Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[240] 1983, 2,3 injectie met ook LPG wil niet aanslaan
Heb problemen met een 240. Die wil niet aanslaan.
Auto heeft injectie en de LPG installatie is zodanig dat altijd gestart wordt op benzine en dan na enige tijd overgaat op LPG.

Ik heb de auto zelf niet gezien, maar via vriendin heb ik de volgende info:

startmotor draait ok
bougie vonkt
auto stinkt naar benzine
tijdens starten roggelt de uitlaat een beetje, alsof de ontsteking niet ok is
Je hoort de brandstofpomp bij contact aanzetten.
Probleem is gisteren ontstaan nadat de auto gepareerd was.

De zekeringen zijn nog niet gereinigd en het brandstof relais heeft nog geen tik met een schroebendraaier gehad.

Iemand adviezen?
Antwoord
De zekeringen zijn even in de houder verdraaid en de relais en bedrading bij omgeving van de pedalen is aan gerommeld/bewogen, maar het verschijnsel blijft;

wel ronddraaien
niet aanslaan
stinken naar benzine

Lijkt mij op een ontstekingsprobleem,

Met rotte bougies, kabels, verdelerkap en puntjes zou ik een steeds slechter startende auto verwachten.

Welk onderdeel begeeft het zomaar opeens / na een dagje stilstaan?

En is het eenvoudig om de boel te modificeren, zodat de auto op LPG probeert te starten of heeft dat, met deze klachten geen zin?
Antwoord
vanmiddag zekeringen en aansluitingen gechecked en gereinigd.
Tevens het brandstofrelais gesoldeerd; deze had losgebrande relaiscontacten.

Starten, even aanslaan en uit.

De bougies zijn nat van de benzine.

Vreemde is dat de bobine plus, maar 8 volt is als de bobine wordt aangesloten. Onbelast was het ca. 12,2 volt. Accu is redelijk leeg nu.

Wat is de manier om bij injectie een verzopen motor aan te krijgen? Volgas starten?

Antwoord
Volgas werkt uiteindelijk altijd, maar dan moet er wel een vonk zijn natuurlijk. Kijk eens in de verdeler, zitten er contactpuntjes in of niet?

Als de bobine een voorschakelweerstand heeft (buisje in de buurt vd bobine ter grootte van een vinger) is het normaal dat er minder volt opstaat met contact op II (het is dan ook een 9V bobine), alleen tijdens het starten krijgt-ie de volle 12V (of wat daar van over is) om lekker te knetteren.

Die weerstand dus, die moet 1,3 ohm zijn voor systeem met contactpuntjes, 0,9 in geval van zonder puntjes.

En, met een fatsoenlijke 12V bobine kan je die doedaa laten vervallen. Minder = meer.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Thx Marc,
Ik heb geen puntjes gezien. Maar misschien zitten die wat dieper onder de rotor. In ieder geval geen plastic afdekkapje onder de rotor, maar iets staals met lamellen, dacht ik.
Er liepen ook 2 draadje weg, die bij een elektrokastje uitkomen rechts voor op binnenspatbord.

voorschakel weerstand heb ik niet gezien. Eerder was er een vonk en het feit dat de auto in eerste instantie aansloeg, geeft hoop dat de bobine ok is.

Ik had de hoop dat de oorzaak nu weg is door het brandstofrelais te repareren, maar dat door talloze startpogingen de cilinders vol benzine staan en de accuspanning te laag is.
Mijn Fiat 500 had ca 12,7V en de volvo ca. 12,2 V. Met mickey-mouse kabels opstarten had geen effect.

Heb echter niet minutenlang doorgestart.

Kom dit weekend weer langs de auto, (is gestrand in Weesp)
en kan alle suggesties gebruiken.
Bedankt.
Antwoord
Anders tijdje laten uitdampen zonder de boegies erin, beetje perslucht kan de wachttijd sterk verkorten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
blijft je koude start injector niet open staan? trek de stekker van de koude start injector, starten, bougie er uit om te kijken of ie weer nat is.
hoe zijn de bougies na startpoging? schoon zoals ze er in gingen, of helemaal zwart?
schoon is te weinig/geen benzine. zwart is te veel.
warmloop regelaar wil ook wel eens roet in het eten gooien ...

wat voor blok is het trouwens?
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Antwoord
Het zal een B23E met K-Jet zijn en dat maakt het meteen ook lastig om een snelle diagnose te stellen, want met de K-Jet kun je meerdere problemen hebben. Rare is alleen dat het van de ene op de andere dag is gebeurd.

Ik zou even een constante 12V draad op de bobine aansluiten, dan weet je zeker dat ie voldoende stroom krijgt en daarmee die kunt uitsluiten.

Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
aernout schreef:blijft je koude start injector niet open staan? trek de stekker van de koude start injector, starten, bougie er uit om te kijken of ie weer nat is.
hoe zijn de bougies na startpoging? schoon zoals ze er in gingen, of helemaal zwart?
schoon is te weinig/geen benzine. zwart is te veel.
warmloop regelaar wil ook wel eens roet in het eten gooien ...

wat voor blok is het trouwens?
Lijkt inderdaag k-jet.
http://www.volvoclubofbc.com/technical/t...c_640w.jpg
Zo'n soort van rubber bol onder die alu koektrommel; dat heb ik gezien.

De bougies werden, zonder connectors losnemen, schoon gewassen door de benzine. Er zit gewoon een druppel tussen de elektrode.

Misschien dat de week voor dit probleem, iets gas bijgeven bij starten noodzaak werd, terwijl dat eerder nooit nodig was? Hij viel dan na het starten de 1e keer direct uit en bij de volgende poging was alles ok.

Dus met die cold start injector los, krijg ik minder benz. tijdens starten?
Kan ik evt. nog een stekker lostrekken zodat ik helemaal geen benz. krijg, maar wel een vonk?
Is de warmloopregelaar de thermotime switch? (haynes boek)

Ik wil dit weekend langs, dan kan ik e.e.a. proberen.
Antwoord
koude start injector geeft eerste 8 seconden extra brandstof. maar als de thermo time switch niet goed is blijft ie geven, of als ie lek is ...
je kunt altijd de koude start injector er uit halen, in een potje steken, en kijken wat ie doet.

de warmloop regelaar is niet wat jij denkt, die zit aan de spinnenkop vast met een aan en retour benzine leiding, en zorgt voor de tegendruk van de plunjer.
koude motor, is minder tegendruk, is grotere opening in spinnenkop, en dus meer bezine.

haal die rubber bal er ook maar eens uit, en bekijk even de luchtweger (alu schijf) die moet precies boven aan het rechte gedeelte onderaan de venturi liggen.

probeer de luchtweger voorzichtig op te tillen, en laat hem boven aan los.
hij moet zowel opgaand "soft" gaan, en neer vrije val hebben.
zodra ie beneden is, weer optillen, nu moet ie weer "soft" gaan.
zoniet, probleem in brandstof verdeler (spinnenkop).
als ie heel makkelijk omhoog gaat, blijft de plunjer steken, en heb je dus constant veel te veel benzine.

het kan ook je brandstof retour leiding zijn, als die verstopt zit, wil de overtollige brandstof niet retour naar de tank, en dan moet het dus ergens anders heen.
haal de retour leiding los, steek in een fles, en start. er moet brandstof uit komen.

LET WEL!!!

ik ga er van uit, dat je zelf de ontsteking hebt uitgesloten!
dus mijn verhaal is alleen geldig als je vonk in orde is!

toch niet bougie kabels omgewisseld ofzo he ????????

jammer dat weesp zo ver weg is ....

ik heb mijn B230E afgelopen maanden gered, met hulp van hier en elders.
ken de Ket nu wel aardig :-)

succes maar weer!

Aernout

mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  volvo 245 1990 wil niet meer starten jvda 8 330 24 August 2025, 09:50
Laatste bericht: Marc1970
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 586 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.677 23 April 2024, 13:12
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 1.135 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 6.065 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.978 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 5.112 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 2.608 14 May 2023, 11:23
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 11 9.111 7 February 2023, 09:19
  B200(F) wil niet harder dan ~2500rpm (?) Dinges 5 3.027 20 October 2022, 11:17
Laatste bericht: Dinges

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)