorpel in principe erg lang goed.
Antwoord
Precies, die afwateringsgaatjes zitten volgens mij in de binnendorpel. De buitendorpel is wel helemaal "recht".
Dus eigenlijk moet je nog wat "deukjes" in je voorgevormde plaat slaan. Of op een willekeurige andere manier uitstroomgaten maken.

Waarschijnlijk heb je nooit die afwateringsgaatjes gezien, want die binnendorpel is wel heel rotgeweest.
(* zoekt plaatje uitlaat kanaaltjes)
Antwoord
frox schreef:Precies, die afwateringsgaatjes zitten volgens mij in de binnendorpel. De buitendorpel is wel helemaal "recht".
Dus eigenlijk moet je nog wat "deukjes" in je voorgevormde plaat slaan. Of op een willekeurige andere manier uitstroomgaten maken.

Waarschijnlijk heb je nooit die afwateringsgaatjes gezien, want die binnendorpel is wel heel rotgeweest.
(* zoekt plaatje uitlaat kanaaltjes)

Kan iemand mij vertellen over de uitstroom openingen hoe en wat?
Ik heb namelijk geen ideeeeeee ;D

Zo, vanavond toch nog even wat gedaan Smile
Nog een plaatje gemaakt voor in de voorkant het ventilatie kanaal,
en de beunmaat heeft zich bezig gehouden met een plaatje voor in de rand van de achterbak.

Ik had net een iets te groot spleetje zitten tussen de 2 plaatjes
dus al gaten in gebrand ;D morgen zien we wel hoe we dat weer eens gaat fixen.

Nog een klein beetje draad op de rol net genoeg voor de beunmaat om het plaatje dat hij
met veel geduld had gemaakt er even in vast te prikken.

Morgen weer op tijd proberen beginnen en van dat kit troep halen en een nieuwe rol draad en een volle fles gas Smile

[Afbeelding: 67mxwn.jpg]

[Afbeelding: rw49bm.jpg]

zo mooi als het eerst ging zo mooi brand ik er nu een paar gaten in Tongue tijd om te stoppen ;D
Antwoord
Stomp lassen geeft een hoop hitte die zich slecht verdeelt over de plaatdelen. Ik zou er gewoon een smal plaatje achter houden, je kan er prima bij zo te zien.

Er zijn zeker 6 uitstroomopeningen, de eerste zo net achter de A stijl, de volgende voor de B stijl, dan nog drie tot de hobbel waar de 'achterbank' op hangt en dan nog een laatste na de kriksteun.

Alhoewel die laatste weet ik niet zeker, bij de 144 wel, bij de 240 is de dorpel bij de achterste kriksteun wat anders.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 49.186 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 3.000 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Volvo Amazon B230FT Project ingmar 110 109.187 6 February 2017, 16:58
Laatste bericht: ingmar
  even voorstellen: Volvo 142 turbo Project jehannes 151 89.272 23 January 2017, 16:12
Laatste bericht: jehannes
  244 1980 3.0 24v project v58 29 24.250 7 November 2016, 21:45
Laatste bericht: v58
  Project Volvo 142R Barracuda_82 471 208.116 9 September 2016, 21:14
Laatste bericht: Estoque
  Ons groene project uit '76 rvanw 27 18.820 9 September 2015, 23:52
Laatste bericht: rvanw
  Volvo 245 Turbo project Gavin240 57 38.341 16 May 2015, 15:17
Laatste bericht: Gavin240
  Mijn Turbo Project Ticcie 450 298.538 25 March 2014, 00:08
Laatste bericht: 240turbo
  De TWEEDE volvo voor deze Belg! Rubicon 341 151.285 8 February 2014, 18:17
Laatste bericht: Rubicon

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)